Britanicii sunt îngrijoraţi că parcările multietajate vechi s-ar putea surpa din cauza maşinilor electrice mai grele

12 Aprilie 2023, 13:23
Redacţia PiataAuto.md
Maşinile electrice sunt tot mai multe pe străzi, iar Marea Britanie va interzice vânzarea maşinilor noi cu motoare cu ardere internă cu 5 ani mai devreme decât UE, deci tranziţia ar urma să fie şi mai accelerată. Maşinile electrice sunt, însă, mai grele, în mare parte din cauza bateriilor mari şi grele, iar asta i-a făcut pe cei de la Asociaţia Britanică a Parcărilor (BPA) să-şi afirme îngrijorarea că parcările multietajate vechi s-ar putea surpa din cauza greutăţii mai mari a acestor maşini.
Aceştia aduc ca argument că majoritatea parcărilor multietajate din Marea Britanie au fost construite între anii 1960 şi 1980, când toate oraşele mai mari derulaseră asemenea proiecte. Astfel, multe din aceste construcţii au acum câte 40-60 de ani, iar în multe cazuri întreţinerea lor a fost minimală. Astfel, dacă iniţial structura rol avea o rezervă de rezistenţă, acum acea rezervă ar fi mult mai mică şi ea ar fi solicitată până la limită din cauza maşinilor electrice.
În anii 60-80, când aceste parcări au fost construite, maşinile cântăreau, de obicei, între 900 kg şi 1.500 kg, doar unele excepţii ajungând până spre 1.600-1.700 kg. Astăzi un sedan relativ compact cu motor cu ardere internă poate cântări 1.700 kg până spre 1.900 kg. Pentru maşinile electrice cu baterii mai mari a devenit o normalitate ca acestea să cântărească între 2,1 şi 2,4 tone, iar SUV-urile electrice ajung la greutăţi cuprinse între 2,5 şi 2,9 tone. Unele modele, precum Rivian sau Hummer, trec de 3,1 tone masă proprie în cazul Rivian şi ajung tocmai la 4,4 tone în cazul lui Hummer EV. Dar, chiar şi fără a lua în considerare exemplele extreme, în mediu greutatea maşinilor electrice e de circa 2 ori mai mare, iar uneori şi 3 ori mai mare faţă de greutatea maşinilor din timpurile când aceste parcări multietajate au fost proiectate şi construite.
Iar asta înseamnă că un etaj pe care sunt prevăzute 50 locuri de parcare, de exemplu, va susţine o greutate nu de 45-75 tone, ci de 100-145 tone. Această greutate adiţională cu fiecare etaj al parcării pune şi mai multă presiune pe pilonii de structură de la baza parcărilor, iar în final se ajunge că acea structură veche şi menţinută precar trebuie să susţină cu mult peste greutatea pentru care a fost prevăzută şi astfel există riscul să apară incidente cu parcări care se surpă din această cauză, spun cei de la BPA.
Odată cu avertizarea emisă de asociaţie, aceştia spun că vor emite în scurt timp şi recomandări actualizate pentru construcţia de noi parcări, care vor trebui proiectate astfel încât podeaua să reziste unei forţe mai mari. Avertizarea emisă de cei de la BPA, pe cât de puţin îngrijorătoare ar putea părea pentru unii, ar putea fi valabilă şi pentru multe alte elemente de infrastructură, în dependenţă de greutăţile pentru are au fost proiectate, de la poduri, drumuri, straturi de asfalt aplicate pe carosabil, rampe sau mecanisme automatizate de parcări.
0
2,347
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!