Scrisorile primite prin poştă, cu încălcări de trafic, nu mai pot fi ignorate în Moldova, proprietarul purtând răspundere

3 Martie 2023, 09:49
Redacţia PiataAuto.md
Una din cele mai importante modificări aprobare ieri în parlamentul Republicii Moldova vizează procedura de expediere a scrisorilor cu încălcări rutiere, captate de camerele de trafic şi toate sistemele automatizate certificate pentru acest scop. Acum aceste scrisori nu vor mai putea fi ignorate, întrucât proprietarul poartă răspundere legală fie pentru comunicarea celui care s-a aflat la volan în momentul încălcării, fie pentru achitarea amenzii, în cazul în care chiar el conducea maşina în acel moment. Să explicăm mai detaliat.
Până acum, notificările despre încălcările de trafic, surprinse automatizat, erau expediate prin scrisori simple la domiciliul proprietarului. În mod normal, acesta trebuia să meargă la unul din sedile centrului unic de monitorizare, unde comunica cine a fost la volanul maşinii, iar agentul constatator îi emitea un proces verbal fie pe numele său, dacă el a condus maşini, fie pe numele şoferului care a condus de facto acea maşină. Exista şi o amendă pentru eschivarea de la comunicarea acestei informaţii, însă, mai mulţi şoferi şi proprietari din maşini mizau pe faptul că o scrisoare simplă prin poştă nu are dovada legală a livrării către destinatar şi, respectiv, nu mergeau să comunice cine era la volan. Aceste scrisori stăteau în aşteptare perioade lungi, mulţi dintre şoferi aşteptând expirarea unui an pentru ca acea contravenţie să aibă termenul de prescriere expirat şi să devină nulă. Se crease o situaţie în care mulţi şoferi sperau să nu fie opriţi de poliţie în trafic sau de filtrele poliţiei, pentru că atunci poliţia verifica dacă există asemenea scrisori în aşteptare, iar dacă existau, erau emise pe loc procese verbale pentru acele încălcări. Aşa se ajungea la situaţia în care în unele filtre organizate de poliţie, circa 1/3 din şoferi aveau asemenea încălcări anterioare în aşteptare. Ce s-a modificat acum?
Practic, întreg articolul 443 prim a fost modificat, cel care stipulează procedura expedierii încălcărilor fixate automatizat de toate echipamentele certificate ale poliţiei — deci atât camere fixe, cât şi camere mobile, inclusiv deja renumitele maşini cu camere la 360 grade. Astfel, acum scrisoarea cu notificarea despre încălcare va fi trimisă cu aviz recomandat, existând dovada legală a livrării şi dăţii în care acea scrisoare a fost livrată către proprietar. Din acel moment, proprietarul maşinii are 60 de zile lucrătoare să comunice cine a fost la volanul automobilului în momentul comiterii încălcării, cu o listă clară de informaţii de identificare. Dacă proprietarul comunică aceste informaţii, se emite un proces verbal corespunzător încălcării, ca şi până acum. Dacă nu comunică în timp de 60 de zile această informaţie, articolul 234 a fost modificat încât să excludă prevederea „la solicitarea poliţiei” şi stipulează acum „în condiţiile articolului 443 prim”. Prin urmare, articolul 234 prevede acum că proprietarul, care nu comunică cine a fost la volanul maşinii, respectiv ignoră scrisoarea de notificare primită, va primi o amendă de 4.000-7.000 lei dacă e persoană fizică, sau amendă de 12.000-15.000 lei dacă e persoană juridică.
Procesul verbal pentru această amendă de necomunicare se va emite în lipsa proprietarului, de către agentul constatator, şi va fi trimisă ulterior tot prin poştă, prin aceleaşi proceduri ca şi citaţiile de judecată. Respectiv, nu mai există modalităţi de eschivare de la aceste încălcări fixate automatizat în trafic şi de la scrisorile primite prin poştă. Ignorarea lor va duce va un proces verbal cu amendă emis pe numele proprietarului, iar dacă şi această amendă va fi ignorată, se va ajunge la executarea silită, prin executori judecătoreşti, sechestre sau blocări de conturi, prin proceduri obişnuite ale executorilor.
Un detaliu important aici ar fi de menţionat în raport cu maşinile „vândute” prin procură, mai ales cele cu drept de înstrăinare ulterioară. Dacă proprietarul nu va putea comunica cine anume a fost la volanul maşinii care a fost „vândută” nu prin proceduri corecte, ci prin mascarea tranzacţiei sub formă de încredinţare pe termen lung prin procură, proprietarul maşinii va trebui să răspundă în faţa legii pentru acele încălcări de trafic! Deci, e mult mai indicat să se vândă maşinile corect, prin reînmatriculare pe numele proprietarul nou, şi să se evite aceste riscuri asociate procurilor.
3
9,461
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!