Un austriac din consiliul de directori Porsche ar fi încercat să-i propună lui Putin restabilirea industriei auto în Rusia, cu Volga produsă pe bază de Skoda

18 Aprilie 2023, 19:11
Redacţia PiataAuto.md
Un scandal uriaş se derulează pe parcursul ultimei săptămâni în Austria şi Germania, după ce publicaţia Der Spiegel a intrat în posesia unei scrisori de 3 pagini, trimise de austriacul Siegfried Wolf, din consiliul de directori ai Porsche SE, în adresa preşedintelui rus Putin, prin care acesta i-ar fi propus în ianuarie 2023 susţinerea pentru restabilirea industriei din Rusia, pusă la pământ în urma sancţiunilor şi plecărilor producătorilor mari globali din această ţară. Planul prevedea şi renaşterea mărcii Volga, care ar conţine modele cu design care să amintească de Volgile de cândva, dar care să fie bazate pe substratul tehnic al modelelor Skoda.
Foto: Siegfried Wolf

În scrisoare se menţiona că proiectul ar necesita investiţii uriaşe din partea ruşilor, doar renaşterea Volga pe bază de Skoda ar fi trebuit să coste echivalentul a circa 375 milioane de dolari, ajungându-se la o cifră de producţie de 270 mii de automobile anual. Wolf ar fi promis, în schimb, să asigure 12 mii de locuri de muncă la eventuala fabrică unde s-ar produce automobilele Volga. Der Spiegel menţionează că în acea scrisoare Siegfried Wolf menţionează că „are acordul de principiu al managementului de top al grupului VW” pentru propunerea exprimată, iar publicaţia mai spune că propunerea ar fi primit undă verde în Rusia.
Totuşi, jurnaliştii germani au încercat să obţină un comentariu oficial de la VW în urma acestei descoperiri, iar consiliul de directori ai VW a răspuns că nu are la cunoştinţă despre o asemenea scrisoare, şi că ceea ce spun jurnaliştii că se conţine în ea e revoltător şi iritant.
Investigaţia jurnaliştilor germani nu s-a oprit aici, însă, şi a relevat fapte ce construiesc suspiciuni care merg şi mai adânc. Astfel, în Rusia există o companie numită PromAvtoKonsalt, care a vrut să cumpere fabricile grupului VW din Rusia. Der Spiegel spune că a aflat în investigaţia sa că PromAvtoKonsalt e deţinută, de fapt, tot de austriacul Siegfried Wolf. Prin urmare, activitatea acesteia din Rusia e discutabilă, iar intenţia de achiziţie a fabricilor VW e de-a dreptul un conflict de interese cu repercusiuni majore. Însă într-un final VW a decis să vândă fabricile dealer-ului său local, Avilon Automotive. Imediat după acea decizie, GAZ a acţionat grupul VW în judecată şi a pus sechestru pe mai multe proprietăţi, blocând efectiv tranzacţia către Avilon. Jurnaliştii germani au aflat, însă, că GAZ e în discuţii strânse în ultimul timp cu compania Schaeffler, în consiliul de directori ai căreia se află, din nou, Siegfried Wolf. De fapt, însuşi Wolf a fost membru al consiliului de directori şi la GAZ în perioada anilor 2020-2022, deci legătura lui cu GAZ e mai mult decât directă şi demonstrată public. Prin urmare, investigaţia jurnaliştilor germani înaintează suspiciuni că Wolf ar fi orchestrat procesul de judecată împotriva VW în Rusia şi sechestrarea de acolo, sabotându-şi propria companie la nivel central, din interese obscure în Rusia. Compania Schaeffler şi GAZ au negat aceste acuzaţii, la interpelările jurnaliştilor germani. Însă în luna martie Schaeffler anunţa că vinde operaţiunile sale din Rusia către Wolf, chiar dacă el e în consiliul de directori ai Schaeffler. Deci e clar că Wolf are un apetit pentru operaţiunile din Rusia, chiar şi ăn contextul actual, care e confirmat din surse publice.
Foto: Imagine din 2016, Wolf e al treilea din stânga pe poză

Astfel, investigaţia germană scoate la iveală o posibilă schemă de revigorare a industriei ruse, care sfidează şi ocoleşte sancţiunile internaţionale şi care pare să fi fost orchestrată fie de Wolf în interese proprii, fie de Wolf cu susţinerea tacită pe care pretindea că o are cu mai marii grupului VW, or, dacă se ajungea la modele Volga produse pe bază de Skoda, acea transmitere de schiţe şi proiecte nu putea fi făcută de Wolf de unul singur, ci urma să fie coordonată în mod clar de mai mulţi oameni-cheie din grup.
Amintim, în trecut Porsche a mai colaborat cu sovieticii, ajutând la proiectarea lui Lada 2108 şi chiar la ascensiunea unei Lada în motorsport, până la participarea de la Dakar. Doar că atunci acele colaborări nu se făceau pe ascuns şi nu ocoleau sancţiuni impuse în asemenea context de securitate. Scandalul de acum, însă, e mult mai grav şi s-ar putea să asistăm în următoarele zile la noi deconspirări sau eventuale demisii in consiliile Porsche SE sau VW.
0
2,676
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!