Istoria neştiută a trenului ultra luxos Andean Explorer, care călătoreşte prin relieful pustiu şi magnific din Peru, la preţuri exorbitante

17 Martie 2023, 20:20
Redacţia PiataAuto.md
E ceva cu totul magnific în senzaţia pe care o poate oferi un tren ultra luxos la bord. Ideea unor asemenea trenuri se trage cu mai mult de un secol în urmă, când avioanele încă nu erau o metodă uzuală de călătorie, iar oamenii înstăriţi aveau nevoie să călătorească departe, pentru a face afaceri şi a explora noi tranzacţii. Aşa au apărut trenuri despre care s-au scris romane, precum Orient Express. Iar ideea lor era ca la bord — fie întregul tren, fie doar o parte a lui — să ofere un confort absolut, pentru ca cele câteva zile sau chiar o întreagă săptămână de călătorie să devină o experienţă formidabilă. În zilele noastre, când avioanele sunt opţiunea preferată unor călătorii făcute din necesitate, ideea trenurilor ultra luxoase aproape că s-a pierdut, şi a renăscut sub forma unor călătorii în care nu urci în tren pentru a ajunge undeva, ci pentru a avea parte de o experienţă memorabilă pentru toată viaţa. Sunt doar trei asemenea trenuri care mai există în lume. Unul din ele este trenul Kyushu din Japonia. Altul e Venice-Simplon Orient Express din Europa. Iar despre de-al treilea vorbim astăzi, şi tot el e cel mai puţin cunoscut în lume. E trenul Andean Explorer, care călătoreşte prin relieful pustiu şi magnific din Peru, America de Sud.
Istoria acestui tren e mult mai recentă decât am crede, dar se inspiră din celelalte două şi din tradiţia trenurilor luxoase de cândva din Europa şi Asia. Andean Express a fost lansat în operare abia în anul 2017, deci are aproape 6 ani de când funcţionează şi e primul tren de acest fel care a existat vreodată în America de Sud! Şi asta pentru că un secol în urmă, când de cealaltă parte a globului existau căi ferate pe care se putea călători săptămâni la rând, America de Sud abia era la început de cale în această direcţie, iar ideea unui tren de lux nu avea cum să prindă la public atunci.
Vagoanele folosite la Andean Explorer, însă, sunt mult mai vechi şi mai cu tradiţie. Ele au fost cumpărate în anul 2016 din Australia, fiind folosite acolo pentru un tren cu o idee similară, care nu mai există.
Foto: Imagine cu vagoanele de tren în Australia, când acestea erau încărcate pentru a fi transportate în Peru

Acestea au fost renovate complet înainte de a servi pentru Andean Exporer, primind şi renovări tehnice, dar şi un interior absolut nou, creat în maniera unui lux absolutist şi într-un stil clasic şi atemporal. Când urci la bord, trebuie să simţi aceeaşi atmosferă magnifică din trenurile luxoase de cândva, dar trebuie să simţi la timpul prezent, nicidecum să ai senzaţia că ai urcat într-un muzeu pe şine!
Ideea de a crea rutele de tren Andean Exporer s-a născut din cooperarea companiei care gestionează trenul similar din Europa, Belmond, cu o companie privată de căi ferate din Peru, deţinută de un investitor privat din aceeaşi ţară.
Paradoxal, dar până în prezent Peru nu are o reţea unitară de căi ferate, ci două reţele separate între ele, una în centrul ţării şi alte în zone pustii din sud. Cea din centrul ţării uneşte capitala cu câteva oraşe din nord şi ajunge până la Huancavelica în cel mai sudic punct al său. De aici şi până la Aquas Callientes, situată la vreo 200 km sud-est, căile ferate sunt întrerupte, astfel încât reţeaua sudică are Aquas Callientes drept cel mai nordic punct al său şi ajunge până spre oraşele situate mai aproape de hotarul sudic al ţării, iar acolo, între ele, mai sunt alte câteva segmente separate mai mici. Deci, e clar de ce nici Peru, nici America de Sud nu putea avea o tradiţie a unor trenuri luxoase cu un secol în urmă, dacă nici măcar azi reţeaua de căi ferate nu acoperă toată ţara.
Foto: Reţeaua de căi ferate din Peru

Andean Express operează pe segmentul sudic de căi ferate din Peru. Există 4 rute posibile, pe care le poţi alege, dar aceste opţiuni sunt, de fapt, segmente de 3 zile, 2 zile sau 1 zi din aceeaşi călătorie tur şi retur pe care trenul o face între punctele sale cheie. Întreaga călătorie dus întors îi ia 5 zile, plus încă 2 zile pentru două segmente scurte dus-întors, ajungându-se la o săptămână în total, iar cei de la bord îşi pot luat fie segmentul dorit de 1, 2 sau 3 zile, fie o călătorie dus-întors şi 5 zile de experienţe fabuloase.
Foto: Traseul pe care merge trenul Andean Express

