Legenda franceză de acum 50 de ani, un Peugeot 504 TI, scos la vânzare în zilele noastre cu doar 7800 km la bord şi cu garanţie de 1 an

4 Ianuarie 2023, 21:31
Ilie Toma
Peugeot 504 a fost unul din cele mai reuşite modele pe care le-a produs Franţa din toate timpurile, devenind o legendă şi un simbol al mărcii şi al întregii industrii franceze. Prin părţile noastre poate fi mai puţin cunoscut, pentru că nu au existat prea multe pe străzi la acea vreme, dar această maşină a fost cunoscută în toată Europa occidentală şi toată Africa, pentru durabilitatea sa excepţională. A debutat în 1968, la salonul auto de la Paris şi a fost produs neobişnuit de mult, până în 1983 în Europa. Însă în ate părţi ale lumii, cariera sa a fost mult mai lungă — până în 1997 în China, până în 1999 în Argentina, până în 2004 în Kenya şi chiar până în 2006 în Nigeria! Într-atât de bun a fost!
S-au fabricat peste 3 milioane de maşini în întreaga lume, peste jumătate de milion dintre ele fiind fabricate în ţările africane. Iar în perioada cât se produceau şi-n Europa, au existat mai multe caroserii — sedan, break şi coupe. Până şi în aceste zile, la raliul Dakar, un asemenea Peugeot 504 V6 Coupe participă şi înfruntă deşertul la clasa maşinilor clasice!
Astăzi, însă, vorbim de un sedan excepţional, fabricat acum 50 de ani, în 1972, şi scos la vânzare în Franţa într-o sare superb de conservată, cu doar 7.800 km la bord, originali şi documentaţi. Maşina are caroseria originală, cu vopseaua şi lacul originale pe ea, fără cea mai mică urmă de rugină, şi asta pentru că maşina a fost deţinută succesiv de doi colecţionari, care au tratat-o din prima clipă ca o maşină de colecţie, pe care au gustat-o rar şi dozat, şi pe care au păstrat-o în condiţii de garaj climatizat perfect, cu mentenanţe periodice. Iar acea primă clipă a fost la 13 iunie 1972, ziua în care acest Peugeot, asamblat în Franţa, a fost livrat primului său cumpărător din Paris.
Şi pentru că acel prim cumpărător şi-a cumpărat-o din start ca una de colecţie, a ales şi motorizarea de top. În anul 1972, motorul V6 nu exista încă pe acest model, el venind abia în 1974, în urma unei colaborări cu Volvo şi Renault. Dar în 1972, motorul de vârf era unul de 2,0 litri, cu indicele TI, ceea ce semnifica injecţia. Da, era singurul motor disponibil pentru Peugeot 504 cu injecţie şi scotea 103 CP, având o elasticitate excepţională. De fapt, la acea vreme motorul ăsta era ovaţionat în toate testele de presă ca un vârf absolut de gamă pentru modelul de vârf din gama Peugeot.
Mai mult ca atât, exemplarul despre care vorbim azi a fost ales în tandem cu cutia de viteze automată, cu 3 trepte, de origine ZF. Cât de fascinant e să ne gândim azi că în 1972, Peugeot producea maşini atât de plenare în dotări şi atât de sus poziţionate în ierarhia lumii auto!
Testele vremii vorbeau despre manevrabilitatea şi suspensia acestei maşini ca una excepţional de capabilă să înghită cele mai crunte şocuri ale drumurilor, oferind confort deloc inferior modelelor Mercedes de atunci, iar la senzaţiile de condus maşina era caracterizată chiar mai antrenantă şi mai plăcută! Pe atunci, nici măcar BMW nu avea încă modele pe care să le contrapună direct, până când n-a apărut BMW 2002tii şi cumva putea exista măcar o concurenţă. Dar, sincer vorbind, acest Peugeot era mai vioi, mai integru conceput şi cu mult mai multă experienţă inginerească în spate!
Maşina asta ne poate aminti cât de avansate erau cândva modelele franceze la nivel de inginerie şi de concept, la nivel de confort şi de sportivitate, la nivel de design şi de plăcere în condus! Azi poate puţini ar înţelege valoarea unui asemenea Peugeot, parcat în garajul unui colecţionar, dar ea reprezintă simbolul unei perioade de apogeu pentru maşinile franceze, şi e poate cel mai elocvent exemplu, apărut acum într-o stare excepţional de conservată.
De fapt, compania care-l vinde în Franţa, specializată în maşini rare, de colecţie, menţionează că i-a făcut o inspecţie profundă şi totală maşinii, cu eliberarea de certificate complete privind starea acesteia şi e atât de convinsă în acest Peugeot, încât îl vinde cu o garanţie completă de 1 an de zile, similară celei pe care o primesc maşinile noi!
Şi asta pentru că, zic ei, maşina este efectiv încă nouă! Habitaclul este păstrat impecabil, inclusiv şi pielea, pentru că a fost periodic îngrijită cu soluţii speciale şi pentru că maşina a stat în condiţiile corecte de umiditate şi aerisire.
Nu e vreo descoperire din hangar, care să fi fost curăţată de praf şi reanimată, e o maşină care a fost păstrată vie, într-o tinereţe fără bătrâneţe cum mai rar se întâmplă.
Toate astea fiind spuse, preţul cerut pe ea pare aproape obraznic de mic. Se cer 49.900 euro pe ea şi aceşti bani cu siguranţă cu recompensează nici pe aproape cei 50 de ani de păstrare minuţioasă, de care a avut parte acest Peugeot. Maşina, însă, e una să fie deţinută cu pasiune şi 50 de ani de acum încolo!
0
4,085
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!