Euro NCAP anunţă planuri de a include şi camioanele în testele sale de siguranţă
12 Aprilie 2023, 15:50 Redacţia PiataAuto.md
Euro NCAP e organizaţia care realizează teste de siguranţă din 1997 încoace pe autoturisme şi van-uri din flote comerciale, iar contribuţia sa enormă la sporirea siguranţei în maşini nu poate fi contestată de nimeni. Totuşi, camioanele mari n-au fost niciodată incluse în asemenea teste de siguranţă, doar producătorii făcând teste interne şi respectând anumite standarde generale de echipări cu sisteme de siguranţă. Astăzi, însă, Euro NCAP a anunţat planurile de a include şi camioanele în teste sale de siguranţă, dezvoltând un program de testare şi acordare de calificative, adaptat special pentru acestea.
Camioanele sunt o parte inalienabilă a drumurilor publice, iar transportul de mărfuri pe care acestea îl asigură înseamnă o parte esenţială a economiei. Camioanele mari constituie 1,5% din vehiculele de pe drumurile Europei, spun cei de la Euro NCAP, un număr care e mare şi nu poate fi neglijat. Şi mai îngrijorător e faptul că, la 1,5% din numărul total de vehicule, camioanelor le revin 15% din numărul total de decese în accidente rutiere. Deci, există o disproporţionalitate evidentă între numărul cota de vehicule şi cea de accidente, care indică o siguranţă mai mică a acestora pentru şoferii de la bord sau eventuali pasageri.
Euro NCAP îşi susţine argumentele indicând că statistic vorbind, camioanele nu sunt implicate mai frecvent în accidente, ca să putem pune numărul mai mare de victime pe seama unei incidenţe mai mari. E vorba de practic aceeaşi incidenţă, doar numărul deceselor e disproporţional de mare.
Practic, Euro NCAP îşi doreşte să poată dezvolta un program de teste în care să supună camioanelor la teste de impact şi de estimare a sistemelor de siguranţă activă, aceste teste fiind adaptate unui specific diferit de utilizare a camioanelor, care merg preponderent pe autostrăzi sau drumuri extraurbane şi mai puţin în oraş. În rezultat, ar fi emise calificative de stele acordate fiecărui model, cu specificările de rigoare, dar aici apare o mare problemă, pe care Euro NCAP încă nu ştie cum o va rezolva, împreună cu autorităţile.
Problema constă în a motiva cumpărătorii ulterior să aleagă camioane care au un rating mai sigur. Dacă la maşini rezultatul e comunicat publicului larg, care e şi în mod preponderent cumpărătorul maşinii, la camioane şoferii nu au de obicei prea multă influenţă în alegerea modelului de camion de către compania unde sunt angajaţi. Iar în structura de costuri a exploatării unui camion contează mai mult consumul de carburant, costurile de mentenanţă, costul iniţial al camionului şi salariul plătit şoferului. Respectiv, Euro NCAP conştientizează că mult companii ar putea să nu aleagă neapărat modele de camioane mai sigure, dacă nişte calcule financiare vor spune că un model mai puţin sigur e mai avantajos pentru a scoate profit.
Foto: Structura de costuri în operarea unui camion în Europa, după estimările EuroNCAP
Respectiv, la această etapă Euro NCAP spune că va invita operatorii din transport să sugereze ei cum ar putea arăta un mecanism de stimulare şi ulterior impunere a pieţei să aleagă camioane sigure, iar producătorii să producă acele camioane mai sigure. Se iau în calcul şi eventuale subvenţii, sau catalogarea companiilor de transport după rating-ul de siguranţă al camioanelor pe care le deţin, astfel încât doar companiile cu rating mai mare să fie admise la contracte publice, sau alte companii private să dorească mai degrabă să contracteze o companie cu un rating de siguranţă mai bun.
Astfel, în următorii ani ar putea apărea teste de siguranţă ale camioanelor şi treptat ar putea deveni obligatorii sisteme de siguranţă prezente la bordul acestor camioane, exact cum în prezent ESC-ul e obligatoriu la maşini, sau cum sunt obligatorii un număr minim de airbag-uri. Printre sistemele care ar putea fi obligatorii deja în 2024-2026 se numără monitorizarea indirectă a atenţiei şoferului (prin felul de a învârti volanul, prin maniera de frânare, accelerare, etc), după care va trebui implementat un sistem de monitorizare directă, cu camere care sesizează privirea şoferului, asigurându-se că acesta nu e obosit şi priveşte la drum. De asemenea, camioanele ar urma să aibă dispozitive de testare a alcoolemiei şoferului şi refuzul pornirii în cazul în care testul eşuează. Alte sisteme menţionate sunt stopuri care să indice frânarea de urgenţă, sistem de monitorizare a zonelor oarbe şi identificare a prezenţei pietonilor şi bicicliştilor acolo, sistem de detectare a părăsiri benzii sau carosabilului, precum şi un sistem de viziune directă asupra drumului şi detectarea maşinilor, ultimul sistem fiind prevăzut pentru implementare către anul 2029.
Frânarea automată e deja aprobată mai demult şi va fi doar perfecţionată cu funcţii mai avansate. În 2030, camioanele ar putea fi echipate deja cu tehnologii complete de evitare a accidentelor, inclusiv prin reacţionare în schimbarea benzii pentru evitarea unui obstacol, analizând lipsa vehiculelor de acolo.
Toate aceste implementări de siguranţă în domeniul camioanelor vin să ajute la traducerea în viaţă a filosofiei Vision Zero, prin care pe drumurile publice din Europa trebuie să se ajungă, practic, la imposibilitatea producerii accidentelor rutiere cu decese, atât datorită infrastructurii, cât şi datorită vehiculelor inteligente şi tehnologiilor create pentru a evita la maxim accidentele şi a proteja vieţile umane de la bord şi din jur. Aşadar, se anunţă timpuri de mari schimbări în domeniul camioanelor!