Noi informaţii despre accidentul de ieri din Chişinău, cu troleibuzul care a luat viaţa unei copile, există zeci de posibilităţi de anchetă, nu doar taxatoarea drept martor
25 Martie 2023, 12:46 Redacţia PiataAuto.md
Accidentul care s-a produs ieri pe bulevardul Mircea cel Bătrân din Chişinău a consternat societatea. O copilă de 12 ani, elevă în clasa a 6-a la un liceu din apropiere, şi-a pierdut viaţa după ce a fost lovită de un troleibuz pe trecerea de pietoni, de un troleibuz. Din păcate, în scurt timp după relatarea accidentului, o parte din presă a început a da declaraţiile taxatoarei din troleibuz, care spunea că fetiţa nu a traversat pe trecere, ci mai încolo, şi din păcate cei care au scos în spaţiul public aceste cuvinte nu s-au întrebat cât de credibil e martorul şi cum dăunează asta obiectivităţii.
Foto: Captură din interviul dat ieri de taxatoare televiziunilor
Întâi taxatoarea a fost întrebată dacă a văzut ce s-a întâmplat şi aceasta a răspuns evaziv că era în habitaclu, făcându-şi munca. Însă la întrebarea dacă acea copilă traversa pe trecere, brusc taxatoarea spune convinsă că nu, copila nu se afla pe trecere. Cum a văzut taxatoarea stând în picioare în habitaclu, printre oameni, dacă era copila pe trecere sau nu, mai ales că trecerea abia de mai avea marcaje vizibile pe ea? Indicatoarele sunt în vizorul şoferiţei, nu ale taxatoarei. Jurnalista care a luat interviu nu a întrebat taxatoarea despre acest lucru. Şi nu a procesat informaţia nici ulterior, înainte de a publica.
Foto: Poziţia trecerii de pietoni, faţă de poziţia troleibuzului
În rezultat, o parte din oameni au devenit convinşi că e vina copilei, că ar fi traversat într-un loc nepermis. Spre seară, însă, au apărut şi secvenţe video, pe care nu le putem include din motive evidente, care arată că acea copilă a traversat pe trecerea de pietoni, iar troleibuzul venea pe banda din mijloc, cu viteză. Nu o viteză de peste 50 km/h, poate, dar mult prea mare pentru o trecere de pietoni într-o zonă atât de aglomerată, şi troleibuzul nu pare să fi avut cea mai mică intenţie de a frâna, decât după impact. Din acest motiv, copila a fost târâtă efectiv o anumită distanţă.
Foto: Copila, vizibilă pe trecerea de pietoni, înainte de impact, fapt care poate fi dedus şi după continuarea pavajului de pe trotuar mai departe
Ulterior, într-un comentariu, a apărut destăinuirea unei călătoare, care spune că a mers cu acest troleibuz şi această şoferiţă, coborând mai devreme cu câteva staţii, şi a rămas îngrozită de maniera de condus a acesteia, cu câte 6-7 situaţii de accident create între două staţii, cu strigăte şi injurii în adresa altor şoferi din trafic şi cu nicio cedare de trecere faţă de pietoni. Pasagera spune că a avut câteva situaţii de risc de accident la alte treceri de pietoni şi mai spune că e gata să depună mărturie oficială la poliţie. Noi am îndemna-o să apeleze 112 şi meargă la poliţie pentru a depune aceste mărturii, în mod oficial şi documentat, care să poată avea valoare la anchetă.
Am fost prezenţi ieri la faţa locului la scurt timp după accident. După localizare şi urme, dovezile indicau confirmarea faptului că impactul a avut loc pe trecerea de pietoni. Am auzit copii martori din preajmă, care văzuseră momentul impactului, dar nu-i putem cita, fireşte. Am văzut şoferiţa şi taxatoarea. Şoferiţa şi-a acoperit faţa cât făceam fotografii. Am lăsat-o să-şi acopere, nu ţineam să-i arătăm faţa public, poliţia o poate face după ce va constata un rezultat final al anchetei, iar până atunci există şi prezumţia nevinovăţiei. Iar cazul de ieri are zeci de surse de informaţii de anchetă, care pot stabii obiectiv şi clar ce s-a întâmplat.
Majoritatea troleibuzelor din Chişinău au transmiţătoare GPS deja, respectiv se poate deduce viteza troleibuzului şi momentan, şi media pe anumite segmente. O mulţime de străzi de pe traseul troleibuzului dispun de camere video din care se poate vedea maniera de condus anterioară a şoferiţei, de câte ori a oprit sau nu a oprit anterior, la alte treceri, câte situaţii de accident a creat, înregistrate cel puţin. Unele troleibuze mai au şi camere de bord, ar putea şi aici exista informaţii de analizat. Iar pe lângă asta, camere de securitate precum cea de pe care au venit imaginile de ieri pot arăta situaţia efectivă a accidentului. Din toate astea se poate deduce o anchetă obiectivă, bazată nu pe declaraţiile unui martor potenţial părtinitor, ci pe dovezi indiscutabile.
