Ingineria lui Truston 4x2, singurul camion cap tractor produs în România în zilele noastre
11 Martie 2023, 18:17 Ilie Toma
Săptămâna trecută, publicam un articol amplu despre felul în care se asamblează camioanele Truston la Baia Mare, de unde vin componentele şi cât de mult e producţie locală din produsul final. A fost un articol scris după ce i-am contactat direct pe cei de la ATP Trucks din Baia Mare şi am primit de la ei răspunsuri la întrebările noastre şi a fost un articol care a trezit un interes deosebit din partea cititorilor. Tot atunci promiteam, însă, că vom reveni cu articole despre ingineria camioanelor Truston, produse în România, iar azi ne îndreptăm atenţia spre Truston 4x2, care este şi singurul camion cap tractor asamblat în România, în zilele noastre.
Sigur, România a produs camioane cap tractor în istoria sa, începând de la renumitele Bucegi şi Carpaţi şi continuând cu camioane Roman, iar mai apoi şi seria Alpin. Dar, din păcate, fabrica din Braşov a amorfă azi, în 2022 ea ocupându-se doar de reparaţia a 13 camioane militare, fără a produce măcar un singur camion nou. Deci, nici nu poate fi vorba despre vreun camion cap tractor modern produs în prezent Braşov, care ar fi capabil să muncească într-un mod comparabil cu modelele occidentale şi pe care l-ai putea cumpăra nu doar din patriotism, ci şi pentru calităţile sale. Or, susţinerea producătorului local e întotdeauna un drum cu două sensuri — e plăcut când oamenii îşi susţin producătorii din propria ţară, dar e plăcut când şi producătorii muncesc să-şi aducă produsele la standarde moderne, internaţionale, care să adeverească încrederea.
Foto: Camion DAC cu motor V8, din seria Alpin
Camionul celor din Baia Mare, însă, pare că vrea să transmită anume asta — faptul că ar fi un model cu adevărat modern, care poate fi ales inclusiv din considerente raţionale. Totuşi, deja ştim din articolele anterioare că în camioanele produse la Baia Mare există mai multe chinezeşti. Iar pentru a vorbi mai avizaţi despre ingineria lor, dincolo de informaţiile disponibile public, ne vom baza în acest articol din nou pe informaţiile solicitate şi primite direct de la ATP Trucks, dar şi pe cercetările inclusiv din presa din China.
Astfel, Truston 4x2 e singurul camion cap tractor produs în prezent în România, iar camionul e disponibil cu două versiuni de înălţime a cabinei, standard şi sporită. Ambele au spaţii de dormit în spatele scaunelor — camionul cu înălţime standard are un singur pat, în timp ce cel cu înălţime sporită are două paturi supraetajate.
Foto: Patul individual din camionul cu înălţime standard (stânga), paturile supraetajate din camionul cu înălţime sporită (dreapta)
Capul tractor e produs deocamdată doar în formulă 4x2, deci doar două punţi, dintre care una e motrice. Nu există o versiune cu două punţi pe spate.
Foto: Capul tractor cu înălţime standard
Cititorii noştri ne-au atenţionat încă de la primul articol despre camioanele ATP că acest camion produs la Baia mare ar fi o paralelă a camionului chinezesc Shacman X3000 şi există motive pentru a crede asta. Designul cabinei e asemănător, mai ales la exterior. Iar în august 2022, în presa din China apăruse chiar un articol care anunţa că modelul Shacman X3000 devine ATP Truson în România, fiind uşor adaptat pentru export. În acel articol, jurnalistul amintea chinezilor despre camioanele Roman, care fuseseră exportate în China, apoi din ele se născuse cel mai renumit camion chinezesc al anilor 80 — o istorie pe care noi am descris-o detailat într-un articol de acum câteva săptămâni. Şi jurnalistul chinez jubila că uite, acum s-a întors roata şi China exportă componente pentru fi puse pe camioane produse în România.
Foto: Camionul chinezesc Shacman X3000
Tot în acel articol, însă, se specifică că e vorba de componente de pe Shacman X300, nu întreg camionul. Aşa cum menţionam în articolul despre producţia de la Baia Mare, i-am întrebat pe cei de la Baia mare dacă modelul lor e o paralelă completă a lui Shacman X3000 şi dacă e produs eventual prin licenţă. Ni s-a spus că nu e nicio licenţă la mijloc, modelul fiind proiectat la Baia Mare, în conlucrare cu furnizorii de componente, iar componentele pe un asemenea camion sunt 3.200 la număr.
