Porsche vrea să producă măcar 20% de maşini cu motoare cu ardere internă şi după anul 2030, iar combustibilii sintetici ar putea permite asta

24 Februarie 2023, 13:53
Ilie Toma
Cu toţii am citit în ultimele luni ştiri care anunţă că vânzarea de maşini cu motoare cu ardere internă va fi interzisă în UE din anul 2035, iar Marea Britanie o va face şi mai devreme, în anul 2030. Porsche, însă, oricât de avansat ar fi în maşinile sale electrice actuale şi în planurile pentru electrice viitoare, spune că ar fi de acord ca 80% din maşinile sale să fie electrice, însă şi-ar dori să producă şi să vândă măcar 20% din maşini cu motoare cu ardere internă, pentru a păstra pasiunea vie şi pentru a păstra acel suflu pentru care oamenii aleg să cumpere un Porsche şi să-l păstreze ani la rând. Şi cei de la Porsche au dezvăluit informaţii curioase despre cum ar putea să păstreze motoarele cu ardere internă.
În primul rând, cei de la Porsche amintesc că maşinile lor sunt atât de adorate de colecţionari, încât până şi azi majoritatea exemplarelor Porsche care au fost produse mai sunt încă în circulaţie sau în colecţii, deci au o durată mult mai lungă de viaţă decât ar putea-o avea o maşină electrică, în timp. În a doilea rând, normal legală aprobată pentru anul 2035 nu interzice motoarele cu ardere internă ca şi categorie de produse, ci limitează maşinile la zero emisii CO2. Iar aici vine marea întrebare — ar putea exista un motor cu ardere internă, cu zero emisii CO2?
Mulţi dintre noi ar răspunde cu un DA ferm, oferind drept exemplu motoarele ce ard hidrogen în combustia lor, cum era BMW Hydrogen 7 E65 de acum 15 ani, sau cum sunt motoarele pe hidrogen testate intens de Toyota în ultimii doi ani. Şi e absolut corect, acele motoare emit zero emisii CO2, doar vapori de apă, iar Porsche este printre producătorii care le testează. Dar acolo există nişte limitări încă greu de ocolit, cum ar fi rezervoarele mari, necesare pentru stocarea hidrogenului. Dacă e stocat în formă gazoasă, rezervoarele trebuie să reziste la presiune înaltă, şi deci, sunt mai grele şi mai voluminoase. Dacă e stocat în formă lichidă, e nevoie de asigurarea unei temperaturi super scăzute, iar în timp de câteva zile acel hidrogen ar fi transformat oricum în gaz şi ar fi evacuat, cum se întâmpla la BMW Hydrogen 7. Dacă se trece la pile de combustibil, totul devine mult mai eficient, dar maşina va fi pusă în mişcare de un electromotor deja, nu de un propulsor cu ardere internă. Aşa că Porsche mai continuă să caute soluţii pe hidrogen, însă mai are şi o altă viziune, care ţine de combustibilii sintetici.
Acum două luni, anunţam că Porsche a inaugurat prima fabrică de combustibil sintetici în Chile şi intra şi în profunzimea a ceea ce înseamnă aceşti combustibil. Efectiv vorbind, ar fi o benzină care nu e produsă prin rafinarea petrolului extras din pământ, ci în laborator. Compoziţia finală a benzinei are în principal atomi de carbon şi hidrogen, aşa că, dacă extragem CO2-ul deja existent în aer şi hidrogenul din orice apă, putem să le combinăm astfel încât să avem drept produs final o benzină chiar mai pură decât cea extrasă din pământ.
Problema e că tot acest proces e energofag, adică e nevoie de electricitate pentru a asigura căldura necesară captării şi reacţiilor de distilare şi amestec. Dacă folosim electricitate de la o centrală de combustibili fosili, toată ecuaţia nu are prea mult sens. Însă totul devine mult mai logic, dacă folosim energie eoliană sau solară, de exemplu. Atunci, în acel proces de fabricaţie a combustibilului sintetic nu se va emite CO2, ci dimpotrivă, se va produce o captare de CO2 din aer, pentru a folosi carbonul la producţia benzinei sintetice. Ulterior, acea benzină sintetică poate ajunge în orice motor cu ardere internă şi exact acelaşi CO2 care a fost captat din atmosferă la producţie va fi eliberat înapoi. Prin urmare, impactul final va fi de zero CO2.
Iar aici Porsche are de muncit un pic la birocraţie, care maşinile sale viitoare, care ar rula pe asemenea combustibil, să poată fi calificate drept având zero emisii CO2 datorită acestor combustibil sintetici. Partea importantă în această ideea a celor de la Porsche e că tot ei vor fi producătorii acestor combustibili sintetici, cu diferită cifră octanică. Prima lor fabrică, de test, a fost deschisă în Chile, iar locul nu a fost întâmplător, or, acolo turbinele eoliene funcţionează de 4 ori mai des la capacitate maximă decât în cele mai favorabile locuri din Germania. Acum, e vorba de o fabrică pilot, de a demonstra tehnologia, însă doar în 2 ani Porsche vrea să producă 55 milioane de litri anual, iar peste alţi 2 ani se vrea atingerea unei cifre de 550 milioane de litri anual.
Astfel, Porsche ar putea deveni un mare producător global de combustibili sintetici deja în anul 2027 şi şi-ar putea argumenta ideea în faţa autorităţilor că poate garanta că cele 20% de maşini cu motoare cu ardere internă, pe care le va produce, au zero emisii CO2, de fapt, ceea ar însemna că ar avea dreptul să le producă în continuare, chiar şi în condiţiile interdicţiilor de după 2030-2035. Şi partea frumoasă e că ar avea dreptate, or, pur chimic şi ştiinţific, aceşti combustibili sintetici pot asigura cu adevărat că maşinile cu motoare cu ardere internă nu folosesc benzină extrasă din petrol nou din pământ, eliberând noi cantităţi de CO2 în atmosferă, ci funcţionează într-un soi de regim de baterie cu stocare, prin care întâi extrag CO2 din atmosferă, după care-l emit înapoi, şi acest ciclu se repetă în continuu, fără a fi nevoie de extracţia petrolului nou din sol! Şi nu e vorba de un perpetuum mobile, pierderi energetice sunt, aşa cum spuneam, dar acea energie e asigurată prin turbinele eoliene care produc electricitate. Iar combustibilul sintetic poate fi utilizat, teoretic, de orice maşină cu motor cu ardere internă, fără nevoia unei adaptări, deci vorbim şi de maşinile noi produse, şi de cele clasice sau cumpărate oricând în trecut.
Mai mult ca atât, Porsche spune că anume combustibilii sintetici pot deveni cea mai viabilă soluţie nu doar pentru maşinile cu motoare cu ardere internă, şi pentru avioane sau nave, acolo unde greutatea eventualelor baterii electrice joacă un rol critic. Deci, viitorul poate suna interesant, dacă omenirea va asculta aceşti ingineri Porsche!
0
2,162
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!