Un proprietar de Jaguar electric din Norvegia şi-a scăpat cheia la maşina sa şi a aflat că înlocuirea ei costă peste 2200 euro

23 Martie 2023, 15:32
Redacţia PiataAuto.md
Norvegianul Ragnar Hagen a aflat de curând că unele maşini moderne au preţuri uriaşe la componente şi reparaţii nu doar când vine vorba de baterii electrice sau faruri full-LED, ci şi lucrări ce par relativ simple, cum ar fi înlocuirea unei chei pierdute sau deteriorate.
Norvegianul deţine un Jaguar I-Pace electric şi, întrucât încărcarea maşinii la priză durează destul de mult uneori, acesta şi-a făcut un obicei din a-şi lua câinele cu el şi a-l plimba cât maşina stă la încărcare. Într-o asemenea plimbare pe care o făcea cât Jaguar stătea conectat la priză, acesta şi-a scăpat cheia din mână, care a căzut pe asfalt. Carcasa cheii s-a deteriorat, iar cheia nu mai funcţiona. A trebuit să meargă atunci acasă pentru a doua cheie, dar ulterior l-a rugat pe fiul său să-i ducă maşina la service, la acelaşi dealer de unde-şi cumpărase maşina nouă în 2019, cerând să vadă dacă o pot repara sau trebuie înlocuită.

Cei de la service i-au spus iniţial că lucrarea va fi scumpă, apoi i-au dat şi estimarea de preţ: 25 mii coroane norvegiene, echivalentul a peste 2.200 euro. Cheile moderne costă adeseori câteva sute de euro, cifră care include de obicei şi lucrări de reprogramare şi împerechere cu maşina, dar nici măcar în Norvegia nu mai există preţuri atât de mari pentru o cheie. Explicaţia celor de la Jaguar e a fost în necesitata înlocuirii unui modul de pe maşină, ce gestionează comunicarea cu cheia. Acel modul ar fi încapsulat şi imposibil de reprogramat, totul fiind gândit pentru a nu putea fi spart de hoţi, însă în asemenea cazuri el trebuie înlocuit cu tot cu cheie, nici măcar dealerul neavând vreo metodă de a-l reprograma.
La auzul unui asemenea preţ, Ragnar le-a spus celor de la service să mai aştepte şi a încercat să-şi contacteze compania de asigurări, dar cei de acolo au refuzat să-i plătească o asemenea daună. Aşa că Ragnar a desfăcut cheia şi a lipit nişte fire în ea, el fiind un inginer civil. Cheia a început a lucra, dar, cu o carcasă defectă, reparaţia făcută de proprietar şi acoperită cu bandă adezivă n-a ţinut prea mult. Între timp, el şi-a făcut cunoscută istoria presei din Norvegia, iar compania de asigurări a acceptat deja să-i acopere circa 1.300 euro din costul reparaţiilor, spunând că asta e limita maximă pe care o poate apropa pentru a simplă înlocuire de cheie. Aşa că Ragnar a acceptat deja să plătească el diferenţa de 900 euro şi să i se facă întreaga înlocuire pe maşina sa.

Cazul arată, însă, cât de complexe şi totodată negândite pentru reparaţii au devenit unele componente de pe maşinile moderne. Pe de o parte, o cheie trebuia să reziste întotdeauna unei căderi pe suprafaţă dură de la înălţimea unui om, asta era unul din standardele elementare, pentru că toţi proiectanţii de maşini înţelegeau că o cheie poate cădea involuntar din buzunar sau din mână pe parcursul anilor de exploatare a unei maşini. Pe de altă parte, e logic să existe anumite lucrări şi la maşină când sunt înlocuite cheile, sau chiar nişte componente, dar când se ajunge la cifre atât de mari, totul ajunge uneori în albia absurdului, dacă stai să te gândeşti că o scăpare a cheilor din mână te poate costa 2.200 euro la o maşină modernă. Sigur, asigurarea poate plăti uneori o parte sau tot, dar aceste despăgubiri ajung până la urmă să mărească şi primele de asigurări până la valori mult prea mari, deci tot proprietarii le plătesc într-un final.
0
37,543
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!