Lightyear 0, maşina electrică cu panouri solare, e scoasă din producţie printr-o decizie neaşteptată a companiei

24 Ianuarie 2023, 16:13
Ilie Toma
O decizie neaşteptată şi bulversantă a venit de la Lightyear, compania care a creat Lightyear 0, prima maşină electrică de serie cu baterie şi panouri solare şi totodată cea mai aerodinamică maşină din lume. Doar în luna decembrie vorbeam despre startul producţiei acestui model la fabrica Valmet din Finlanda şi iată că acum Lightyear anunţă că scoate din producţie acest model de serie, pentru a se concentra pe un model viitor, Lightyear 2.
Reamintim, compania Lightyear a fost fondată de un grup de foşti studenţi ingineri, care au început prin a participa la concursuri de aerodinamică şi energie solară. Iar în 2022 ideile lor au fost conturate într-unul din cele mai inovative automobile electrice din câte s-au lansat în ultima perioadă, Lightyear 0. Maşina are un coeficient aerodinamic de doar 0,175, este propulsată electric şi are o baterie de 61,1 kWh. Modelul cântăreşte 1.575 kg, ceea ce e foarte puţin pentru o electrică, iar asta îl face şi eficient în consum, energia din baterii fiind suficientă pentru o autonomie de 625 km, deci sub 10 kWh/100 km!
Alimentarea ei poate fi făcută şi de la priză, însă partea frumoasă e că maşina are panouri solare integrate în caroseria ei, iar astfel ea-şi încarcă bateriile cât stă parcată sau cât merge prin soare. În decursul unei zile cu soare, Lightyear 0 poate pune în baterii energie suficientă pentru circa 70 km de autonomie, iar asta te poate aduce la situaţia în care să nu-ţi încarci maşina la o priză cu săptămânile sau chiar cu lunile!
Şi paradoxul e că toată această tehnologie funcţionează formidabil, cel puţin în primele teste, iar Lightyear 0 şi-a adjudecat astfel titlul de primul model de serie din lume cu panouri solare. Şi acum, după un start cu aprecieri atât de bune şi cu un viitor atât de promiţător, compania face acest anunţ neaşteptat şi opreşte producţia acestui model, lăsându-i în ceaţă şi pe clienţi, şi pe finlandezii de la Valmet, care au semnat un contract de asamblare a maşinilor Lightyear la fabrica lor şi contau pe volumele de producţie agreate. Care e cauza acestei decizii?
Surprinzător, dar Lightyear nu explică prea multe din cauzele adevărate. Spune doar că această decizie e dureroasă, dar va permite companiei să facă faţă provocărilor şi să se concentreze pe modelul Lightyear 2, care abia trebuie proiectat până la final şi pregătit de producţie. Ideea de bază e că Lightyear 0, modelul actual, costă circa 250.000 dolari SUA, în timp ce Lightyear 2 ar urma să coste circa 40-50 mii dolari. Compania spune că a lansat o listă de aşteptare pentru Lightyear 2 şi a adunat acolo 40.000 de subscrieri din partea persoanelor individuale şi încă 20.000 de pre-comenzi din partea companiilor. Respectiv, se sugerează că acolo ar urma să se ascundă adevăratele volume de producţie, în timp ce actualul Lightyear 0, la preţul de 250.000 dolari, nu are cum să atingă cifre similare.
Totuşi, e neclar câte exemplare de Lightyear 0 au fost deja efectiv produse şi livrate, dar în momentul inaugurării producţiei, oficialii de la Lightyear vorbeau despre peste 1.000 de clienţi care-şi aşteaptă deja livrările. Respectiv, la preţ de 250 mii dolari fiecare, asta ar fi însemnat încasări de 250 milioane de dolari pentru Lightyear. Bineînţeles, profitul operaţional ar fi o parte simţitor mai mică din această sumă, dar erau oricum cifre care nu meritau neglijate şi care, dacă ar fi fost duse la bun sfârşit, ar fi fortificat încrederea pentru compania olandeză. Acum, după acest anunţ neaşteptat, e foarte probabil că o mare parte din cele 60 mii de subscrieri din partea unor clienţi interesaţi, care nu-i obligă la nimic, să se evaporeze pur şi simplu .
Mai mult ca atât, în comunicatul celor de la Lightyear se spune şi despre o adresare în instanţă, prin care să se suspende plăţile către propria subsidiară, numită Atlas Technologies B.V., care e responsabilă de gestionarea producţiei lui Lightyear 0. Compania menţionată mai sus e deţinută de altă companie, numită aproape identic — Atlas Technologies Holding B.V., ultima deţinând şi drepturile de proprietate intelectuală. Şi mai există şi o a treia companie, Lightyear Layer B.V., care, cel mai probabil, angajează inginerii şi face dezvoltarea produselor. O structură întortocheată, deci, şi o adresare de neînţeles în justiţie a acţionarului în raport cu propria companie, care miroase mai mult a o încâlceală corporatistă, probabil bună în viziunea celor care au schiţat-o, dar de natură să submineze ireversibil încrederea publicului în munca inginerilor şi numele Lightyear.
Efectiv, Lightyear a făcut un pas înapoi de la practică din nou la teorie, aruncând la coşul de gunoi tot ce au elaborat inginerii în forma unui produs final conturat, de serie, numit Lightyear 0, iar acum încearcă să ne promită din nou că uite, următorul produs va fi cel viabil, care va fi produs şi livrat. Câţi mai pot avea încredere în asemenea promisiuni, după asemenea decizii obscure? Probabil în zilele următoare vom cunoaşte mai multe detalii despre această situaţie, dar e cert că ea va rămâne cel puţin o piedică majoră în calea viitorului acestei companii. Dacă va cu adevărat fi un rău necesar pentru a putea garanta un viitor mai bun, aşa cum încearcă să ne convingă compania, rămâne de văzut.
0
3,838
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!