Cum se asamblează camioanele Truston la Baia Mare, de unde vin componentele şi cât e producţie locală din produsul final

5 Martie 2023, 18:21
Ilie Toma
În ultimele luni, când publicam articole despre modele din istoria fabricii de camioane Roman din Braşov, dar mai ales când am publicat articolul despre zero camioane noi produse la Braşov în 2022 şi apoi despre singurul camion Roman produs în 2023, am primit zeci de mesaje şi comentarii care ne îndemnau să ne îndreptăm atenţia şi spre camioanele Truston, produse la Baia Mare. Atunci când am publicat un prim articol cu video cu cele 15 camioane Truston care vor munci la autostrada A7, interesul a fost uriaş şi promisesem încă atunci că vom reveni cu o serie de articole mai profunde despre ceea ce se face la Baia Mare, pentru că informaţiile disponibile public sunt relativ puţine şi pentru că e clar că sunt multe componente chinezeşti la mijloc. Prin urmare, i-am contactat direct pe cei de la ATP din Baia Mare, şi le-am dat o listă lungă de întrebări, directe şi tranşante, despre ingineria acestor camioane şi despre ce anume se produce sau se asamblează la Baia Mare, şi despre cât de româneşti sunt camioanele Truston. Am primit răspunsuri. Nu toate sunt la fel de directe pe cât ne-am fi dorit, multe din ele sunt ocolitoare prin formulări de limbaj corporativ, în timp ce noi ne dorim informaţii clare şi directe. Dar avem un punct de pornire cu informaţii din prima sursă, iar în articolul de azi vom vorbi despre cum se asamblează camioanele Truston la Baia Mare, de unde vin componentele şi cât constituie producţia locală din produsul final.
Aşadar, ne-a interesat în primul rând ce operaţiuni de producere sau asamblare a camioanelor Truston au loc la Baia Mare? E vorba de o asamblare în regim CKD, cu kit-uri importate din China? Sau poate şi mai mult, e vorba de camioane pre-asamblate în China, care trec doar verificările şi asamblările superficiale finale în România?
Ei bine, cei de la ATP spun că proiectul camioanelor Truston le aparţine lor şi a fost elaborat împreună cu inginerii principalilor furnizori de componente. Camioanele Truston sunt asamblate integral la Baia Mare, ne spun aceştia, iar un camion conţine circa 3.200 componente. Sursele acestor componente sunt diferite, dar marea majoritate vin din exterior. Iar din aceste componente livrate la Baia Mare are loc producţia camioanelor în România, spun cei de la ATP Trucks.
I-am întrebat care din componente, mai exact, este proiectat în România, întrucât există similarităţi clare între modelele Truston şi modele chinezeşti de camioane. Iar aici vrem să fim clari, e o întrebare, nu o acuzaţie, şi după noi n-ar fi o problemă să se recunoască până şi o eventuală paralelă a unui model chinezesc, or, chiar noi în articolele noastre indicam adeseori că industria camioanelor din China a evoluat în capacităţi cât se poate de mult, lansând de curând chiar şi cel mai puternic camion din lume. Este, deci, mai degrabă o chestiune de transparenţă şi onestitate, să afirmi originea de acolo, dacă într-adevăr este aşa.
Cei de la ATP ne-au informat că suprastructura camioanelor Turston e proiectată de către inginerii ATP Trucks şi toate aceste suprastructuri folosite la camioanele Truston sunt produse integral în România. Mai apoi, motorul vine de la Weichai din China, la fel ca şi o mulţime de alte componente. Dar aici apar informaţii interesante. Motorul, spre exemplu, are emblemă Weichai pe el şi e comunicat transparent drept unul de origine chineză, Weichai fiind unul din cei mai mare producători de motoare din China. Cutia de viteze, însă, e comunicată drept una cu emblema ATP pe ea, atât cea manuală, cât şi cea automată. Însă e în mod clar tot o cutie cu inginerie chinezească, întrucât până şi numele ei de cod corespunde paralelor chinezeşti. Doar că aceste cutii nu vin neapărat semnate de acea companie, ci sunt produse acolo la comanda ATP, cu emblema ATP pe ele. Un soi de „brandare albă”, fapt care se practică adeseori în China şi nu reprezintă, în esenţă, o problemă. După numele de cod, noi am identificat doi furnizori de cutii, Shaanxi şi acelaşi Weichai, care produce motorul. Însă asta e deducţia noastră, nu o confirmare oficială din parte ATP.
Foto: Aşa arată motorul Weichai, montat ep camioanele Truston, şi una din cutiile de viteze posibile

