Fabrica Tatra din Cehia anunţă creşteri de producţie a camioanelor sale în 2022, livrări mari în sectorul militar şi un 2023 cu recorduri

3 Februarie 2023, 18:54
Redacţia PiataAuto.md
După revenirea sa în proprietate transparentă cehă, şi după ce a actualizat liniile de producţie, furnalele şi a angajat anul trecut încă 500 de muncitori noi, fabrica de camioane Tatra cunoaşte acum o perioadă de creştere formidabilă, la care ar visa orice fabrică de camioane din fostul bloc estic, multe din care nu mai există azi sau abia de mai produc ceva. Tatra, însă, a avut parte de patriotism din partea a doi oameni de afaceri cehi, care au răscumpărat-o de la investitori tenebri care o aduseseră la limita falimentului, apoi au investit în ea şi în companii aferente din domeniul apărării, iar azi Tatra e deţinută de aceeaşi oameni care deţin Czechoslovak Group şi poate face uz de aceste sinergii din domeniul apărării, devenind unul din pilonii industriei cehe din zilele noastre.
Cât de important e pentru o ţară să aibă asemenea producători şi o industrie de apărare s-a văzut mai mult ca oricând în 2022. Astfel, Tatra anunţă că a produs în 2022 un număr de 1.376 de camioane, în creştere faţă de anul precedent, o cifră care reprezintă, practic, maximul de capacitate pe care fabrica l-a avut cu numărul de angajaţi din 2022. Comenzile pentru camioane noi au fost mai mari ca niciodată în 2022, tocmai de asta au şi fost angajaţi 500 de muncitori noi, şi se pare că nu va fi ultima angajare, în acest an putând urma noi angajări şi măriri de personal. Apropo, atunci când angaja cei 500 de oameni, Tatra anunţa că e în căutare de oameni patrioţi, pe care-i va plăti peste medie şi care vor munci cu mândria a ceea ce înseamnă Tatra şi industrie cehă. Şi i-a găsit, într-atât de mulţi şi atât de buni, încât au decis să angajeze 570 de oameni în loc de 500, ceilalţi 70 fiind angajaţi la diviziile auxiliare, precum Tatra Defense sau alte companii din Czechoslovak Group.
Foto: Fabrica Tatra, anul 2023

Ei bine, Tatra spune că în 2022 pentru prima dată în istoria modernă mai mult de jumătate din camioanele produse au fost militare, pentru că a fost o cerere mare în contextul de securitate şi pentru că şi în Cehia a fost stare de urgenţă în contextul de securitate, iar armata cehă a făcut achiziţii prin proceduri de urgenţă de la Tatra, pe care producătorul a fost obligat să le onoreze în regim prioritar. Comenzi de camioane militare sau de camioane cu şasiuri pentru obuziere alte produse aferente au existat şi din Slovacia, şi din Franţa, or, obuzierele Zuzana din Slovacia şi Caesar din Franţa sunt bazate tot pe camioanele Tatra.
Foto: Obuzier francez Caesar, construit pe şasiu Tatra 8x8

Armata Cehiei, însă, şi Ministerul Apărării din Cehia a decis în a doua jumătate a anului să plaseze comenzi de urgenţă pentru camioane militare şi obuziere la Tatra, comanda iniţială fiind de 300 de camioane! Şi pentru că a fost obligată să le producă în regim prioritar, 200 dintre acele camioane au fost deja produse în 2022 şi încă 100 vor fi produse acum, în primele luni ale lui 2023. Iar astfel, armata cehă a putut primi deja 200 de vehicule importante noi, imediat ce a fost nevoie. Tocmi de asta spuneam că anul 2022 a demonstrat cât de important e pentru o ţară să aibă un asemenea producător intern, care poate reacţiona unor asemenea provocări de securitate.
Tot în 2022 Tatra a început a fabrica camioane cu emblemă DAF pe ele, pentru armata Belgiei, ca parte a unui contract major de 900 de camioane. O parte din camioane au fost livrate, iar restul urmează a fi fabricate în acest an, susţinând şi mai mult acea creştere de care vorbeam. Practic, DAF a obţinut acel contract pentru că e o companie olandeză, parte din regiunea Benelux, în care se include şi Belgia, dar a venit tot la Tatra pentru expertiză, întorcându-se roata din timpurile când DAF încercase să privatizeze Tatra şi să-i închidă furnalele şi producţia de motoare şi şasiuri proprii, încercând s-o treacă la producţie pe bază de componente DAF. Acum uite că DAF apelează la componente Tatra. Iar cele 900 de camioane DAF, dar efectiv cu inginerie Tatra, nici măcar nu vor intra în statistica Tatra, pentru că au emblemă de DAF pe ele. Până şi cabina lor blindată va fi produsă tot de Tatra Defense şi cei din Czechoslovak Group.
Foto: Unul din camioanele cu emblemă DAF, produse la Tatra pentru armata Belgiei

În 2022 au continuat să fie produse multe camioane de pompieri. În Cehia a fost iniţiat un program de reînnoire a parcului de pompieri, iar 46 de camioane au fost deja livrate. Alte 77 camioane de pompieri au fost livrate către pompierii germani, fiind deja al 3-lea an consecutiv când pompierii din Germania continuă să tot cumpere cantităţi importante de camioane Tatra.
Toate astea îi fac pe cei de la Tatra să spună acum că pentru anul 2023 există deja atât de multe comenzi de camioane plasate, încât acesta va fi unul record din timpurile moderne ale Tatra. Şi nu e vorba de o creştere de doar 10-20%. Tatra producea cândva, în anii săi de glorie, între 15-20 mii de camioane anual. În 2023 asemenea cifre nu vor fi atinse din start, fireşte, dar cei de la Tatra spun că au acum o sinergie excelentă cu companiile din grupul lor, au capacităţi de producţie reutilate şi cu oameni noi pregătiţi şi au o cerere mult mai mare pentru camioanele lor, iar toate astea ar trebui să-i aducă în câţiva ani mai aproape de cifrele de cândva, de ordinul zecilor de mii. Şi pentru ca asta să se întâmple, cehii confirmă încă o dată că au şi produse noi în dezvoltare, despre care vom afla în curând.
Foto: Motor V8 diesel, răcit cu aer, de la Tatra, produs în 2023

Apropo, imaginile cu fabrica Tatra din această ştire sunt recente, făcute acum câteva zile, şi arată elocvent starea de azi a fabricii, disciplina şi organizarea producţiei, dar şi progresul vizibil de acolo.
1
4,663
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!