Reparaţia a 233 km de căi ferate din Moldova este în toi, fiind pregătită pentru circulaţia trenurilor cu până la 120 km/h
16 Ianuarie 2023, 10:27 Redacţia PiataAuto.md
Acum mai bine de o lună, Calea Ferată din Moldova anunţa demararea unui proiect major de infrastructură, prin care urmează să se repare 233 km de cale ferată, în principal prin schimbarea traverselor vechi cu altele noi, care să susţină o greutate mai mare, dar şi să asigure stabilitatea necesară de curs pentru viteze mai mari ale trenurilor. Astfel, în urma acestor reparaţii viteza trenurilor va creşte până la 90 km/h pentru cele marfare şi 120 km/h pentru cele de pasageri. Ei bine, acum Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale anunţă că reparaţia este în toi şi se lucrează în ritm accelerat.
Segmentul care a intrat în reparaţii este cel ce cuprins între Tighina — Căuşeni — Basarabeasca — Etulia — Giurgiuleşti. Odată ce va fi reabilitat la noi standarde de greutate şi viteză, acesta va asigura o conexiune mai rapidă şi mai viabilă între portul Giurgiuleşti şi Chişinău, dar şi oraşele din nord.
Aşa cum spuneam, marea schimbare e adusă de înlocuirea traverselor, care erau anterior fie de lemn, fie de beton, dar mai mici şi respectiv putea susţine o greutate mai mică. Tocmai de asta, într-un articol anterior în care comparam consumul unui tren cu cel al unui camion, aflasem de la inginerii de la CFM că pe unele porţiuni sarcina efectivă pe care o transportă trenurile e cu mult mai mică decât cea pe care ar putea-o tracta locomotivele, de exemplu, ceea ce face transportul mai puţin eficient în unele cazuri.
În prezent acest sector e folosit preponderent pentru transportul de mărfuri, însă şi trenurile de pasageri care circulă pe aici, deşi transportă mai puţini oameni, asigură conexiuni vitale pentru unele localităţi mai private de alte forme de transport spre ele.
Costul reparaţiei celor 233 km de cale ferată e de 113 milioane de euro, cofinanţat de BERD şi BEI, iar durata maximă de execuţie este de 4 ani.