Un camion electric minier Liebherr a primit cea mai mare baterie din lume, pusă vreodată pe un camion

17 Ianuarie 2023, 14:48
Redacţia PiataAuto.md
Camioanele miniere sunt adevăraţi mastodonţi uriaşi, operând la o cu totul altă scară decât cea pe care o ştim din ceea ce vedem pe drumurile publice. Iar asta înseamnă că şi atunci când e anunţată cea mai mare baterie electrică pusă vreodată pe un camion minier, ingineria şi cifrele vor fi copleşitoare.
Despre camioanele miniere spunem adeseori că ar fi poate mai potrivite ca altele în adoptarea mobilităţii electrice, din mai multe motive. În primul rând, cele mai mari dintre ele au deja, în mare parte, motoare electrice prin care sunt propulsate, doar energia pentru ele fiind produsă de motoare diesel cu rol de generatoare, în ceea ce numim de obicei transmisie diesel-electrică. În al doilea rând, aceste camioane operează de obicei doar local, în mine, ceea ce înseamnă că au distanţe mici de parcurs şi ar putea fi încărcate între ture. În al treilea rând, minele presupun aproape întotdeauna schimbări de altitudine, cu urcări şi coborâri, ceea ce avantajează funcţia de recuperare a energiei cinetice atât de mult, încât le poate face mult mai eficiente în randamentul final. În unele cazuri, precum cel al unei mine din Elveţia, un camion electric minier ajunge să genereze mai multă electricitate la coborâre încărcat, decât consumă la urcare gol, astfel încât noaptea nu e pus la încărcat, ci la descărcat, livrând energie în reţeaua minei. Cazul minei elveţiene e unul special, însă randamentul final ar trebui să fie bun şi în zone cu relief mai plat, cum ar fi Australia. Şi anume în Australia, acum, un camion minier Liebherr a primit cea mai mare baterie electrică din lume, pusă vreodată pe un aseenea vehicul.
Foto: Camionul minier electric din mina elveţiană, care nu trebuie încărcat la priză niciodată

Bateria a fost produsă de o companie numită WAE Technologies, specializată în tehnologii de baterii şi management al acestora. Compania e deţinută de o companie minieră australiană, numită Fortesque, care experimentează în ultima perioadă cu tot felul de soluţii şi tehnologii curioase pentru a eficientiza vehiculele sale. Tot Fortesque a fost compania care, în 2022, a anunţat trenul electric care merge fără fire şi care nu va trebui încărcat. Acel tren funcţionează pe acelaşi principiu al camionului din mina elveţiană coborând în altitudine când e încărcat şi urcând descărcat, ba chiar ingineria sa a fost dezvoltată de aceeaşi echipă din Elveţia. Ei bine, iată că acum tot cei de la Fortesque anunţă şi camionul electric minier cu cea mai mare baterie din lume.
Foto: Treneul electric fără fir din Australia

Bateria camionului are 1,4 MWh capacitate de stocare, ceea ce e cam de două ori mai mult decât se folosea până acum pe camioanele miniere electrice mai cunoscute. Bateria a fost livrată în Australia şi va fi instalată pe camion la locul în care camionul va şi munci. Aceasta măsoară 3,6 metri lungime, 1,6 metri lăţime şi 2,4 metri înălţime şi cântăreşte tocmai 15 tone!
Deci, doar bateria acestui camion va cântări 15 tone, ceea ce e uluitor de mult, dar trebuie să ne amintim şi scara sa în raport cu camionul pe care e montată, or, acest camion minier Liebherr e unul de 240 tone. Bateria e formată din 8 compartimente, fiecare din ele cu 36 de module, toate răcite individual şi gestionate individual la nivel de soft.
Foto: Modulelele bateriei, vizibile, înainte de instalarea pe camion

Această divizare în module separate şi gestionare specială a făcut posibilă şi asigurarea unei viteze enorme de încărcare, or, acest camion Liebherr va putea fi încărcat în doar 30 minute! Asta ar însemna că puterea medie de încărcare ar fi undeva pe la 2,8 MW! Iar asta e puterea de care are nevoie un întreg oraş mai mic!
Camionul îşi va încărca rar întreaga baterie, însă, or, el poate să regenereze energia la fel de intens la coborâri, iar calculele inginerilor arată că o mare parte din energia necesară funcţionării acestuia va veni de la avantajul gravitaţional din coborâri şi urcări, încărcat şi descărcat, doar diferenţa fiind suplimentată din reţeaua electrică a minei, din când în când.
Fiind primul camion cu o asemenea baterie, dezvoltată de o companie fiică, cei de Fortesque spun că vor urma şi alte camioane similare în flota lor, care-i vor ajuta să ajungă la o reducere semnificativă de emisii în activităţile lor miniere până în anul 2030. Trebuie să specificăm că datele acestei baterii noi nu o califică drept una cu densitate energetică foarte mare, or, aici 100 kWh de capacitate cântăresc peste 1 tonă, ceea ce e cam cu 20-35% mai mult decât în cazul maşinilor electrice mai performante din industrie, dar în acest caz prioritatea a fost capacitatea de încărcare ultra-rapidă, pentru a face uz de energia cinetică uriaşă a unui asemenea camion imens încărcat.
0
8,431
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!