Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Aerodinamica şi greutatea redusă contează la maşini electrice: Hyundai Ioniq 6 a fost omologat în SUA cu cifre curioase de autonomie şi consum

3 Februarie 2023 - 12:01
Redacţia PiataAuto.md
Hyundai Ioniq 6 este unul din cele mai fascinante automobile electrice din câte s-au lansat în ultimul an, şi asta nu pentru că ar avea cea mai mare autonomie, ci pentru că designerii acestui model şi-au amintit de creatorii de maşini aerodinamice din anii 1930, precum Paul Jaray şi Pauld Ledwindka de la Tatra, şi au vrut să transpună acea filosofie de formă aerodinamică în primul rând într-o maşină electrică, totodată păstrând maşina cu proporţii corecte şi un design atrăgător. Iar inginerii Hyundai au cooptat această filosofie cu una de menţinere a greutăţii reduse, în rezultat obţinând un consum mai mic, şi deci putând pune o baterie mai uşoară, care dă din nou efectul unei greutăţi totale reduse.
Despre designul lui Hyundai Ioniq 6 vorbeam în momentul dezvăluirii sale, în iunie 2022, iar despre ingineria sa vorbeam detaliat în iulie 2022. Şi atunci spuneam deja că Hyundai Ioniq 6 anunţat două baterii, de 53 kWh şi de 77,4 kWh, mult mai mici decât cele de 85-100 kWh ale maşinilor electrice din zilele noastre. Iar astfel, maşina e mult mai uşoară decât alte electrice.
Spre exemplu, un Mercedes EQE 350 cu baterie de 90,6 kWh cântăreşte 2.355 kg la gol, iar un EQE 500 cântăreşte 2.475 kg la gol, masa totală cu tot cu sarcină fiind de 2.970 kg. Un Hyundai Ioniq 6 cu baterie de 53 kWh cântăreşte 1.875 kg, iar unul cu baterie de 74 kWh şi cu tracţiune integrală — 2,1 tone. Sigur, Mercedes e cu câţiva centimetri mai mare, dar, totuşi, Hyundai Ioniq 6 e cu 500 kg mai uşor în versiune incipientă şi cu aproape 400 kg mai uşor dacă am compara versiuni de top.
Acum Hyundai Ioniq 6 a obţinut cifrele de omologare ale agenţiei EPA din SUA, agenţie care a devenit deja notorie pentru tăierea drastică a pretenţiilor producătorilor auto la autonomia maşinilor electric. EPA, spre exemplu, a tăiat cu o treime autonomia omologată a lui Mercedes EQS faţă de ceea ce pretindea producătorul că poate oferi.
În cazul lui Hyundai Ioniq, producătorul promitea că versiunea cu un singur motor şi cu baterie de 77,4 kWh va putea oferi până la 610 km în ciclu WLTP, însă era clar că pentru regimul nord-american de omologare maşina urma să aibă circa 500 km omologaţi. Surprinzător, însă, cei de la EPA au confirmat o autonomie de 580 km pentru această versiune Long Range de Ioniq 6, cu un singur motor! Deci cu doar 5% mai puţin faţă de cât promitea producătorul iniţial în cifre preliminare WLTP. Pentru comparaţie, Mercedes EQE, cu baterie de 90,6 kWh, a fost omologat de EPA în cea mai eficientă versiune a sa la o autonomie de 305 mile, adică 490 km. Prin urmare, Mercedes EQE cântăreşte cu 500 kg mai mult, are o baterie mai mare, dar oferă o autonomie cu 90 km mai mică decât Hyundai Ioniq 6. Iar asta înseamnă că Hyundai Ioniq 6 are un consum de 13,3 kWh/100 km, cât o maşină electrică compactă!
În cazul lui Hyundai Ioniq 6, chiar şi versiunea cu două motoare şi şi baterie mai mică va oferi 270 mile de autonomie, adică 434 km.
După anunţarea acestor rezultate, cei de la Hyundai au confirmat că cifrele atât de bune au fost posibile mai ales datorită aerodinamicii cu coeficient de 0,22, dar şi greutăţii uşoare. Poate asta ar trebui să fie calea preferabilă pentru maşinile electrice — aerodinamică inteligentă şi desenată frumos, cooptată cu greutate uşoară, în paralel cu dezvoltarea bateriilor cu densitate energetică mai mare, care să fie şi ele mai uşoare? Cu asemenea ingrediente, reţeta inginerească finală a unor asemenea maşini electrice are cu siguranţă mai mult randament şi sens raţional.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter