Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Şi maşinile electrice pot deveni de colecţie: această Lada Oka din Rusia, care aminteşte de Dacia Lăstun, costă acum 237 mii euro

1 Februarie 2023 - 21:16
Redacţia PiataAuto.md
Cine spunea că maşinile electrice nu prea au şanse să devină viitoare exemplare de colecţie, va fi şi mai nedumerit şi ştirea asta, or, maşina asta e şi electrică, şi compactă, cam de talia şi forma lui Dacia Lăstun, şi a ajuns să fie scoasă la vânzare acum cu un preţ exorbitant de 237 mii euro! Încă 13 mii au mai rămas până la un sfert de milion de euro pentru o maşină căreia e greu să-i justifici acest preţ.
Lada Oka, sau VAZ-1111, tot ea numită şi Kamaz-1111 sau SeAZ-1111, avut o istorie zbuciumată, ce aminteşte foarte mult de Dacia Lăstun. Primele idei ale modelului au apărut la trecerea din anii 70 în anii 80, iar în 1983 a fost aprobat şi startul proiectării. Se dorea o maşină compactă, dar mai modernă şi mai în ton cu tendinţele europene de caroserie hatchback. Drept inspiraţie au servit Fiat Panda, Daihatsu Cuore şi Renault 5. Maşina finală a ajuns să măsoare 3,2 metri lungime şi să cântărească 645 kg la gol.
Pe partea de motorizări, s-a luat în calcul şi un motor de motocicletă, cu 2 cilindri, apoi echipa de ingineri a propus să se proiecteze un motor în 3 cilindri. Dar nu era timp de asta, aşa că s-a recrs la înjumătăţirea motorului de 1,3 litri de pe Lada 2108 Samara, aşa că motorul de pe Oka a ajuns să aibă 2 cilindri în linie şi 650 cm cubi.
Foto: Motorul pe benzină de pe Oka

Deşi a fost dezvoltat la AvtoVAZ, modelul nu a fost produs niciodată acolo, ci la o altă fabrică nouă, construită în Naberezhnye Chelny, cumpărată mai apoi de Kamaz. Modelul a fost lansat în producţie în anul 1988 şi a fost păstrat în producţie până în 2008, ajungând să aibă şi alte motoare sub capotă, inclusiv un motor în 3 cilindri, de origine chinezesc. Dar cel mai curios fapt e că Oka a avut şi o versiune electrică, lansată în anul 1994!
Maşina a fost proiectată în anul 1992 şi pusă în producţie în 1994, însă era produsă doar dacă cineva o comanda, iar astfel au ajuns să fie fabricate doar 20 de exemplare. Maşina electrică avea baterii Ni-Cd, separate în 3 blocuri. Unul era montat sub capotă, altul sub bancheta spate, în loc de rezervor, iar al treilea în portbagaj. Cele 3 baterii cântăreau împreună 317 kg, iar astfel maşina ajungea la o greutate totală de 950 kg.
Autonomia era anunţată pentru o viteză urbană medie de 40 km/h şi constituia 110 km. Încărcarea se făcea la o priză obişnuită de 230V şi dura 8 ore.
Viteza maximă pe care o putea atinge maşina, apropo, era de 90 km/h. Electromotorul său are 34 CP.
Ei bine, maşina scoasă acum la vânzare e una din cele 20 de Oka electrice produse în 1994 şi 1995, ea fiind fabricată în 1995. Exemplarul ăsta a stat mai mult nemişcat, întrucât are doar 162 km parcurşi în total, dar proprietarul actual i-a făcut o reanimare tehnică şi estetică, spune el, aşa că acum crede că maşina merită un preţ atât de mare precum cei 237 mii euro ceruţi de el, sau 18 milioane de ruble. Rămâne de văzut dacă-i va oferi cineva o sumă atât de exorbitantă pe această maşină electrică, produsă acum 28 de ani.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter