Aceasta e Liux Geko, o maşinuţă electrică a unui nou producător din Spania, cu caroserie nevopsită, din fibră de plante
19 Mai 2023, 11:04 Redacţia PiataAuto.md
Noua epocă a mobilităţii electrice în care ne aflăm a deschis calea apariţie multor producători noi de vehicule, care-şi pot face astfel lor mai uşor alături de producătorii care există pe piaţă de decenii sau chiar secole. Un asemenea nou producător auto a apărut acum şi în Spania, fiind numit Liux şi prezentând-se ca un startup inovator de maşini electrice excentrice în abordarea lor.
Ceea ce vedem aici e prima lor maşină, deocamdată în rol de prototip şi posibil model de producţie în viitorul apropiat. E numită Liux Geko, are doar 2,7 metri lungime şi 1,50 metri lăţime, fiind un soi de microcar mai apropiat de Citroen Ami francez, Microlino elveţian sau Squad Solar olandez.
Foto: Squad Solar
Noua maşină electrică spaniolă de deosebeşte mai ales prin pretenţia de a fi cea mai sustenabilă maşină de pe planetă, şi asta mai ales datorită caroseriei sale, realizată din fibră de in, ranforsată cu răşină bio, materialele fiind folosite atât la structura monococ, cât şi la panourile de caroserie.
Astfel, la producţia acestor componente nu se foloseşte oţel sau alte materiale rare extrase din pământ, iar asta reduce impactul de CO2 emis în procesul de producţie. De fapt piesele maşinii sunt fabricate prin tehnologie de printare 3D, care ar fi generatoare de mai puţine emisii şi mai puţin energofagă. Iar pentru a pune în accent această caracteristică unică a maşinii, spaniolii vor să lase caroseria nevopsită, cu textura sa de fibre la vedere.
Toate aceste soluţii au adus şi avantaje majore în greutatea totală, ea fiind de doar 550 kg, cam 50% din cât cântăreşte concurentul principal, zic spaniolii, doar că nu e clar la cine se referă, pentru că Citroen Ami, de exemplu, cântăreşte 485 kg, deci e şi mai uşor.
În fine, Liux Geko e echipat cu o baterie litiu-ion de 13 kWh, care-i va asigura o autonomie de circa 150 km. Viteza maximă e limitată la 100 km/h. Puterea motorului nu e specificată, dar maşina se încadrează în categoria europeană L7, ceea ce înseamnă că nu poate fi mai puternică decât 20 CP. Maşinile electrice din acest segment, însă, au adesea şi sub 10 CP.
Startup-ul din Spania nu a anunţat deocamdată un preţ sau o dată de producţie pentru maşina lor electrică, cel mai probabil de aici încolo fiind nevoie întâi de o etapă de acumulare de investiţii, şi abia ulterior va putea începe pregătirea de producţie.