Maşinile autonome ale serviciului Cruise din California au fost retrase temporar, după ce una a lovit un autobuz cu pasageri

11 Aprilie 2023, 16:46
Redacţia PiataAuto.md
Maşinile autonome sunt o tehnologie într-un continuu proces de perfecţionare, iar în unele regiuni ale lumii asemenea maşini sunt deja admise pe drumurile publice, în zone delimitate, sub formă de teste de viaţă reală. În California, spre exemplu, serviciul de robotaxi Cruise a fost lăsat iniţial să-şi opereze maşinile pe timp de noapte, iar apoi şi pe timp de zi. În esenţă, maşinile sale sunt nişte taxiuri fără taximetrist, comandate prin aplicaţie de clienţi, care îi transportă pe aceştia în limitele regiunilor unde acestea au aprobare să circule.
Periodic, aceste maşini Cruise fără şofer au generat situaţii bizare în San Francisco. În apriie anul trecut, o maşină fusese oprită de poliţie pentru că nu-i ardea un stop, iar poliţistul s-a prins abia după ce a oprit-o că nu e nimeni la volan. Maşina a plecat agresiv de lângă poliţist şi a parcat după o intersecţie, motivând ulterior că locul primei opriri nu era sigur. Poliţistul, însă, a crezut pentru o clipă că maşina autonomă fuge de el şi va trebui să o urmărească.
Apoi, în iulie anul trecut, sistemul Cruise a dat o eroare şi o mulţime de maşini Cruise au venit toate în acelaşi loc, maşinile considerându-se toate chemate la un singur apel. Inevitabil, s-a creat un ambuteiaj de maşini autonome, până problema tehnică a fost rezolvată.
Acum, însă, un automobil autonom Cruise a lovit un autobuz plin cu pasageri, iar astfel se poate spune că a provocat un accident, maşina autonomă fiind desemnată drept cea vinovată în producerea accidentului. Autobuzul ieşise din staţie mai devreme, apoi a înaintat până la intersecţie câţiva zeci de metri, după care a oprit. Maşina autonomă l-a lovit din spate, iar analizele celor de la Cruise au arătat că autobuzul a avut o traiectorie predictibilă şi un asemenea accident nu trebuia să se întâmple, motiv din care au decis retragerea tuturor maşinilor autonome până la rezolvarea cauzei din care accidentul s-a produs.
Iar cauza, identificată de inginerii Cruise, constă în faptul că autobuzul era articulat. Şi softul de recunoaştere e tipurilor de vehicule din sistemul Cruise nu avea prevăzut un asemenea tip de transport ca autobuzul articulat. Acestea înţelegea doar autobuzele unitare, sau vehicule şi camioane cu remorci sau semiremorci, unde exista o separare vizuală între remorcă şi camionul tractor. La autobuzul articulat, însă, softul s-a lăsat zăpăcit şi nu a putut aprecia corect vehiculul, apreciindu-l ca un vehicul cu remorcă, ce merge pe o altă traiectorie în intersecţii. Remorca autobuzelor articulare poate avea o deviere pe laterală la virare, de circa 1 metru, spre exemplu. Astfel, efectiv maşina autonomă şi-a desenat pentru ea doar conturul părţii din faţă a autobuzului articulat, în momentul când acesta a ieşit din staţie, iar partea din spate nu a fost luată în considerare ca un autobuz integru. Ulterior nevăzând partea din faţă, sistemul a început a prezice traiectorii posibile pentru camioane. Când autobuzul a ajuns în intersecţie şi a încetinit, maşina autonomă se baza pe date de prezicere a traiectoriei şi pe estimări greşite a tipului de vehicul, motiv din care l-a lovit. E drept că maşina a frânat înainte de impact, însă a făcut-o prea târziu.
Astfel, inginerii au descoperit efectiv că maşina autonomă nu prea ştia cum să identifice şi să reacţioneze corect cu autobuzele articulate, ele fiind mai rare în SUA. Acum, odată retrase maşinile, inginerii lucrează la o actualizare de soft, şi abia după asta automobilele autonome ale celor de la Cruise vor reveni din nou pe străzi.
0
891
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!