Acesta e un BMW E21 restaurat în Moldova, după 48 mii de ore de muncă, într-o provocare de viaţă pentru proprietarul său
26 Aprilie 2023, 21:35 Redacţia PiataAuto.md
Uneori, unele realizări în viaţă necesită un efort excepţional, lung, consecvent, continuat chiar dacă lumina de la capătul tunelului se lasă prea mult aşteptată. Şi atunci ai alegerea de a renunţa, de a lăsa totul baltă, minimizând pierderile sau de a continua până obţii rezultatul pe care ţi l-ai dorit din start şi de a avea la final satisfacţia unul lucru greu, dar bine făcut şi dus până la capăt. Aşa a fost restaurarea acestui BMW E21 din Moldova, care-i aparţine lui Mihai, un tânăr de 29 de ani din Bălţi, vizitator al site-ului nostru, care ne-a scris iniţial pentru a ne arăta maşina, apoi l-am luat noi la întrebări pentru a-i afla istoria sa şi a acestei maşini.
E un BM E21 din 1982, adică prima generaţie de Seria 3. Exemplarul de aici e în motorizare 315, ceea ce înseamnă că avea sub capotă un motor de 1,6 litri, cu 4 cilindri în linie şi numele de cod M10, relaxat la o putere mai modestă faţă de acelaşi propulsor de pe motorizarea 316. De fapt, motorizarea 315 s-a produs doar între anii 1981 şi 1983, adică la sfârşitul carierei modelului, care s-a întins între anii 1975 şi 1983.
Mihai spune că deţine maşina de 5 ani încoace, cumpărând-o din start pentru a o restaura. S-a molipsit de pasiunea pentru acest model de la un amic, pe nume Eugen, care avea un BMW roşu de acelaşi model.
Foto: BMW-ul roşu de la care a pornit pasiunea penru modelul E21
A găsit un exemplar potrivit şi în scurt timp după achiziţie a început restaurarea. În imaginea de mai jos se poate vedea cum arăta acest BMW E21 înainte de restaurare, cu 5 ani în urmă.
Automobilul a fost dezmembrat până la caroseria goală, iar caroseria a trecut printr-un proces complet de restaurare, aşa cum se fac maşinile clasice, de colecţie.
Mihai şi-a dorit din start să restaureze totul păstrând cât mai mult aspectul autentic, original, îmbunătăţind aspectul doar foarte discret, fără a aluneca într-un grad prea mare de restomod.
Foto: Aspectul motorului înainte de restaurare
S-a ales, spre exemplu, o vopsea de nuanţă apropiată cu cea originală, dar mai nouă în tehnologia ei, iar mulţi ar putea spune că ăsta e un element foarte important în decizia de a face o restaurare în stil autentic sau de a recurge la restomod. Dar, ceea ce nu putem nega nimeni, probabil, e că maşina arată formidabil de bine cu noua vopsea pe ea, acum.
Şi jantele sunt diferite, dar, din nou, şi ele fac parte din peisaj în mod organic, astfel încât are un aspect final integru.
La interior volanul e diferit faţă de original. S-au modificat şi mânele de deschidere a geamurilor.
Formele scaunelor şi culoarea a fost păstrată în original, dar tapiţeria este din nou una de textură mai nouă.
Scaunele, apropo, sunt Recaro şi au fost importate special pentru această maşină din afara ţării, pentru că aici nu se mai găseau scaune după specificarea dorită.
De fapt, Mihai spune că aproximativ 90% din piesele care au trebuit înlocuite pe maşină le-a important din afara Moldovei, pentru că-şi dorea piese bune, de tipul corect, fără a căuta scurtături.
În Moldova a restaurat emblemele metalice, de exemplu, la o giuvaiergerie, unde se lucrează cu bijuteriile de obicei.
Motorul a trecut şi el prin restaurări similare, iar îmbunătăţirea adusă acestuia a fost trecerea de la carburator la un sistem de injecţie din cele originale instalate pe E21, pe versiunea 318i, care folosea acelaşi motor M10, dar cu injecţie. A fost modificată şi galeria de admisie.
Lucrările le-au făcut maeştri diferiţi, la diverse etape, la unele etape lucrând mai mulţi mecanici simultan. Mihai e jurist de profesie, munceşte în Bălţi la munca sa de bază, dar tot el a fost cel care s-a implicat trup şi suflet în acest proiect, având întotdeauna progresul la maşină în vizor. Astfel, Mihai spune că a făcut o estimare a numărului de ore de lucru, pe care acei meşterii l-au petrecut la maşina sa şi a ajuns la o cifră uriaşă de 48.800 ore, adunate în puţin mai mult de 5 ani, de toţi meşterii împreună. Iar cifra e uriaşă pentru orice context de maşină restaurată, în orice ţară, ba chiar depăşeşte cu mult o medie normală.
Adunând aceste ore de muncă, însă, Mihai spune că restaurarea a devenit o adevărată provocare de viaţă cu el. Exact cum am menţionat la început, avea tentaţia de a renunţa la proiect şi de a lăsa mâinile în jos. Dar şi-a spus că va lupta în continuare, mai mult cu sine însuşi, ca în antrenamentele de box, când jucătorul luptă cu propria umbră. Să ducă la bun sfârşit acest proiect a fost pentru el o demonstraţie proprie despre felul lui de a fi în viaţă — un luptător şi un învingător, sau cineva care lasă lucrurile făcute pe jumătate. Unii fac la fel în afaceri, luptând ani la rând pentru a ajunge la succesul pe care şi-l doresc. Alţii fac asta cu alte aspecte din viaţa lor. Pentru Mihai, la vârsta tânără pe care încă o are, acest BMW a devenit examenul vieţii.
A ajuns să îndrăgească atât de mult maşina asta, încât e parte din el acum, din felul lui de a fi, ne spune Mihai. Iar acum simte că a trecut acel examen al vieţii, în faţa eului său interior, în primul rând. Savurează maşina când o conduce, când o lasă parcată, când deschide uşa garajului să o scoată la o nouă plimbare. E ceva magnific în senzaţia asta, iar când senzaţia vine după un efort atât de îndelungat, intensitatea ei e de zeci de ori mai mare.
Maşina a fost finalizată de curând, iar proprietarul său i-a făcut şi o plăcuţă la comandă, cu E21 scris pe ea, pentru viitoarele expoziţii şi evenimente la care planifică să meargă. Iar de curând maşina a fost scoasă de Mihai şi la o sesiune foto cu un fotograf profesionist, sesiune care a şi încheiat fastuos cei 5 ani de restaurare şi 48 mii de ore de muncă la ea!