Foto: Capul tractor Truston, cu înălţime sporită
Totuşi, judecând obiectiv şi analizând şi fişele tehnice ale camioanelor Truston, putem ajunge la concluzia că o mare parte din componentele cabinei vin de Shacman X3000, dar sunt adaptate pentru România, atât la emblemă, cât şi la interfaţa sistemului multimedia. Există şi diferenţe vizibile de design, atât la exterior şi cât şi interior. Chiar şi ergonomia interioară pare să difere de camioanele Shacman X3000 vândute în prezent în China, cel din România părând mai modern.
Foto: Sistemul multimedia şi comenzele alăturate din camionul Truston
Totuşi, pe camionul de la Baia Mare se poate vedea până şi lângă cadranele de bord inscripţia Shacman, fapt care confirmă că multe din componentele cabinei vin de acolo.
Foto: Cadranele de bod ale camionului Truston
Totuşi, mai e o mare diferenţă. Camioanele Shacman X3000 în rol de cap tractor vândute în China au formulă 6x2 sau 6x4, deci 3 axe, în timp ce cel din România are 2 axe. Cei de la ATP spun că întreg cadrul camionului este fabricat în România, iar punţile sunt fixate pe suspensii proiectate în România. Cei de la Schacman din China spun că punţile lor vin de la MAN, apropo. Însă în industria actuală a camioanelor şi autobuzelor, majoritatea punţilor sunt produse de 2-3 mari producători globali, între ei dominând ZF.
Foto: Punţile asamblate pe camioanele Truston la Baia Mare
În cazul capului tractor din România, puntea faţă e una cu arc lamelar, iar cea din spate — una semi-pneumatică. Puntea spate, apropo, are blocaj de diferenţial. Aşa cum ne spun cei de la ATP, punţile vin cu emblema ATP aplicată pe ele, în regim de branding alb. Deci, turnarea lor are loc în altă parte, la comanda ATP, însă lucrările de asamblare a lor pe camion, cu tot cu suspensie, au loc la Baia Mare, în România.
Motorul e la fel de interesant, cei de la ATP Trucks anunţând transparent că el vine din China, de la producătorul Weichai, unul din cei mai mari producători din acea ţară. Doar că versiunea din România a motorului e mai puternică decât cele instalate pe capurile tractoare din China şi se conformează standardului Euro 6E. Aşadar, pe camioanele Truston de la Baia mare se pun două ipostaze ale motorului Weichai WP13, pe capul tractor fiind pusă ipostaza cea mai puternică, de 480 CP şi 2.313 Nm.
Foto: Motorul Weichai, montat pe camioanele Truston
Motorul are 12.540 cm cubi cilindree, turbină şi intercooler, şi o arhitectură de 6 cilindri în linie, în 4 timpi, fiind răcit cu lichid. Motorul e dotat cu sistem de tratare a gazelor de eşapament, pe bază de AdBlue şi filtru de particule.
Cutia de viteze este una automatizată, iar despre ea cei de la ATP spun că are emblema ATP pe ea. Însă, după codul QH50 PTO găsim un model de cutie produs tot de către cei de la Weichai. Cutia are 16 trepte pentru deplasarea în faţă şi 4 trepte pentru marşarier. Masa totală a capului tractor cu tot cu remorcă şi sarcina utilă e de 40 tone, iar masa proprie e de 7.821 kg pentru camionul cu înălţime standard şi 7.945 kg pentru camionul cu înălţime sporită.
Aşadar, avem un camion cap tractor cu cabină cu o mare parte a componentelor similare cu Shacman, cu motorul de la Weichai, cu emblemă Weichai, şi cutia cel mai probabil tot de acolo, dar cu emblemă ATP. Punţile au emblemă ATP, iar toată producţia are loc la Baia Mare, iar la producţie muncesc 100 de angajaţi din România.
Acum toate astea nu sunt neapărat de acuzat. Toţi producătorii mari de camioane folosesc componente de la furnizori, într-o măsură mai mare sau mai mică. Iar în cazul celor de la ATP Trucks, trebuie să ţinem cont la fel de realist că e o iniţiativă privată, care are libertatea de a-şi construi modelul de afaceri după cum consideră că e mai bine. În cazul celor de la Roman, care au avut o fabrică uriaşă construită de stat în gestiune şi au irosit resursele, putem cere socoteală într-un alt mod. Un producător privat, mai ales unul care e abia la început, merită judecat prin prisma pieţei, conformării cu standardele impuse şi a iniţiativelor care oferă locuri de muncă. Ceea ce vrem să facem prin aceste articole e să aducem mai multă transparenţă şi informare despre aceste camioane, despre ingineria lor şi despre cum sunt ele, de fapt. După noi, nu e o problemă să spui că motorului camionului sau cutia vine din China, pentru că acea ţară a evoluat enorm mai ales în industria camioanelor, şi a fost nevoită s-o facă la dezvoltarea uriaşă de infrastructură pe care a făcut-o. Prin urmare, un motor de camion produs în China nu e neapărat rău. Şi aşa poate fi şi cu sistemul multimedia sau orice alt component. Contează nivelul de profunzime în abordarea celor de la ATP Trucks de a combina aceste componente într-un produs integru final, funcţional şi durabil.
