Scania vinde sute de camioane cu motoare pe gaz în Brazilia, inclusiv din cele pentru distanţe lungi
7 Aprilie 2023, 15:47 Redacţia PiataAuto.md
În lumea camioanelor de distanţă lungă, cu cap tractor şi semiremorcă, e ceva neobişnuit să vorbim despre camioane propulsate pe bază de gaz natural. Anterior, mai mulţi producători aveau un asemenea tip de propulsie, oferit în special pentru camioanele destinate muncilor urbane, cum ar fi cele pentru colectarea gunoiului. Dar la distanţă lungă un asemenea sistem era nepractic, pentru că necesita rezervoare mult prea mari pentru a putea garanta o autonomie decentă. În lumina scumpirii preţurilor la gazul natural din ultimii doi ani, însă, lumea aproape că nu mai foloseşte vehicule cu un asemenea tip de propulsie, până şi navele mari care-l foloseau fiind uneori convertite. Şi totuşi, în Brazilia Scania vinde sute de asemenea camioane.
Scania are motoare dezvoltate pe bază de gaz natural comprimat de mult timp, iar în 2017 suedezii au estimat că acest tip de propulsie va fi unul căutat de cei care ar fi vrut să-şi reducă emisiile în comparaţie cu dieselul. Atunci au dezvoltat un motor de 13 litri, pe baza unuia similar diesel. Între timp, din cauza creşterii preţului la gaz, această motorizare a cam dispărut din oferta Scania din majoritatea ţărilor. Însă în Brazilia, preţul gazului a în continuare unul foarte mic pe piaţa internă, aşa că Scania continuă să vândă asemenea camioane acolo.
Foto: Motor de camion Scania, care funcţionează pe bază de gaz
De curând suedezii au anunţat că au vândut încă 124 de camioane R410 pe gaz în Brazilia, după ce acum un an aceeaşi companie a mai cumpărat încă exact 124 de camioane identice şi deja le foloseşte pe drumurile ţării. Camioanele au câte 8 rezervoare mari de gaz natural comprimat, câte 4 de fiecare parte, ele fiind vopsite în culoare galbenă pentru a atrage atenţia şoferilor despre prezenţa lor, pentru mai multă prudenţă.
Motorul acestor camioane nu e un V8 tipic Scania, ci unul cu 6 cilindri în linie, care dezvoltă 410 CP şi 2.000 Nm. Scania nu menţionează ce autonomie reuşesc să le asigure rezervoarele, însă în mod normal, camioanele standard cu gaz ale mărcii trebuie să aibă 4 rezervoare, volumul acestora putând fi mai mare sau mai mic, de la 80 litri la 118 litri şi autonomia maximă ajunge la 500 km. Camioanele cap tractor din Brazilia, însă, au fost dotare cu 8 rezervoare mai mici, deci putem estima o autonomie între 500 şi 600 km. Scania spune că în total, în ultimii doi ani a livrat circa 800 de camioane pe bază de gaz natural comprimat în Brazilia.