E confirmat, Mercedes nu mai e reprezentat oficial în Moldova, deşi distribuitorul Grand Premium neagă că ar fi aşa
17 Aprilie 2023, 17:11 Ilie Toma
Vineri seară şi pe parcursul zilei de sâmbătă în spaţiul online din Moldova au apărut informaţii precum că distribuitorul oficial Mercedes-Benz din Moldova, Grand Premium SRL, şi-ar fi pierdut licenţa pentru acest statut din partea Daimler. Era o informaţie neaşteptată, pe care am vrut să o verificăm oficial, dublu, înainte de a publica. Acum, avem răspunsurile atât de la Grand Premium SRL, cât şi de la Daimler.
Astfel, acuzaţia principală în adresa Grand Premium este că, compania locală ar fi reexportat automobile pe parcursul a câţiva ani în China, când acolo exista o cerere prea mare. Totuşi, motivul pentru care aceştia şi-ar fi pierdut acum licenţa ar consta în faptul că aceştia ar fi reexportat pe parcursul ultimului an maşini în Rusia, participând astfel efectiv la o schemă de evitare a sancţiunilor impuse Rusiei. E o acuzaţie deosebit de gravă şi ruşinoasă pentru cei vizaţi, care pătează şi imaginea ţării, astfel că am decis să o verificăm dublu.
Astfel, sâmbătă dimineaţa am trimis solicitări de informaţii atât la Daimler, cât şi la Grand Premium, în Moldova. Cei de la Grand Premium ne-au sunat şi au negat că le-ar fi fost retrasă licenţa. Ne-au menţionat că au acum audit de la producător, într-adevăr, dar auditul e încă în desfăşurare şi singurele obiecţii înaintate de producător ar fi corelate cu vânzările de maşini noi în parcările de Chişinău, acolo unde nu se respectă niciun standard. I-am întrebat direct despre reexporturi. N-au existat obiecţii faţă de reexporturi, ni s-a menţionat în răspuns. I-am întrebat direct Aţi exportat maşini în Rusia pe parcursul ultimului an, sau prin terţe ţări ca să ajungă în Rusia?. A urmat o pauză lungă. După care ni s-a răspuns Nu..
Totuşi, răspunsurile pe care le primisem nu păreau să ofere informaţi depline aşa că am aşteptat poziţia oficială a Daimler, pe care am primit-o cu puţin timp în urmă într-un mesaj de răspuns la interpelarea noastră de sâmbătă. Am adresat interpelările la Daimler lui Tobias Just, Director de Comunicare pe filiera Corporativă a Daimler, apoi şi lui Benjamin Kraft, Manager de Comunicare pe Finanţe Externe şi Vânzări, dar şi lui David Boersig, Manager de Comunicare pe domeniul Vânzărilor la Mercedes Cars. Astăzi am primit răspunsul redirecţionat de la Lara Mneimneh, Manager de Comunicare, la solicitarea lui Tobias Just, Director de Comunicare pe filiera Corporativă a Daimler, în care ni se spune:
În acest moment, Grand Premium SRL nu mai este distribuitorul nostru în Republica Moldova. Examinăm în prezent cum poate fi asigurată susţinerea de service în această piaţă. Vă rog să înţelegeţi că nu vom comenta alte detalii.
Deci, Daimler a confirmat oficial că Grand Premium nu mai e distribuitor oficial Mercedes-Benz în Republica Moldova, iar o asemenea decizie nu vine fără un motiv grav. În acelaşi timp, în interpelarea noastră i-am rugat pe cei de la Daimler să ne comenteze specific despre reexportul în Rusia, menţionând cât de sensibilă această temă. Refuzul lor de a comenta sau infirma acest aspect crucial ne spune, efectiv, că aceştia vor să-şi protejeze imaginea de asemenea asociere şi, ştiind cum funcţionează comunicarea corporativă, aceştia s-ar fi grăbit să ne asigure că nu este adevărat, dacă n-ar fi fost adevărat. Lipsa infirmării, însă, e un mare semnal de alarmă, şi o confirmare a faptului că problema la mijloc a fost una gravă şi ruşinoasă.
Un fapt e cert, Mercedes nu mai e reprezentat oficial în Moldova, chiar dacă, aşa cum spuneam la început, distribuitorul oficial neagă acest lucru. Or, avem confirmarea oficială a celor de la Daimler, care certifică acest fapt. Asta înseamnă că proprietarii de Mercedes nu se vor mai putea bizui pe service autorizat şi pe acoperirea garanţiei la o anumită etapă, fiind posibil că până la identificarea unei alte soluţii unele procese să mai continue din inerţie. Garanţia Mercedes e una internaţională, însă, aşa că ea poate fi acoperită în România sau în alte ţări. Dacă se confirmă, însă, faptul că această retragere a licenţei a avut loc din cauza reexportului în Rusia, ocolind sancţiunile internaţionale, la care şi Daimler a aderat prin retragerea sa de pe piaţa rusă, atunci cei de Grand Premium şi-au meritat pe deplin sancţiunea care le-a fost aplicată de către Daimler acum. Or, nu poţi încerca să fii mai şmecher decât germanii, să ignori un asemenea context grav pentru toată Europa şi să te lăcomeşti în aşteptarea profiturilor grase, în speranţa că nu va observa nimeni asta. Grand Premium are două showroom-uri în Chişinău, două service-uri mari autorizate de autoturisme, service autorizat de camioane Mercedes, precum şi service şi reprezentanţă la Bălţi. Iar acum toate aceste service-uri nu mai reprezenta în mod oficial Mercedes, iar compania nu va mai avea dreptul să vândă oficial maşini noi Mercedes-Benz. Deocamdată nu e clar ce se va întâmpla cu cei care şi-au comandat maşinile şi aşteaptă livrarea, dar cu siguranţă Daimler nu va admite ca aceştia să rămână păgubiţi.