Un studiu pe 15 mii de maşini electrice din SUA relevă cât au ţinut bateriile acestora şi cât de frecvent au fost înlocuite

2 Aprilie 2023, 15:04
Redacţia PiataAuto.md
Una din cele mai importante critici aduse periodic maşinilor electrice e durata de viaţă a bateriilor acestora şi costul uriaş de înlocuire a lor, care poate ajunge adeseori la un preţ mai mare decât valorează toată maşina la acea vârstă de exploatare, când întâmpină o problemă. Un studiu din SUA, care a vizat 15 mii de maşini electrice, fabricate din 2011 încoace, a cumulat date statistice şi analize care arată cât au ţinut bateriile acestor maşini.
E important să spunem din start că tehnologiile maşinilor electrice au evoluat foarte mult, în special în ultimii 3 ani, iar pentru aceste maşini mai noi durata de viaţă a bateriilor ar putea fi mult mai mare, inclusiv datorită unor sisteme de management termic mult mai bun, a unei densităţi electrice diferite şi a unei construcţii interne mai perfecţionate a bateriei. Astfel, studiul nu cuprinde statistici acumulate pe durată lungă despre modelele lansate în ultimii ani, ci mai degrabă a modelelor lansate acum 3-10 ani şi mai mult. Totuşi, acesta cuprinde informaţii şi statistici foarte curioase.
Aşadar, din cele 15.000 de maşini, pentru care au fost adunate statistici multiple, pe termen lung, doar 1,5% au avut bateria înlocuită, în afara modelelor care au trecut prin campanii majore de recall, precum Chevrolet Bolt sau Hyundai Kona. Acest procent ar putea indica faptul că până şi maşinile electrice mai vechi întâmpină mai rar probleme majore cu bateriile decât s-ar crede.
Imagine: Procentraj de înlocuire a bateriilor, pe modele

Autorii studiului, care spun că au în echipa lor şi oameni de ştiinţă cunoscători ai tehnologiilor de baterii, spun că majoritatea înlocuirilor de baterii, cele 1,5% menţionate mai sus, au avut loc în perioada garanţiei şi nu au implicat costuri majore pentru proprietari. În SUA, producătorii sunt obligaţi să ofere o garanţie minimă de 8 ani sau 100.000 mile pentru bateriile maşinilor electrice. Majoritatea producătorilor declară durata de viaţă a bateriilor lor ar fi între 15 şi 20 de ani, dar deja fără garanţie. Autorii studiului spun, însă, să dacă o maşină electrică de 15 ani ajunge cu bateria defunctă, în mod aproape cert asta înseamnă şi sfârşitul vieţii întregii maşini, cumpărarea unei baterii noi nefiind raţională. Astfel, efectiv, acest studiu ne spune indirect că maşinile electrice vor avea o durată de viaţă de maxim 15-20 de ani în total, inclusiv cu revânzări la mâna a doua, iar ulterior vor merge la casare, iar situaţii precum cele cu maşinile cu motoare cu ardere internă, în care o maşină rezistă şi funcţionează şi 40-50 de ani, vor fi date uitării.
Studiul mai arată şi care modele au avut cea mai mare rată de înlocuire a bateriilor, iar Nissan Leaf deţine întâietatea, mai ales pentru că nu are sistem de management termic al bateriei, care ducea adeseori la supraîncălzirea ei şi la reducerea duratei de viaţă.
Imagine: Rata de înlocuire a bateriilor, după anii de fabricaţie a maşinilor electrice

De asemenea, studiul mai arată şi cum a degradat autonomia oferită de baterii în timp, însă doar până la 100 mii mile, adică circa 160.000 km. Cea mai dramatică scădere pare să o aibă Tesla Model S cu baterie de 100 kWh, în timp ce bateriile mai mici ale aceluiaşi model degradează mai lent. Cel mai linear pare să se păstreze bateria lui Hyundai Ioniq 5.
Observaţiile mai arată că cei care îşi descarcă frecvent aproape de zero bateriile vor avea o durată de viaţă mai scurtă. Însă asta ar însemna că, pentru a evita descărcarea aproape de zero şi a mai ţine cont şi de degradarea bateriei după doar 20-30 mii km, dar şi de o variaţie de eficienţă în lumea reală, ajungi la o autonomie utilizabilă de vreo 60% din cea declarată de producător, uneori chiar 50%.
Degradarea maşinilor mai vechi era afectată mai tare de fast charge, a celor mai noi, precum Hundai Ioniq 5, pare să fie mai puţin afectată. Oricum, aşa cum spuneam, studiul aduce cifre interesante, însă deocamdată limitate de regiuni şi vârstă a modelelor. Lumea maşinilor electrice s-a schimbat atât de mult ca tehnologie a bateriilor în ultimii 3 ani, încât concluziile de aici ar fi valabile mai degrabă pentru modelele electrice produse între 2011 şi 2019, în timp ce pentru modelele mai noi deocamdată încă nu sunt date suficiente pentru a putea face concluzii statistice cu adevărat veridice. Aceste maşini mai noi au tehnologii diferite, pe de o parte, iar pe de altă parte încă au o vârstă mică şi mai puţini kilometri parcurşi pentru a putea vorbi de evoluţii pe termen lung.
Foto: Degradarea în timp a bateriei lui Hyunai Ioniq 5, care poate fi încăcată la fast charge de până la 350 kW şi operează la 800V, una din cele mai moderne actuale
0
31,466
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!