Punctul cel mai nordic e Cusco. Se ajunge la lacul Titicaca şi se înnoptează în tren, în timp ce trenul staţionează în priveliştile lacului Titicaca.
Foto: Lacul Titicaca, priveliştea de după geamul trenului

A doua zi se călătoreşte spre nord până la Juliaca, după care se ia spre vest, până la Saracocha. A treia zi se continuă spre vest şi sud vest până la Arequipa, iar aici se încheie primul segment de 3 zile.
Traseul trenului trece printr-o variaţie uriaşă de relief, inclusiv prin munţi Anzi, de unde şi denumirea de Andean Explorer. Calea ferată de pe acest traseu ajunge până la 4.800 metri altitudine în Anzi, o altitudine în care oxigenul e rarefiat, iar trenul urcă foarte încet, spre satisfacţia privitorilor de peisaje.
Din Arequipa porneşte următorul segment pentru cei ce au luat opţiunea doi sau călătoria pur şi simplu începe a reveni pe drumul iniţial pentru cei ce au luat bilete complete. Trenul merge spre est până la Juliarca, apoi o ia spre nord şi opreşte noaptea la La Raya. Ca-n fiecare seară, cina se ia la bordul trenului, într-un restaurat fin, de clasă internaţională, care foloseşte doar produse locale de pe traseul său. În La Raya, e şi o zonă ferită de poluare de lumină, astfel încât se pot urmări stelele cu privelişti superbe.
În următoarea zi trenul călătoreşte de la La Raya până la Cosco, de unde a pornit iniţial, finalizând astfel 5 zile de călătorie completă. În următoarele 2 zile, el mai face încă 2 segmente separate, directe, de la Cosco la Lacul Titicaca şi înapoi. Cei care iau direcţia spre Titicaca, dorm acolo, lângă lac, în tren. Cei care iau direcţia inversă înnoptează la Cuispata, aproape de Cosco, iar a doua zi dimineaţa merg până la Cosco. După o săptămână completă, în seara aceleiaşi zile trenul e gata de o nouă cursă similară.
Pe toată durata călătoriei în aceste segmente, călătorii beneficiază de condiţii pur şi simplu fabuloase de lux, în timp ce trenul înaintează prin zone pustii. Iar noaptea trenul staţionează nu pentru că nu ar putea merge, ci pentru a nu rata priveliştile. Însă toţi rămân la bord, în lumea ultra luxoasă a acestui tren excepţional. Şi toţi continuă să savureze experienţa aflării la bord, fără a rata peisajele de după geamurile trenului.
Fireşte, există puncte de oprire, cu vizitări de atracţii turistice. Dar trenul îşi alintă oaspeţii cu cine fine, pregătite de bucătari iscusiţi, şi cu zone de salon de socializare, şi cu vagoane create doar pentru admirarea peisajelor, şi cu camere luxoase, în care se poate dormi în confortul unui hotel de 5 stele.
Există cabine mai mici, şi camere mai bari, în funcţie de asta variind preţurile, dar toate sunt luxoase şi absolutiste. O călătorie de 3 zile din primul segment, de exemplu, costă 3.500 dolari pentru o cabină simplă de 2 persoane şi 4.550 dolari pentru cea mai luxoasă cabină.
Foto: Cabină simplă

Călătoria retur mai adaugă 3.238 dolari pentru 2 persoane pentru camera standard sau 4.025 dolari pentru cea mai luxoasă. Respectiv, o călătorie completă de 5 zile pentru 2 oameni costă 6.738 dolari pentru o cameră simplă sau 8.575 dolari pentru o cameră luxoasă. Aşadar, e un preţ exorbitant, pentru experienţa de a călători în acest tren.
Foto: Cabină luxoasă

Şi s-ar putea să credem că, la cât de puţin cunoscut e acest tren, şi cât de scump e, nu e foarte solicitat. Dar este! Rândurile de rezervări nu sunt atât de mari ca la cel din Japonia, dar oricum, dacă vrei să cumperi un bilet, e bine să o faci măcar cu 1-2 luni în avans, pentru că altfel nu găseşti locuri. Călătorii nu sunt doar din Peru, fireşte, ci din multe alte colţuri ale lumii, ei venind cu avionul la unul din punctele de start sau final şi apoi fiind preluaţi şi duşi la tren. Nu e ceva despre care să vezi foarte des în reţele sociale, pentru că, de obicei, cei care ajung în acest tren, preferă discreţia, şi-şi respectă reciproc această preferinţă.
2
7,198
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!