Tesla a făcut calculele matematice ale efortului şi costurilor necesare pentru ca întreaga lume să treacă la energie regenerabilă

2 Martie 2023, 11:12
Ilie Toma
Tesla a avut aseară un eveniment anual dedicat investitorilor, unde a raportat în detaliu despre rezultatele ultimului an şi planurile pentru următorul an. Pe lângă asta, cea mai impresionantă parte a fost dedicată unui plan major, dezvăluit de Tesla, prin care Elon Musk şi compania sa anunţă că tranziţia întregii planete la energie regenerabilă este mai posibilă şi mai puţin costisitoare decât se credea anterior. Tesla a făcut şi calcule detaliate în susţinerea afirmaţiilor sale.
Astfel, luând în calcul şi planurile de trecere completă la maşini electrice, omenirea ar avea nevoie de 240 TWh capacitate de stocare şi o putere de 30 TW de energie regenerabilă. Pentru amplasarea acestor parcuri de energie regenerabilă, sub orice formă ar fi ele, ar fi nevoie de ocupat doar 0,2% din suprafaţa planetei, iar asemenea calcule fuseseră făcute şi anterior, care indicau cât de mică ar fi porţiunea din deşertul Sahara sau deşertul australian, necesare pentru a genera electricitate pentru toată planeta. Tesla mai spune că ar fi nevoie de investiţii de 10 trilioane de dolari în capacităţi de producţie, iar asta ar cuantifica o sumă comparabilă cu 10% din PIB-ul global în 2022.
Tesla a intrat şi mai departe în detalii, arătând că prin înlocuirea combustibillor fosili cu electricitatea generată regenerabil, de fapt vom consuma mai puţină energie exprimată în kWh, ceea ce e absolut adevărat. De exemplu, un singur metru cub de gaz poate echivala cu 10-11 kWh în echivalentul de energie, iar dacă folosim direct acea electricitate în propulsie sau încălzire printr-o pompă de căldură, consumul efectiv de kWh e mult mai mic. Acelaşi principiu se aplică şi benzinei — un galon de benzină are echivalentul a 33,7 kWh de energie, un galon reprezentând 3,785 litri. Pin urmare, un litru de benzină conţine un echivalent de energie de 8,9 kWh de energie. La o maşină electrică, spunem că ea consumă mult dacă are un consum de 24-26 kWh/100 km, însă asta ar echivala, de fapt, cu 2,7-3,0 litri de benzină la 100 km. Deci, pur energetic, judecând în echivalent de energie, trecerea la propulsie electrică ar însemna să ca tot transportul să consume semnificativ mai puţină energie, şi dacă această energie va fi regenerabilă, înseamnă că nu mai trebuie să o extragem din pământ, eliberând cantităţi noi de CO2.
Tesla a calculat că doar trecerea la maşini electrice, la nivel global, ar putea înlocui un echivalent al 28 PWh/an în combustibil fosili ce nu vor mai trebui extraşi. Dacă aplicăm acelaşi principiu la înlocuirea gazului natural şi cărbunelui în generarea de electricitate la centrale, mai economisim alte 46 PWh/ an. Dacă trecem toate casele la pompe de căldură, în loc să ardem gazul, mai economisim încă 29 PWh. Trecerea unor sisteme centralizate la surse regenerabile pe bază de hidrogen sau energie geotermală ar mai economisi încă 22 PWh anual, iar trecerea navelor la combustibili sustenabili, nu neapărat bateriile, ci mai degrabă carburanţi sintetici, despre care vorbea şi Porsche recent, ar mai economisi 7 PWh pe an.
Toată această trecere ne-ar face să nu mai consumă un echivalent de 165 PWh de energie anual, dintre care o mare parte o ocupă în prezent combustibilii fosili, ci doar circa 82 PWh, cu tot cu creşterile de sarcină necesare. Diferenţa uriaşă vine din faptul că electricitatea elimină o mare parte din acele pierderi generate la combustie de orice fel, de la motoare cu ardere internă la centrale.
Calculele prezentate de Elon Musk şi inginerul şef de la Tesla, Drew Baglino, vor fi suplinite în timpul cel mai scurt de formule şi explicaţii adiţionale, dar, cel mai important, cei doi au arătat cu cât trebuie omenirea să crească producţia pe fiecare capitol-chele, de la maşini electrice la noi parcuri eoliene sau solare şi baterii de stocare, pentru ca în 2050 întreaga planetă să fie absolut sustenabilă, cu alte cuvinte să folosim energie care se apropie de zero absolut în CO2-ul suplimentar eliberat în atmosferă. Şi cei doi spun că primul pas imediat şi cel mai uşor de atins sunt pompele de căldură, de eficienţa cărora Tesla s-a convins pe propriile maşini şi în propriile fabrici.
Cei de la Tesla au prevăzut şi acuzaţiile care ar putea surveni în cantităţile de litiu sau ale substanţe cheie necesare pentru baterii. Aceştia confirmă că va fi nevoie de extracţii, însă, judecând după cantităţile uriaşe de petrol şi alte minerale ce nu vor mai fi extrase din pământ, de faptul impactul final va fi de reducere considerabilă a extracţiilor din sol.
Concluzia finală a celor de la Tesla este că trecerea completă a planetei la energie regenerabilă e mai realistă şi mai puţin costisitoare decât eram obişnuiţi cu toţii să credem, iar acest ţel nu este deloc un vis de neatins, ci un plan raţional, realizabil într-o perioadă de doar 27 de ani, la nivel global. Şi va exista în final un beneficiu uriaş pentru planetă, atât la nivel de ecologie, cât şi la nivel economic.
2
15,038
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!