Am observat în informaţiile publice că motoarele Weichai de pe camioanele Truson se conformează standardelor Euro 6E, şi am cerut celor de la ATP să ne confirme dacă e adevărat şi dacă acest lucru se obţine inclusiv prin filtre de particule şi sisteme de tratare SCR şi AdBlue. Ni s-a confirmat, atât normele de emisii Euro 6E, cât şi prezenţa sistemului de tratare cu AdBlue.
Foto: Interiorul unui camion Truston

Punţile camioanelor Truston vin, la fel, sub emblema ATP Trucks, însă nu sunt fabricate în România. Fiind vorba de aceeaşi metodă de producţie externă cu emblematica ATP, noi deducem că vin tot din China, deşi ATP nu a comunicat asta în răspunsurile pe care ni le-a oferit.
Foto: Aşa arată punţile de pe camioanele Truston, în procesul de asamblare la Baia Mare

Am întrebat direct, care din componentele camionului final vin direct din China şi care sunt fabricate în România, sau poate vin şi de la furnizori din UE? Şi am cerut un răspuns specific şi clar, spre exemplu — anvelopele vin din România, cabina e sudată în România, din oţel produs local, sau bena, sau orice altceva. Ni s-a răspuns însă tot cu un limbaj corporatist, şi anume că în prezentările la care clienţii au acces există informaţia vizavi de furnizorii tuturor componentelor, şi că ATP Trucks lucrează cu furnizori din toată lumea, inclusiv din România, şi dorinţa este ca lanţul de aprovizionare să fie dezvoltat cât mai mult în interiorul ţării. Nu ni s-a specificat niciun component de pe camionul final, care să fie produs în România, însă, după cum am solicitat.
Am întrebat la fel de direct: sunt camioanele Truston versiuni adaptate de pe modele chinezeşti, a fost făcută această adaptare în baza unui contract de licenţă, colaborare? Ni s-a comunicat din nou că aceste camioane sunt un proiect ATP Trucks şi nu există alte licenţe, camioanele fiind omologate ca şi produse autohtone, fabricate în România, în conformitate cu legislaţia României. Iar aici am devenit inevitabil curioşi, pentru că aveam următoarea întrebare, legată de codurile VIN — îşi bate ATP Trucks propriile coduri VIN pe camioanele Truston, atribuite României ca ţară producătoare, sau acestea vin cu coduri VIN din China? Cei de la ATP Trucks ne-au informat că au statut de producător autorizat de autovehicule de transport rutier şi persoane şi aplică coduri VIN proprii, de România.
Am devenit, prin urmare, interesaţi dacă aceste camioane Truston sunt exportate şi în alte ţări UE sau dacă ar putea fi, întrucât înţelegem că asta ar putea fi o oportunitate atât pentru cei din Baia Mare, cât şi pentru furnizorii din China. Ni s-a răspuns că în acest moment singura piaţă de desfacere este România, dar există într-adevăr planuri de dezvoltare pentru export.
Fireşte, am dat mult mai multe întrebări şi despre camioanele propriu-zise Truston, despre ingineria lor constructivă, dar acolo ar fi atât de multe de spus, încât vrem să le tratăm în alte articole separate, dedicate ingineriei acelor modele. În acest articol, aşa cum spuneam mai sus, vrem să ne axăm pe producţie, linie de asamblare şi cât de româneşti sunt camioanele produse la Baia Mare. Aşa că le-am cerut celor de la ATP Trucks să ne ofere nişte imagini clare cu spaţiile lor de producţie, cu linia de asamblare, ca să înţelegem mai bine anvergura acestui proces de producţie sau asamblare locală.
Ni s-au oferit imagini cu lucrările de sudură, după cum se poate vedea mai sus şi se pot vedea şi spaţiile în care au loc. Şi ni s-au oferit şi imagini cu şasiurile de camioane pe care sunt treptat montate foile de arcuri, punţile, motoarele şi cutiile.
Nu se poate spune că e anvergura unei mari fabrici de camioane, care produce zeci de mii de camioane pe an, bineînţeles, dar totuşi aceste imagini denotă muncă făcută local, în România, cel puţin pe partea de asamblare. Şi apoi, atât timp cât e o iniţiativă privată şi e una la început, putem fi mai indulgenţi la acest capitol, decât am fi cu fabrica din Braşov, de exemplu, care a beneficiat de hale şi turnătorii făcute din munca tuturor cetăţenilor. Aşa că, pe cât putem fi de critici, pe atât putem fi de realişti în a sesiza amploarea efortului necesar pentru a produce camioane moderne în România.
Foto: Lucrări de sudare a benelor pentru basculantele Truston, făcute în România

