Proprietara unui Ford electric din Norvegia a descoperit că bateria maşinii e profund afectată de rugină la doar 6 ani de exploatare şi nici 100 mii km

16 Martie 2023, 17:53
Redacţia PiataAuto.md
Norvegia e ţara în care oamenii au adoptat în cea mai mare proporţie maşinile electrice, în pofida climei nordice mai reci şi mai umede. Dacă maşinile electrice lansate în ultimii câţiva ani sunt proiectate mai profund, cu o concepere de la zero pentru prezenţa bateriei şi a propulsiei electrice, şi cu mai multe soluţii aplicate din experienţa acumulată, atunci cele de acum 6-10 ani încep să dea de veste uneori că au fost proiectate mai superficial, ca nişte simple conversii. Proprietara unui Ford Focus electric din Norvegia s-a pomenit că maşina sa e atât de profund afectată de rugină, în special în zona bateriei, încât nu mai e utilizabilă la doar 6 ani de exploatare şi doar 81.000 km parcurşi, după cum informeză site-ul norvegian motor.no.
Mulţi dintre noi am putea nici să nu ştie de existenţa unui Ford Focus electric, dar un asemenea model a fost produs o perioadă lungă, de aproape 7 ani, între 2011 şi 2018. Maşina avea parametri tehnici foarte modeşti, cu un electromotor de 143 CP, şi o baterie fie de 23 kWh, fie de 33,5 kWh, autonomia fiind de 122 km în primul caz şi de 185 km în al doilea caz. Era o maşinpă concepută în perioada în care fusese lansat şi primul Nissan Leaf şi era în mod evident bazată pe platforma lui Focus cu propulsie normală. Fusese lansată în SUA iniţial, apoi şi în Europa, unde a fost anunţată în 2012 şi a început a fi livrată în 2013. Vânzările n-au fost foarte mari, în SUA fiind vândute mai puţin de 10.000 maşini în întreaga carieră, iar cifrele de vânzări în Europa au fost şi mai mici.
Foto: Ford Focus electric, imagine din momentul prezentării sale

Proprietara acestui Ford din Norvegia, Rebecca Lyng, l-a cumpărat la mâna a doua, în 2020, de la prima proprietară a maşinii, care-l cumpărase nou. Părea o maşină în stare bună, estetic şi tehnic, cu nici 80 mii km parcurşi, fapt confirmat de istoria maşinii. După 6 săptămâni de exploatare, însă, maşina a început a da notificări despre probleme la bateria sa. Proprietara şi-a transportat maşina la service pe o platformă pentru verificări.
Acolo, mecanicii nu au putut vedea nimic în neregulă la prima inspecţie vizuală a maşinii dedesubt, însă au decis să scoată protecţiile din plastic şi au fost consternaţi să descopere că întreaga carcasă de protecţie a bateriei era profund ruginită, la fel ca şi zonele adiacente de caroserie, de care era fixată aceasta. Mecanicii au constatat că rugina a ajuns şi la celulele bateriei şi a provocat şi scurgeri din aceasta. De asemenea, deşi nu sunt convinşi, ei spun că e posibil ca la baterie să se fi făcut lucrări anterioare de reparaţie. Mecanicii spun că e posibil că sarea de pe drumurile norvegiene şi clima umedă să fi fost cauza, dar e şi o vulnerabilitate a construcţiei la mijloc, carcasa neavând protecţie anticorozivă din start.
Foto: Aşa arată rugina profundă de pe acest Ford electric din Norvegia

Recomandarea mecanicilor a fost ca bateria să fie înlocuită în totalitate, cu tot cu carcasă, făcându-se şi lucrări de curăţare şi revopsire a caroseriei, alături. Costul total estimat al bateriei, pieselor adiacente şi manoperei e de 200.00 coroane norvegiene, echivalentul a aproximativ 17.500 euro. Lyng a plătit pe maşină doar 60.000 coroane când a cumpărat-o la mâna a doua, deci circa 5.200 euro. În faţa unei asemenea sume pentru reparaţie, Lyng şi-a lăsat maşina electrică imobilizată din toamna anului 2020 încoace şi căutase soluţii.

Proprietara actuală i-a trimis o pretenţie vânzătoarei maşinii, primei proprietare, plângându-se că i-a vândut o maşină în stare mai proastă decât se prezumase. În Norvegia există o lege care prevede că, dacă o maşină vândută la mâna a doua are defecte grave ascunse, cumpărătorul poate cere anularea tranzacţiei, cu retrocedarea maşinii vânzătorului, iar vânzătorul îi întoarce banii înapoi cumpărătorului. În acest caz, prima proprietară a declarat că nici ea n-a putut şti că Fordul său e atât de ruginit. Pentru că n-au putut ajunge la o înţelegere amiabilă, Lyng a scris o plângere la protecţia consumatorului în Norvegia, invocând că ea nu a putut şti că maşina sa e într-o stare atât de proastă când a cumpărat-o, mai ales ca arăta atât de bine estetic, şi totodată invocând că nu e normal ca o maşină de doar 6 ani să fie atât de profund afectată de rugină.
Autoritatea norvegiană a dispus anularea tranzacţiei, prima proprietară a rambursat banii, iar a doua proprietară i-a întors Ford-ul electric primei, aşa ruginit cum e. Acum Lyng spune că nu e normal ca doar prima proprietară să suporte consecinţele stării acestei maşini, ci ar trebui să fie pusă o parte din vină cel puţin pe producător. În starea în care este maşina, şi la cât costă reparaţia, prima proprietară nu are decât soluţia de a o da la casare. Iar Rebecca Lyng spune că, deşi ea a vrut o maşină electrică pentru că e conştientă faţă de mediu, să casezi o asemenea maşină electrică după doar 6 ani de exploatare şi 81.000 km parcurşi nu e nicidecum ecologic. Durata de viaţă medie a maşinilor în Norvegia e de 16 ani, spun statisticile, în prezent, iar în unele regiuni ea e de peste 20 de ani. Prin urmare, chiar şi după standardele Norvegiei, o maşină care trebuie casată după doar 6 ani din cauza ruginii, e ceva ieşit din comun.
1
23,658
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!