I-am întrebat pe cei de la ATP Trucks ce sisteme de siguranţă moderne conţine capul tractor Truston, pentru că voiam să vedem cât de aproape de standardele internaţionale e acest camion. Ei bine, camionul asamblat în România are sistem ABS, EABS, sistem de stabilizare a traiectoriei ESC, sistem de control al tracţiunii ASR, ba chiar şi funcţie Lane Assist de menţinere a benzii. Există retarder, există cruise control, rabatare electrică a cabinei, tahograf digital, oglinzi reglabil electric, acţionare electrică a geamurilor, senzor lumină pentru aprinderea farurilor, senzori ploaie pentru pornirea automată a ştergătoarelor, ba chiar şi senzor pentru recunoaşterea semnelor de circulaţie. Opţional se pot comanda dotări precum sistemul de încălzire a combustibilului şi climatizarea autonomă, ce poate opera în timpul staţionării. Iar garanţia oferită este de 2 ani fără limită de kilometri.
O mare parte din dotările de siguranţă sunt produse de Wabco, o companie renumită pentru sisteme de siguranţă pentru camioane, fondată în SUA, şi cumpărată în 2020 de germanii de la ZF. Deci, în materie de dotări de siguranţă şi confort, camioanele cap tractor Truston sunt, cu adevărat, conforme cu standarde actuale internaţionale. Sigur, camioane precum Scania sau Volvo mai au dotări şi mai sofisticate, dar noi vorbim de un producător nou din România, iar mentalitatea acestui camion cap tractor nu este una de merge şi aşa, ci pare într-adevăr să vină dintr-o dorinţă de a crea un produs final decent, care să fie apreciat în exploatare. E concluzia noastră, în urma analizei informaţiilor şi datelor, nu o părere subiectivă sau un comunicat corporatist.
Cei de la ATP ne-au confirmat că aceste camioane au VIN de România, pentru că ATP Trucks are statul de producător, iar camioanele Truston vin cu semnătura Fabricat in Romania pe ele. Aşa cum spuneam şi-n articolul precedent despre producţie, i-am întrebat pe cei de la ATP dacă acţionariatul lor e unul românesc, străin, sau obscur şi aceştia ne-au declarat cu toată transparenţă că e vorba de acţionariat 100% românesc, iar fondatorul e un om care-şi asumă public identitatea şi responsabilitatea a ceea ce face, Mircea Cirţ. Cei de la ATP ne mai spuneau atunci că, în timp, îşi doresc ca tot mai mult din componentele camioanelor să vină de la furnizori din România sau să fie produse pe loc, la Baia Mare, garantând crearea în România a unei valori tot mai mari din camionul final.
Ne-am bucurat să vedem în răspunsurile celor de la ATP către noi şi o componentă patriotică în filosofia lor de a iniţia şi produce aceste camioane, cam în stilul la patriotismul Tatra de care dintr-o ştire de acum câteva luni. Poate e prea grandioasă comparaţia, ATP fiind un producător mult mai tânăr şi mai mic, dar aceştia ne-au vorbit că îşi doresc să revitalizeze industria românească producătoare de camioane, reamintind românilor că în România se poare nu doar consuma, dar şi produce. Şi, la final, cei de la ATP ne-au spus că aud tot mai des şi din partea clienţilor că în decizia lor de achiziţie contează şi calităţile camionului, dar şi faptul că fac afaceri cu un producător român şi susţin astfel economia ţării. Concluziile, fireşte, şi le poate face fiecare despre acest camion Truston cap tractor despre care am vorbit azi şi despre ce se produce la Baia Mare. Dar un fapt e cert — acest camion e singurul cap tractor produs în România în zilele noastre, iar o analiză la rece a informaţiilor şi factologiei nu ne dă senzaţia aia de ruşine pentru un produs absolut învechit moral, creat într-o fabrică fantomă, fără nicio şansă la viaţă. Dimpotrivă, aici parcă suntem mai degrabă tentaţi de a cunoaşte şi mai mult pentru a ne convinge că ceea ce arată bine în date tehnice se dovedeşte la fel de bun în viaţa reală şi în exploatare. Iar dacă ne citeşte cineva care exploatează deja camioanele Truston, îi invităm să ne dea mesaje directe, pentru că am vrea ca despre această experienţă să cunoască şi mai mulţi.