Maşinile electrice vor duce la dispariţia SUV-urilor, deşi acum acestea sunt populare, spune şeful Citroen

17 Ianuarie 2023, 13:23
Redacţia PiataAuto.md
Şeful Citroen, Vincent Cobee, a făcut recent nişte declaraţii intrigante într-un interviu pe care l-a acordat publicaţiei britanice AutoExpress. Acesta a declarat că SUV-urile sunt sortite dispariţiei ca segment de piaţă, deşi recunoaşte că cifrele actuale nu-i susţin teoria. Totuşi, şeful Citroen are argumente cât se poate de logice în declaraţiile sale, indicând că dispariţia SUV-urilor va fi determinată de trecerea la maşinile electrice.
Totul e cât se poate de simplu, spune el, iar argumentele vin din aerodinamică mai ales, dar şi din greutate. Dacă la maşinile cu motoare termice aerodinamica nu era creditată cu un rol atât de esenţial, atunci la maşinile electrice diferenţa în autonomie dintre o maşină cu aerodinamică bună şi una rea poate fi de 50 km, de exemplu. Dacă vorbim de diferenţa de autonomie pe care o pierde un SUV construit pe aceeaşi platformă cu un sedan, doar din cauza formei sale, ea e de circa 60-80 km, ceea ce substanţial.
Şeful Citroen spune că deocamdată mai există producători care aleg să pună pur şi simplu baterii mai mari pe SUV-uri, pentru a le păstra autonomia, cum a făcut BMW cu iX în raport cu I4, aducând maşina până la 2,7-2,8 tone, dar acest lucru nu va fi întotdeauna posibil, pentru că deja Norvegia taxează maşinile electrice pe bază de greutate, iar aceste restricţii de greutate vor deveni o normă răspândită. Şeful Citroen e sigur că limitările de greutate prin taxare sau interdicţii vor fi impuse şi e o chestie de timp până acest lucru se va întâmpla.
Aşa cum segmentul A al maşinilor ultra compacte a fost eliminat practic din cauza restricţiilor de emisii şi azi nu mai avem practici niciun model din acel segment pe piaţă, tot aşa segmentul SUV-urilor va fi eliminat din cauza aerodinamicii şi greutăţii.
Vincent Cobee mai spune un lucru interesant în materie de greutate. În anii 70, o maşină europeană cântărea 700 kg, în anii recenţi o maşină normală cântărea 1300 kg, iar cu maşinile electrice, dacă păstrăm tendinţa ca SUV-urile să aibă 50% din piaţă, atunci media de greutate a unei maşini va trece peste 2 tone. Deci, folosim de trei ori mai multe resurse pentru a îndeplini aceeaşi sarcină, de a ne deplasa în punctul A în punctul B, pretinzând că devenim mai verzi astfel. E absurd, spune şeful Citroen!
Şi apoi, mai există şi o schimbare de percepţie. Acum câţiva ani, dacă îţi duceai copilul la şcoală cu un ditamai SUV, era văzut cu admiraţie şi aspiraţie, însă acum şi în viitorii ani vei fi văzut mai degrabă ca o persoană risipitoare, căreia nu-i pasă de resurse şi de mediu. „De ce ai folosi în fiecare zi o maşină, bateria căreia cântăreşte 1 tonă? Imaginează-ţi cât de absurd sună. E ca şi cum ai avea un rucsac mare de hiking şi l-ai lua în fiecare zi la birou în spate, ducându-te cu el, chiar dacă ai de pus doar un laptop în interior. De ce te-ai duce atunci în fiecare zi la birou cu o maşină care duce o baterie de o tonă cu ea? Oare nu e mult mai logic să ai o maşină mai uşoară, mai aerodinamică, mai rapidă în încărcare, care n-ar avea nevoie de o baterie atât de mare?”, a conchis şeful Citroen.
Foto: Lightyear 0, maşina electrică lansată în 2022, care a stabilit recordul de cea mai aerodinamică

Ei bine, aparent predicţiile şefului Citroen despre dispariţia SUV-urilor par utopice, dar, aşa cum spuneam, analiza şi argumentele acestuia sunt cât se poate de realiste şi lucide. Aşadar, ce crezi, vom ajunge să spunem adio SUV-urilor? Scrie ce crezi în comentarii.
0
1,267
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!