Francezii au dezvăluit ingineria care va sta la baza lui Renault 5 electric şi a modelelor viitoare compacte ale grupului

5 Aprilie 2023, 11:49
Ilie Toma
Anul trecut şi cel anterior, francezii au prefaţat un posibil Renault 5 electric, cu design retro, inspirat din modelul clasic Renault 5, devenit cândva o adevărată legendă. Ideea de a produce un Renault 5 electric modern a prins atât de mult, încât francezii au decis să o transpună în realitate. Şi nu oricum, dar pe o platformă tehnică nouă, dezvoltată din start pentru maşini electrice, care va sta la baza mai multor modele compacte ale grupului Renault.
Foto: Prototip Renault 5 electric, dezvăluit în 2022

Noua platformă electrică poartă numele de CMF-B EV şi a fost proiectată pentru a fi cea mai competitivă din acest segment, zic francezii, atât în performanţele şi tehnologia oferită, cât şi în cost de producţie. Fiind oricum o platformă cu tracţiune faţă, 70% din componentele ei sunt comune cu cele de la actualele Clio şi Captur, ceea ce contrazice niţel afirmaţia că platforma e dezvoltată de la zero drept electrică. Însă această preluare a 70% din componente o va face cu 30% mai ieftină în costul de producţie faţă de Renault ZOE, spre exemplu.
Efectiv vorbind, din imagini se poate vedea configuraţia noi platforme modulare. Pentru că lipseşte necesitatea de a avea vreun arbore cardanic, se poate vedea bateria dispusă între punţi, baterie care poate fi mai mare sau mai mică, în funcţie de lungimea maşinii şi parametrii necesari. E curios că puntea spate nu are o construcţie cu bară de torsiune, dar nici un multilink clasic. Vorbim de un cadru format din două ţevi circulare transversale şi două mare longitudinale, dar asigură completarea structurii. De acest cadru sunt fixate două braţe de stabilizare a suspensiei. Construcţia de bază a suspensiei spate e similară cu McPherson-ul din faţă, cu suplinirea braţului de care vorbeam mai sus, a unor braţe longitudinale spre partea mediană laterală a maşinii şi a unei bare anti ruliu între cele două roţi spate. Renault numeşte construcţia suspensiei spate drept multilink, ceea ce pur teoretic e corect, doar că numărul de braţe e mai mic decât la suspensiile multilink clasice.
Această construcţie e mai uşoară şi permite modificarea uşoară şi a ecartamentului în funcţie de modelul pe care va fi implementată. Fireşte, şi ampatamentul e uşor ajustabil, odată ce vorbim de o platformă modulară. Motorul electric, folosit pe această platformă va fi unul sincron, de tipul celui folosit pe actualul Zoe şi pe Megane E-TECH. Totuşi, acesta a fost dezvoltat şi va fi cu 20 kg mai uşor decât cel folosit pe Zoe, de exemplu.
Bateria şi întreg sistemul electric primar al noii platforme va folosi o arhitectură de 400V, deci Renault nu trece la sistemul de 800V, precum a făcut-o Hyundai, fapt care le-a permis celor coreenilor viteze mai mari de încărcare fast-charge şi asigurarea unor puteri mai mari pentru maşinile lor. Întrucât vorbim de maşini compacte mai practice, decizia francezilor de a rămâne la 400V pare motivată. Tehnologia propriu-zisă a bateriei pare identică celei de pe Zoe, doar că ea nu va avea o structură de 12 module, ci de 4 module mai mare, ceea ce însemnat mai puţin metal folosit la structura ei şi o economie de 15 kg în greutatea totală faţă de Zoe.
Şi, în fine, Renault spune că a construit deja 9 prototipuri ale noului Renault 5, pe care le-a mascat cu caroserii de Clio şi pe care le testează acum intens la Cercul Polar, în renumita regiune geroasă Arvidsjaur din Suedia. Acolo maşinile înfruntă cu regularitate temperaturi de -30 grade Celsius, vânturi şi zăpezi. Aşadar, Renault 5 electric e pregătit intens pentru versiunea sa de serie, iar ingineria sistemului de propulsie şi al suspensiei pare să prefaţeze o viitoare maşină foarte plăcută în condus, poate chiar o viitoare maşină de cult, cu potenţial de a deveni clasică, cândva, dacă-i va permite longevitatea bateriei.
Apropo, poţi vedea video-ul nostru cu un Renault 5 clasic din Moldova şi tânărul său proprietar pasionat, care a muncit la restaurarea maşinii cu propriile mâini.
0
2,857
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!