Problemele a două intersecţii alăturate din Chişinău, care nu se văd decât în statistici şi cronologie

28 Ianuarie 2023, 08:28
Redacţia PiataAuto.md
Spunem adeseori că, dacă un tip de accidente se repetă de prea multe ori într-o singură intersecţie, nu e doar vina şoferilor sau a pietonilor care comit repetat aceleaşi greşeli, ce duc la accidente, ci a infrastructurii. Pentru că anume ea, infrastructura unui oraş, trebuie proiectată într-atât de inteligent, încât să ia în calcul totul, de la calmarea traficului şi curgerea fluxurilor de pietoni şi maşini până la minimizarea fizică a posibilităţii de a greşi.
Menţionam despre aceste aspecte de infrastructură în articolul nostru cu problemele majore ale trecerilor de pietoni din Moldova, unde mai avem treceri nereglementate pe drumuri cu 4 sau chiar 6 benzi, inclusiv pe trasee naţionale, inclusiv în oraşe. Din fericire, acele sugestii au fost auzite de autorităţi, iar Inspectoratul General al Poliţiei a organizat acum o săptămână consultări, unde am fost invitaţi alături de reprezentanţi ai societăţii civile şi specialişti în urbanism şi siguranţă şi am detaliat acele propuneri, pentru ca ele să fie analizate şi de Ministerul de Interne şi să se regăsească în viitoare proiecte legislative. Din păcate, însă, acea întâlnire a fost complet ignorată de primăria Chişinău, locurile rezervate acesteia rămânând goale, deşi în Chişinău se produc cele mai multe accidente. Sugestiile de infrastructură trebuie implementate nu în regulamentul circulaţiei rutiere, ci în standarde de urbanism şi construcţii, de la care primăriile nu pot lipsi. Ei bine, revenim la subiectul problemelor a două intersecţii alăturate din Chişinău, probleme care nu se văd decât dacă analizezi accidentele produse aici în cronologie şi deduci astfel statistici. E vorba de intersecţia străzilor Vasile Alecsandri şi Grigore Ureche şi cea următoare, a străzilor Alecsandri şi Alexandru Hâjdeu.
Prima intersecţie e semaforizată şi aparent ar trebui să aibă mai puţine probleme. Cea de-a două, pe o stradă la fel de lată cum e Vasile Alecsandri în acest sector, cu câte două benzi pe sens, e nesemaforizată şi are permisiunea de virare în toate direcţiile, din toate direcţiile, având şi treceri de pietoni pe 4 benzi în ambele părţi ale intersecţiei. Asta înseamnă că dacă vrei să virezi de pe Hâjdeu la stânga, trebuie să cedezi trecerea pentru tocmai 3 benzi de circulaţie cel puţin, două din stânga şi una din drepata, existâng riscul vizibilităţii reduse. Iar când ai o fereastră de trecere, trebuie să acţionezi repede, pentru că maşinile circulă de obicei cu viteză sporită în aceste segment de Alecsandri, şi altfel te poţi pomeni implicat într-un accident de care să fii tot tu vinovat. Şi când trebuie să ieşi repede de pe Hâjdeu şi să virezi stânga, imediat ai şi trecerea de pietoni pe 4 benzi, unde trebuie să opreşti. Nu mai spunem că pietonii se simt în risc, dar toate aceste situaţii generează noi şi noi riscuri de accidente, care se produc aici cu regularitate. În mod ideal, aşa cum am spus că n-ar trebui să existe treceri de pietoni nesecurizate pe drumuri mai late de două benzi, tot aşa n-ar trebui să existe intersecţii cu simplă cedare de trecere pe drumuri mai late de două benzi dacă virarea la stânga e permisă sau dacă trecerea în cealaltă parte a intersecţiei e permisă, cu intersectarea a 4 benzi. Cu virare doar la dreapta — da. Însă imediat ce trebuie să cedezi pe un drum cu mai mult de o bandă pe sens şi să întretai mai mult de o bandă pe sens, apare risc implantat de siguranţă, din cauza infrastructurii proaste.
Foto: Accident produs la intersecţia străzilor Vasile Alecsandri şi Alexandru Hâjdeu

Dar strada Vasile Alecsandri demonstrează că riscuri implantate de siguranţă pot exista şi într-o intersecţie semaforizată, precum cea cu Grigore Ureche. Aici problema pare a fi mai mult lipsa de calmare a traficului, care circulă cu viteză mare. Din ambele sensuri e permisă virarea la stânga, ceea ce face banda stângă deseori ocupată, iar şoferii ocolesc acea bandă de multe ori în ultimul moment, devenind vizibili târziu pentru cei ce virează la stânga din cealaltă direcţie.
Foto: Accident produs la intersecţia Alecsandri / Ureche, la 17 noiembrie 2022, în jurul orei 13:30

Când se produce un asemenea accident e uşor să crezi că e un caz izolat şi să blamezi şoferii, că „nu s-au asigurat”, că ”sunt iresponsabili” sau că ”nu sunt atenţi”. Dar un cititor care locuieşte în zonă ne-a trimis doar colecţia sa de imagini cu accidente produse aici în ultimele două luni. Nu sunt toate accidentele produse aici în acest interval, sunt doar cele pe care a reuşit el să le pozeze. Şi sunt la o frecvenţă de minim un accident pe săptămână, de obicei.
Foto: Accident produs la intersecţia Alecsandri / Ureche, la 9 decembrie 2022, în jurul orei 09:30

Când contrapui aceste accidente într-o cronologie, obţii şi o statistică alarmantă, care ar trebui să fie un semnal roşu pentru autorităţi. Nu e normal ca o intersecţie să aibă atâtea accidente produse, atât de des cu asemenea regularitate. Aici nu mai sunt de vină doar şoferii, ci infrastructura!
Foto: Accident produs la intersecţia Alecsandri / Ureche, la 27 decembrie 2022, în jurul orei 14:30

Nu putem sugera o soluţie simplă aici, pentru că soluţiile de infrastructură nu sunt simple. Dar repararea străzii Alecsandri, care a avut loc acum câţiva ani, n-ar schimbat nimic esenţial în infrastructură, ci doar a adăugat locuri de parcare pe lângă asfaltul nou. Au rămas autobuzele parcate haotic pe carosabil mai sus. A rămas drumul lat lângă Albişoara, fără elemente de calmare a traficului, care dă impresia că încă mai eşti pe o arteră din afara zonelor locative, unde circuli mai repede. Şi asta e prima intersecţie semaforizată ce te trezeşte la realitate că te afli deja într-o zonă centrală a oraşului, în care alături sunt străzi din centrul vechi.
Foto: Accident produs la intersecţia Alecsandri / Ureche, la 18 ianuarie 2023, în jurul orei 11:30

De aici şi vin o mare parte din probleme. E o stradă care intră în regim de arteră de degajare rapidă de trafic, brusc, printre străduţele mici alăturate din centrul vechi, iar traficul nu este încetinit şi calmat în siguranţă pentru un asemenea regim. S-ar putea proiecta separări fizice ale benzilor, cu îngustări, pe direcţiile potrivite. S-ar putea proiecta treceri de pietoni care să facă uz de aceste separări fizice ca insuliţe de siguranţă. Formula exactă ar trebui să o facă cei implicaţi în proiectarea unei străzi. Dar e clar că atunci când se doreşte doar repararea cu asfalt nou, problemele nu dispar, ele rămân implantate, şi avem asemenea situaţii cu accidente care se încăpăţânează să se întâmple iar şi iar, şi un oraş care se simte periculos pentru oamenii săi.
Foto: Accident produs la intersecţia Alecsandri / Ureche, la 27 ianuarie 2023, în jurul orei 17:20
0
10,346
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!