Mercedes se pregăteşte pentru un viitor în care litiul şi bateriile maşinilor electrice să vină mai puţin din China

29 Martie 2023, 12:37
Ilie Toma
Cei de la Mercedes au fost criticaţi mult în ultimii câţiva ani pentru noile lor modele, care renunţă la motoarele savuroase în favoarea celor mai mici, ajutate de electromotoare, sau pentru fiabilitatea în scădere drastică a maşinilor lor, reflectată în statistici precum cele ale JD Power, sau pentru modele electrice care sunt departe de a fi lideri în industrie la tehnologie, fiind mai ineficiente, încărcându-se mai lent şi păstrându-se o mulţime de modele derivate din cele cu ardere internă în gama actuală. Dar la nivel de strategie industrială cu bătaie lungă, pentru un viitor dominat de maşini electrice, cei de la Mercedes par să facă exact lucrurile necesare, iar o inaugurare anunţată ieri denotă lucruri curioase.
Până acum, cei mai avansaţi şi mai mari producători de baterii electrice erau în China, CATL deţinând o mare parte din piaţă. Există şi companii coreene şi japoneze care sunt jucători importanţi, dar oricum China e principalul jucător unitar în această direcţie. Până şi Mercedes are un acord cu CATL, care prevede că o nouă fabrică din Ungaria ale acestora va livra baterii pentru maşinile compacte Mercedes, produse tot în Ungaria, la fabrica din Kecskemet.
Dar cei de la Mercedes nu au vrut să depindă prea mult de CATL ca furnizor unic de baterii, aşa că germanii au început de ceva timp să construiască fabrici proprii de producţie a bateriilor. Iniţial, motivul pentru a construi aceste fabrici era siguranţa că poţi avea cantitatea necesară de baterii pentru maşinile tale, într-o lume afectată de lanţuri de aprovizionare imperfecte, cum am văzut cu toţii în ultimii 3 ani. Această reţea proprie de fabrici de baterii 5 fabrici în Germania, una în Polonia, una în China, una în Thailanda şi una în SUA, în Tuscaloosa, acolo unde se fabrică SUV-urile mari Mercedes. În Germania, spre exemplu, fabrica din Kamenz e deja operaţională şi produce baterii pentru EQS, EQE şi modelele derivate. Mai mult ca atât, în martie 2023 Mercedes a început a construi şi o fabrică de reciclare a bateriilor, în Kuppenheim, Germania.
Foto: Proiectul fabricii Mercedes de reciclare a bateriilor din Kuppenheim

Pe cât de important e să poţi produce bateriile pentru maşinile tale, ca şi producător auto, pe atâ de important e să ai şi materii prime pentru ele, însă. Iar litiul e noul aur al epocii maşinilor electrice. Din nou, China are extracţii la scară largă de litiu, şi mai există locaţii în America de Sud sau Africa. Iar ieri Mercedes a materializat un parteneriat strategic deosebit de important, participând la inaugurarea primei fabrici de procesare a hidroxidului de litiu împreună cu Rock Tech, în Guben, Germania. Iar aici vin lucrurile şi mai interesante.
Foto: Inaugurarea construcţiei pentru fabrica din Guben, Germania

În contextul actual de securitate globală incertă, Mercedes a decis să-şi asigure acces la litiu în cantităţi uriaşe împreună cu cei de la Rock Tech, care sunt o companie din Canada. Elementul cheie e că Rock Tech extrage majoritatea litiului său din propria sa mină din Canada. Litiu există mult în lume, însă foarte rar în formă pură sau aproape pură. În cazul minei din Canada, însă, cei de la Rock Tech extrag spodumen, un mineral care e un silicat natural de litiu şi aluminiu şi care este, de fapt, cel mai răspândit mineral din care e extras în prezent litiul la nivel global. Aceştia spun că tipul mineralului canadian şi procesul de extragere a lui, dezvotlat de Rock Tech, care necesită mai puţină tratare cu apă, rezultă într-un hidroxid de litiu mai pur, ce permite producţia de baterii cu densitate energetică mai mare.
Doar că odată cu noua fabrică de procesare din Germania, spodumenul canadian va fi transportat în Germania şi abia acolo va fi procesat, după care va fi livrat fabricilor de producţie a bateriilor Mercedes. Toată producţia noii fabrici germane Rock Tech urmează a fi livrată doar către Mercedes, iar astfel producătorul german şi-a asigurat o nouă fabrică în parteneriat cu Rock Tech care va procesa în Germania hidroxidul de litiu şi va asigura materia primă principală pentru bateriile sale. Şi totodată, Mercedes s-a asigurat acum că va avea acces la cantităţile necesare de minerale, din care se extrage litiul, din Canada, reducând dependenţa sa de litiul din China şi având un control mult mai mare pe întreg lanţul de producţie a litiului şi bateriilor.
Prin urmare, sunt nişte paşi cu strategie lungă, făcuţi acum de Mercedes şi de alţi câţiva producători din industrie, or, noua epocă a maşinilor electrice înseamnă şi o cursă a asigurării resurselor pentru producţia acestora, pe lângă tehnologia şi atractivitatea de la suprafaţă a maşinilor pe care le vedem lansate.
0
5,282
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!