Apropo, cei de la ATP Truck au ţinut să menţioneze că şasiul şi punţile camioanelor Truston sunt proiectate pentru durabilitate excepţională, şasiul fiind susţinute de două profile C puse unul într-altul, unul de 7 mm şi altul de 8 mm, iar punţile dispun de 11 foi de arcuri pe faţă şi 13 foi de arcuri pe spate, iar asta sugerează accentul pe durabilitatea pe care şi-o doresc pentru camioanele lor, spun cei de la ATP Trucks.
În fine, i-am întrebat pe cei de la ATP ce capacităţi de producţie există la Baia Mare, exprimate în număr de camioane care pot fi produse anual, câte camioane au fost produse în 2022 şi câţi angajaţi muncesc la asamblarea de camioane. Ni s-a oferi o cifră totală a camioanelor produse de la lansarea lui Truston, din august 2019 şi până la finele anului 2022. Numărul total de camioane produse însumează peste 200 exemplare, iar la final de februarie 2023, ATP Trucks a depăşit cifra de 180 de camioane livrate şi aflate în operare pe drumurile din România. În 2022 a fost câştigată şi prima licitaţie de 10 autobuze, dar şi despre autobuze vom vorbi separat, în alt articol. Capacitatea actuală de producţie a celor de la ATP Trucks din Baia Mare e de 1 camion pe zi, deci, teoretic, s-ar putea produce şi 200-250 camioane pe an în halele actuale. Numărul de angajaţi este de puţin peste 100 oameni şi, întrucât cadenţa de producţie mai variază, aceştia sunt implicaţi şi în alte proiecte periodic, în funcţie de comenzile care vin. În acest fel forţa de muncă poate avea un randament şi o eficienţă mai mare.
Şi, într-un final, am întrebat dacă proprietarii de facto ai ATP Trucks sunt cetăţeni români care îşi asumă public calitatea de fondator, sau eventuali fondatori externi, sau, cum se întâmplă uneori, fondatori neclari ascunşi după structuri obscure. Aici cei de al ATP au avut probabil cea mai mare plăcere în a ne oferi răspunsuri, menţionând că ATP Trucks e o companie cu capital 100% românesc şi face parte din arhitectura business-ului ATP Group, fondator transparent al căruia e omul de afaceri Mircea Cirţ. Acesta a fost citat în răspunsul pe care l-am primit, menţionând că vrea să aibă un impact asupra regiunii în care activează, Baia Mare şi asupra ţării. „Încă de la început, noi am subliniat că proiectul ATP Trucks este generator de locuri de muncă, că poate revitaliza şcoli profesionale, poate fi un motor de dezvoltare locală, regională şi chiar naţională. Demonstrăm că românii pot avea capacitate de producţie, nu doar de consum, şi putem contribui la revitalizarea industriei româneşti.” — au conchis cei de la ATP în răspunsul lor către noi.
Aşadar, astea sunt răspunsurile şi informaţiile pe care le-am cerut şi primit de la cei care produc camioanele Truston din Baia Mare. Nu toate sunt la fel de clare şi specifice precum am fi vrut, dar oricum, noi zicem că au adus o doză importantă de claritate şi lumină în informaţiile despre aceste camioane Truston, pe care scrie „fabricat în România”. Şi vom continua cu alte articole ce vor viza direct camioanele, autobuzele şi ingineria lor, pentru că suntem convinşi că e nevoie să se cunoască mai mult despre ele, şi e nevoie să se ştie cât mai mult despre cei care încearcă să producă ceva autohton cu ambiţii de a livra produse conforme şi competitive. Iar mai multă informaţie clară, incisivă uneori, ne va ajuta să înţelegem mai bine cu toţii cât de multă critică sau admiraţie merită asemenea iniţiative.
5
31,423
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!