Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Maşina franceză, care fascinează şi la 50 de ani după ce a fost produsă, un Citroen SM superb, scos la vânzare în Franţa

22 Martie 2023 - 21:42
Redacţia PiataAuto.md
Au fost vremuri când Citroen era atât de avansat în viziunea şi tehnologiile sale, încât părea cu multe decenii înaintea concurenţilor, creând maşini care păreau aduse din viitor. Citroen SM a fost una dintre ele, poate cea mai proeminentă, iar azi, la 50 de ani după ce a fost fabricată, maşina asta franceză încă mai pare fascinant de vizionară şi inovativă! Da, maşina de mai jos e fabricată în 1973, acum exact 50 de ani, şi a fost scoasă de curând la vânzare în Franţa.
Citroen SM a fost creat într-o perioadă în care marca franceză era atât de glorioasă, încât a cumpărat producătorul italian Maserati. Mai târziu, asta s-a dovedit o povară imposibil de sus şi Citroen a falimentat la rândul lui, dar Citroen SM a reprezentat acea sclipire în care geniul ingineresc şi de design s-au aliniat cu ambiţii de un curaj deosebit.
Maşina asta are un design excentric şi deosebit, abia în zilele noastre Lightyear 0, cea mai aerodinamică maşină, părând să împrumute puţin din aceste soluţii, pentru aerodinamică. Citroen SM avea până şi farurile faţă încapsulate în carcase de sticlă, care făceau curgerea aerului mai lină. Apropo, Citroen SM avea un coeficient aerodinamic de 0,26, unul de invidiat până şi în zilele noastre!
Designul a fost creat şi de cei din Franţa, şi dei cei din Italia, sub egida designerului-şef al Citroen, Robert Opron. La inginerie, italienilor de la Maserati li s-a încredinţat dezvoltarea unui motor nou pentru SM, iar francezii s-au ocupat de restul. Aşa a ajuns acest Citroen să facă uz de un motor V6 cu semnătura Maserati pe el şi cu inginerie complet italiană, de o savoare excepţională. Era un motor construit din aluminiu, care cântărea doar 140 kg!
Foto: Construcţia motorului V6 de Maserati de pe Citroen SM

Iniţial era de 2,7 litri cu 3 carburatoare Weber, apoi şi cu injecţie Bosch, iar mai târziu şi de 3,0 litri. Maşina despre care vorbim azi are un motor de 2,7 litri cu injecţie, care dezvoltă 178 CP.
Maşina avea tracţiune pe puntea faţă, cu care Citroen se mândrea enorm. Putea avea şi cutie automată cu 3 trepte, dar exemplarul despre care vorbim azi are o cutie manuală, cu 5 trepte! Câte maşini aveau în 1973 cutii cu 5 trepte?
Fireşte, Citroen are suspensie hidropneumatică, o tehnologie definitorie a celor de la Citroen, numită DIRAVI, care a fost vândută ulterior prin licenţă şi celor de la Rolls-Royce şi Mercedes! Până şi suspensia pneumatică de azi a celor de la Mercedes, E-BODY CONTROL, îi are originea din această tehnologie de acum 50 de ani de pe Citroen SM!
Suspensia nu avea arcuri sau amortizoare, ci sfere la fiecare roată, care aveau câte o cameră ermetică umplută cu azot, iar de cealaltă parte o altă cameră era conectată la un circuit hidraulic, a cărui presiune era menţinută de o pompă a sistemului. Tehnologia permitea folosirea avantajelor fizice atât a presurizării gazului, cât şi lichidelor, cu toate beneficiile care pot rezulta din această combinaţie şi din faptul că orice circuit hidraulic putea fi ajustabil. În rezultat, această suspensie Citroen asigura o ţinută de drum pur şi simplu fantastic de moale pe orice suprafaţă, înghiţind toate denivelările şi ţinând caroseria nemişcat de dreaptă, având şi capacitatea de a se auto nivela sau chiar de a-şi modifica garda la sol. Iar asta se întâmpla acum jumătate de secol!
Suspensia făcea parte dintr-un circuit hidraulic comun cu frânele, ambreiajul şi servodirecţia. Direcţia, apropo, a primit un sistem de compensare a forţelor venite de la roţi, astfel încât şocurile venite de la gropi, de exemplu, erau amortizare de lichidul hidraulic din sistem, iar în volan nu se simţea nimic. În acelaşi timp, direcţia era asistată variabil, maşina având senzori de viteză, forţa de asistare variind în funcţie de viteza lui SM! Din nou, asta se întâmpla acum jumătate de secol, din creaţia unui ingineri francezi nebunatici şi geniali!
Senzaţiile din volan erau atât de diferite, încât presa vremii recomanda o perioadă de adaptare de până la 100 km cu Citroen SM şi felul în care se simte volanul. Dar jurnaliştii spuneau că după ce te obişnuieşti cu el, toate celelalte maşini îţi vor părea învechite moral. Volanul revenea în poziţia zero după virare, şi avea un raport foarte scurt, de doar două rotaţii complete.
Maşina asta, cu motorul de 2,7 litri V6 de Maserati, cu injecţie şi 178 CP la activ, putea atinge 228 km/h, şi-i făcea cu graţie şi o ţinută de drum impecabilă.
Exemplarul despre care vorbim azi a fost restaurat meticulos, nu foarte intrusiv, dar totuşi suficient cât să-i garanteze o stare absolut superbă.
Habitaclul pare a fidel al unei maşini noi, şi tapiţeria e într-adevăr una nouă, dar e menită să te transpună înapoi în anul 1973. Are niţică Alcantara adăugată în locul velurului original, dar totul arată surprinzător de bine, în aceleaşi carouri, în aceleaşi nuanţe de maro din anii 70.
S-ar putea sune, poate, că interior arată mai bine decât arăta acum 50 de ani, dar e la fel de important că toate funcţionalităţile originale sunt funcţionale, de la acţionarea geamurilor sau a radioului, până la sistemul său hidropneumatic DIRAVI.
Totul funcţionează, deci, şi totul păstrează atmosfera aia primară, a unui model genial din Franţa de acum 50 de ani!
Cât costă o asemenea mostră de artă a lumii auto, pentru că n-o putem numi altfel? Se cer 105.000 euro pe ea şi, judecând că au fost produse doar 3.500 exemplare cu motor 2,7 V6 cu injecţie şi doar 12.920 exemplare cu toate motorizările calculate împreună, preţul cerut pe maşină e absolut justificat, or, acest Citroen e cu adevărat una din cele mai fascinante maşini pe care le-a produs Franţa vreodată!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter