Aceasta e o Toyota Hilux pentru pompierii din Cehia, pregătită să lupte cu incendiile la maşinile electrice
27 Aprilie 2023, 14:47 Redacţia PiataAuto.md
Incendiile la maşinile electrice sunt deja mai rare, statistic vorbind, decât la cele cu combustie, dar atunci când se produc, stingerea lor e în continuare mult mai grea, iar cu echipamente obişnuite necesită mult mai multă apă consumată şi timp, din cauza bateriei. Tocmai de asta, peste tot în lume sunt dezvoltate tehnici distincte pentru asemenea incendii, iar pompierii din Cehia au primit acum şi o întreagă autospecială dedicată anume stingerii de incendii la maşini electrice. Paradoxal, dar autospeciala nu e creată pe baza vreunului camion Tatra, aşa cum practică de obicei pompierii din această ţară, ci pe baza unei Toyota Hilux, modificată de compania Prospeed din Marea Britanie.
Cu ce poate fi în avantaj o asemenea Toyota Hilux 6x6 faţă de un camion mare Tatra cu propulsie 6x6? — probabil asta e prima întrebare pe care ne-o punem cei mai mulţi dintre noi. Dar există un răspuns motivat.
O bună parte din incendiile maşinilor electrice izbucnesc în parcări subterane, eventual în timp ce sunt încărcate, de exemplu. Iar în foarte multe parcări subterane există limitări de înălţime unde un camion mare de pompieri, cu toate echipamentele sale, nu ar putea intra. Acesta e motivul pentru care a fost aleasă Toyota Hilux, înălţimea căreia e de 1,85 metri şi astfel poate intra chiar şi în parcările cu limitări minime de 1,90 metri.
Dimensiunea mai compactă i-ar fi limitat volumul de apă pe care-l poate transporta la bord, dar şi aici s-a găsit o combinaţie de soluţii. În primul rând, această Toyota Hilux nu stă pe cadrul său rigid original, ci pe un cadru nou construit, mult mai rigid şi mai lung. Asta a permis, pe de o parte, instalarea unei noi punţi şi asigurarea formulei de tracţiune 6x6, cu noi diferenţiale, iar pe de altă parte — creşterea sarcinii utile de la circa 1 tonă la 3 tone. Masa totală a acestui Hilux pentru pompieri este acum de 5.600 kg!
Toate astea au permis ca în locul benei clasice, Toyota Hilux să primească tot echipamentul necesar unei intervenţii specializate şi profesioniste, dar şi să aibă pe mijloc un rezervor de apă mult mai mare, de 1,2 tone.
Însă, dacă sunt stinse doar cu apă, incendiile maşinilor electrice pot avea nevoie uneori şi de 24 sau chiar peste 45 de tone de apă, cum s-a întâmplat într-un caz din SUA. Chiar şi un incendiu mai simplu la o maşină electrică necesită oricum mult mai multă apă chiar şi pentru asigurarea tehnicilor minime de stingere. Această Toyota, însă, foloseşte o altă tehnică de stingere a maşinilor electrice, numită Coldcut Cobra. Un utilaj special sfredeleşte o gaură în partea inferioară a bateriei maşinii şi permite astfel injectarea apei în interiorul acesteia, la presiune de peste 300 de bari, răcind modulele şi ajutând la prevenirea răspândirii incendiului între ele. Testele cu această nouă tehnică arată că un incendiu relativ obişnuit la o maşină electrică poate fi stins cu doar 240 litri de apă. Prin urmare, cele 1,2 tone de apă de la bordul lui Hilux sunt mai mult decât suficiente.