Una din cele mai bizare maşini franceze care s-a vândut vreodată în SUA, un Citroen ID19 Break, scos la vânzare la 60 de ani de când a fost fabricat

16 Ianuarie 2023, 20:57
Ilie Toma
Citroen DS e un model pe care probabil toţi pasionaţii auto îl cunosc, cel puţin tangenţial. A fost un automobil mai inovativ ca oricare altul din anii 50, aducând şi renumita suspensie hidropneumatică, mai apoi şi farurile viratoare şi o mulţime de alte tehnologii care au dictat tendinţele lumii auto. Azi Citroen nu vinde maşini în SUA şi n-o face de foarte mult timp. Însă Citroen DS era vândut în America de Nord şi avea un preţ apropriat de cel al modelelor Cadillac şi Mercedes. Dealerii erau puţini la număr, iar extravaganţa franceză n-a prins în toate statele americane, California fiind statul care a apreciat cel mai mult acest model francez. Ei bine, azi vorbim despre exact un asemenea Citroen, vândut acum 60 de ani în California. Mai mult ca atât, e un ID19 Break.
Modelul ID19 era o versiune uşor mai accesibilă şi mai puţin luxoasă a lui DS, creat pentru a nu-l transforma pe Citroen într-un model prea elitist. Motorul era în esenţă acelaşi, de 1,9 litri, dar avea cu câţiva cai-putere mai puţin, iar nivelul de dotări de la interior era un pic mai rarefiat. Se păstra tot ce erau definitoriu pentru acest model, inclusiv suspensia hidropneumatică. Aşa că azi foarte mulţi pasionaţi tratează modelul ID.19 practic la acelaşi nivel cu DS, fără discrimina prea mult această variaţie.
Dacă Citroen DS a apărut în 1955, atunci ID19 a apărut doi ani mai târziu, în 1957. Iar la un an distanţă a fost lansată şi o versiune break a lui ID.19, într-o perioadă în care americanii cochetau intens cu ideea de break-uri mari şi spaţioase.
Modelul Citroen era atât de avansat tehnologic şi de versatil, încât practic n-a avut nevoie de adaptări pentru piaţa SUA, decât mici ajustări la modul în care erau fixate farurile. Aşa că versiunea americană era practic identică celei europene.
Maşina despre care vorbim azi e un asemenea Citroen ID19 Break, vopsită din uzină într-o nuanţă bicoloră, de alb pe acoperiş şi albastru elegant în partea inferioară. În clima cu soare a californiei, maşina asta arăta elegantă şi graţioasă.
Apropo, hayonul are culoare albă, ca şi acoperişul, fiind separat vizual într-un mod bizar datorită acestei soluţii.
Habitaclul maşinii e de culoare roşie, venind dintr-un timp când francezii ştiau să experimenteze curajos cu combinaţiile de culori. Malina avea o banchetă integră în faţă, aşa cum le plăcea americanilor, datorită levierului transmisiei, montat pe volan.
ID19 era un break ce pare azi foarte bizar. Avea o banchetă spate ce putea fi rabată compelt, ca într-o ladă, iar la nevoie o puteai demonta, pentru a avea mai mult spaţiu de încărcare. Dar până şi în forma sa deschisă, bancheta pare că a fost deschisă temporar.
Portbagajul său e spaţios, însă francezii l-au gândit şi versatil, ascunzând în podeaua lui încă două scaune. În acele timpuri în SUA mai existau modele cu scaune în portbagaj, unde stăteau deseori copiii, şi cel mai des acele scaune erau poziţionate cu faţa spre posteriorul maşinii. Francezii, însă, au inventat o formulă mai plăcută, vis-a-vis, cu spatele la cele două laturi ale maşinii, integraţi în comunicarea cu ceilalţi din habitaclu.
Dar, atunci când la bord călătoreau mai puţini oameni, acolo se puteau pune merinde, valize, bagaje şi orice-ţi mai doreai. Iar pe lângă asta, maşina avea şi bare puternice de pavilion, unde mai putea fixa alte valize.
Şi, teoretic, cu acest break puteai ieşi şi la picnicuri, ajutat de suspensia ajustabilă. Da, asta era un atribut al suspensiei hidropneumatice. Celălalt atribut era confortul excepţional, pe care omenirea aproape că l-a uitat. Atât de excepţional, încât tehnologia acestei suspensii a fost cumpărată mai apoi de Mercedes şi Rolls-Royce. Iar suspensia de azi Air Body Control al celor de la Mercedes e o evoluţie directă a acestei tehnologii, de pe acest model Citroen!
Motorul nu e foarte puternic, având 74 CP, dar maşina avea atâta confort, încât nici nu te predispunea la un condus foarte sportiv. Forţa propulsorului era suficientă, dar fără condimente picante.
Exemplarul ăsta a fost livrat în anul 1962 în California şi are şi plăcuţele iniţiale, şi actele de atunci, ba chiar şi unele înregistrări din service. Însă proprietarii săi de-a lungul timpului n-au înregistrat chiar toată istoria, aşa că şi parcursul de 50 mii mile e doar o indicaţie pe bord, fără a şti exact câte au mai fost.
Însă maşina e într-o condiţie de lipsă absolută de rugină, datorată climei din California. N-a fost restaurată, e doar păstrată bine. Suspensia funcţionează, dar are mici scurgeri de ulei, prin urmare ar fi nevoie de o intervenţie la ea. Dar pasionaţii adevăraţi ai acestui model vor spune că e absolut normal la vârsta de 60 de ani a maşinii!
Cât costă acest Citroen bizar din SUA, importat recent în Olanda? Se cer 27.750 euro pe el în Olanda, o sumă foarte modestă, de fapt, pentru DS-urile bine păstrate din zilele noastre. Iar istoria americană a acestei maşini, caroseria break şi culoare sa specială o fac şi mai rară. Apropo, Citroen s-a mai vândut în SUA doar până în anul 1973 şi a plecat de acolo atât datorită vânzărilor modeste, cât şi anunţului agenţiei de siguranţă a traficului din SUA că va interzice suspensiile ajustabile, din motive de siguranţă. Francezii şi-au zis atunci că o mai mare absurditate n-au auzit şi au preferat să plece de pe piaţă cu totul. Aşa că un Citroen DS american e o raritate şi mai specială!
0
8,910
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!