Unul din ultimii mecanici Citroen din SUA vrea să se pensioneze şi să transmită atelierul său, cu tot cu piese şi cunoştinţe, dar nu are cui
31 Martie 2023, 16:28 Redacţia PiataAuto.md
E un fapt ştiut printre pasionaţii auto că în lume au rămas puţini mecanici auto care mai pot repara modelele clasice Citroen, cu sisteme hidraulice de care depindeau o mulţime din funcţiile maşinii. Acele maşini erau nişte creaţii inginereşti formidabile, dar construcţia lor foarte diferită şi renunţarea ulterioară la ea de către producător a însemnat că treptat tot mai puţini mecanici şi-au dat interesul să o înveţe şi să lucreze cu ea. Iar astăzi asemenea mecanici sunt o raritate absolută. Unul din ultimii mecanici, şi probabil cel mai bun din SUA, Dave Burnham, a muncit cu pasiune toată viaţa sa, dar acum spune că a obosit şi vrea să se pensioneze, fiind gata să transmită atelierul său, cu tot cu piese şi cunoştinţe. Dar nu are cui.
Dave a devenit pasionat de Citroen-ul încă în anii 70, iar anii 80 a decis să-şi deschidă propriul atelier, când a aflat că dealer-ul Citroen din Albany, New York, se închide. A mers să cumpere tot ce se putea de acolo, şi în 1986 şi-a deschis atelierul, începând să muncească la modele Citroen. Pe atunci, mecanicii acestei mărci nu erau atât de rari, nici măcar în SUA, acolo unde Citroen vândute maşini timpi de câteva decenii, dar niciodată n-a atins vânzări fulminante.
Între timp, timpi de aproape 40 de ani de muncă, Dave şi-a câştigat o reputaţie admirabilă, fiind cunoscut pentru faptul că e unul din cei mai buni cunoscători ai modelelor Citroen, în toată profunzimea lor. Dave poate repara absolut orice component, de la lucruri simple până la restaurări complexe, la nivelul unor concursuri de eleganţă, pentru că şi din acestea a făcut. Iar ulte din maşinile care au trecut prin mâna lor au primit apoi titluri de excelenţă, care i-au fortificat şi mai mult reputaţia.
Între timp, celelalte service-uri s-au închis unul câte unul, iar ceilalţi mecanici au renunţat unul câte unul în a mai lucra cu modele Citroen, iar astfel Dave a devenit tot mai căutat. Rândurile la el sunt de câteva luni bune înainte şi periodic refuză să mai înregistreze alţi clienţi noi în aşteptare, pentru că spune că a obosit şi nu ştie cât va mai lucra. Ar vrea să-şi savureze mai mult viaţa, are şi 3 maşini de cursă cu care ar vrea să participe la raliuri istorice, să mai călătorească. Aşa, însă, e învăluit de o avalanşă de cereri şi comenzi, pe care nu le mai poate cuprinde şi nici nu vrea să le planifice pentru ani înainte, aşa cum ar putea.
Ne-am putea întreba de ce nu-şi formează o echipă mai mare, de ce nu-şi extinde afacerea? Ei bine, service-ul e lângă casa lui Dave, şi el are doar un asistent în atelier, care-l ajută cu lucruri simple, dar niciun mecanic nu vrea să depună efortul pentru a învăţa construcţia Citroen. Mai mult ca atât, Dave spune că repară şi modele Maserati din perioada în care marca italiană era deţinută de Citroen şi avea aceleaşi sisteme hidraulice. Deci are de muncă.
Şi aici vine marele paradox. Dave spune că e gata să predea tot atelierul, cu tot stocul uriaş de piese, cu toate utilaje, cuiva care ar vrea să înveţe de la el întâi să lucreze la modelele Citroen şi să le poată repara, iar mai apoi să rămână să gestioneze complet totul. Şi nu merge vorba despre cineva care ar vrea să muncească doar ca un administrator de service, angajat la Dave, ci de o transmitere cu totul a service-ului şi întregului stoc, către acel nou mecanic care ar vrea să ducă munca mai departe.
Condiţia e una — să vrea să depună efort, să înveţe şi să ajungă să repare aceste modele cu aceeaşi predilecţie şi cu acelaşi tratament faţă de clienţi. Acel mecanic nu ar trebui să-i cumpere service-ul lui Dave, ci doar să-i plătească o rentă lunară simbolică, de doar 1.200 dolari. Şi poate folosi tot, absolut tot ce în interior, muncind şi bucurându-se de rândurile de luni înainte, redenumindu-şi atelierul dacă va dori. Mai mult ca atât, Dave spune că, înturcât trăieşte alături, e gata să iasă şi să răspundă oricând va fi nevoie de vreun sfat, până când acel mecanic va prinde totul la perfecţie. Practic, se caută un ucenic care ar vrea să înveţe o meserie rară, la care oamenii stau în rânduri lungi!