Foto: Aplicaţie de afişare a poziţiei troleibuzelor din Chişinău în timp real, pe baza căreia se pot investiga obiectiv datele acestui troleibuz, implicat în accident
Şi până la urmă, fapta esenţială e cea dacă această copilă a traversat pe trecerea de pietoni sau nu, iar acest fapt, din dovezile existente acum, pare a fi deja confirmat şi urmează a fi confirmat sau infirmat de anchetă. Restul, precum maniera de condus de pe traseul troleibuzului de până acolo, viteza de până acolo, injuriile şi toate celelalte sunt circumstanţe agravante care pot eventual mări durata pedepsei. Dar un fapt e clar — dacă ancheta va stabili vinovăţia, o asemenea faptă nu poate trece nepedepsită, sau cu o pedeapsă prea blândă. Pentru că, din păcate, s-a ajuns prea departe. Prea mulţi copii care-şi pierd viaţa acolo unde ar trebui să fie în siguranţă. Prea mulţi şoferi care au mii de scuze post factum şi prea puţină responsabilitate în condusul de zi cu zi. Iar aici vorbim de un şofer profesionist, care conduce un troleibuz, mare şi greu, care nu poate fi oprit ca un autoturism de 900 kg, şi care trebuie să aibă o manieră de condus preventivă şi predictibilă, lină pentru pasagerii din interior, sigură pentru ceilalţi. Troleibuzul nu e un vehicul cu care să faci slalom printre benzi, cu care să tai colţurile, cu care să accelerezi şi să te iei la întrecere cu alţii. Şi troleibuzul nu e ambulanţă cu girofar, în faţa căruia pietonii ar trebui să se oprească, un şofer de troleibuz e obligat la fel ca şi toţi ceilalţi şoferi să oprească la trecerile de pietoni şi să le cedeze trecerea acestora.
Foto: Poliţist, luând imagini de la locul accidentului de ieri
Şi aici, la final, voi adăuga o relatare a unei experienţei proprii, de pe strada Hristo Botev, în direcţia Dacia, de acum câteva zile. Viram de pe Independenţei la dreapta, nu aveam vreo cameră de bord. La prima staţie de troleibuz, un troleibuz iese brusc de la staţie, aprinzând totodată şi indicatorul. A trebuit să frânez mai intens pentru a-i permite, dar n-am protestat în vreun fel, ştiind că acel troleibuz are prioritate. Am frânat un pic mai intens şi i-am permis să iasă. Peste vreo 50 metri, la trecerea de pietoni, o mamă cu cărucior trecea strada din partea opusă, era deja la mijlocul benzii opuse. Troleibuzul a gonit pe zebră, fără intenţia de a se opri. Eu i-am cedat trecerea şi apoi, la următoarea staţie a troleibuzului de pe Hirsto Botev, în condiţii de trafic relativ liber de după-amiază am oprit în paralel cu troleibuzul, deschizând geamul din dreapta şi întrebând şoferul dacă e întreg la minte. Mi-a răspuns păi eu ies de la staţie, am prioritate, trebuia să-mi cedezi trecerea. Consternat de răspunsul lui, zic Omule, nu de ieşirea de la staţie îţi zic, acolo ţi-am cedat trecerea, de mama cu copil de pe trecerea de pietoni!. Ah, păi... ea s-a oprit. Nu s-a oprit, fireşte, de bună voie, ci pentru că un troleibuz gonea fără intenţie de a-i ceda. Şi din păcate, mult prea des în ultimul timp, vedem această manieră de condus a unor şoferi de troleibuz din Chişinău, care ajung să considere că unele reguli elementare de circulaţie nu li se aplică şi lor. Sunt unii şoferi care s-au obişnuit atât de mult să nu mai oprească la trecerile de pietoni dacă sunt primul vehicul la trecere, încât nici nu observă că ar fi comis vreo încălcare de circulaţie. E o fenomen, din păcate, un fenomen care trebuie rezolvat de poliţie şi de cei de la regia de transport electric Chişinău. Pentru că atât timp cât nu e rezolvat, în orice zi se mai poate repede un caz precum cei al fetiţei de ieri, Nastea, o fetiţă care era singură la părinţi şi mergea la orele de engleză, după liceu. O fetiţă pe care părinţii au învăţat-o să traverseze la zebră, dar care pur şi simplu nu a putut prevedea sutele de scenarii din Moldova în care cuiva îi va fi totuna de reguli.
Foto: Locul accidentului de pe Mircea cel Bătrân, aseară târziu