Cehii au lansat o nouă generaţie a camioanelor Tatra Force, iar odată cu asta şi un nou motor V12 diesel răcit cu aer
31 Mai 2023, 16:33 Redacţia PiataAuto.md
Producătorul ceh de camioane Tatra a lansat o nouă generaţie a seriei Tatra Force, model care îşi are originea de pe modelul Tatra 815, lansat acum 4 decenii. Noua generaţie Tatra Force a debutat sub forma unor camioane de pompieri la o expoziţie specializată din Brno, Cehia, şi e curios cât de fideli ingineriei care i-a consacrat rămân cei de la Tatra chiar şi atunci când lansează un camion nou.
Astfel, noul camion are o cabină absolut nouă în esenţă, dar care păstrează formele ascuţite clasice, date de funcţionalitatea acestuia. A fost îmbunătăţit totul, însă, de la geometria cabinei până la confortul interior, de la luminile noi până la comenzile noi, însă totul s-a făcut fără a sacrifica din uşurinţa de exploatare a camionului în condiţii grele, în acest caz în echipament de pompieri. S-a modificat, de exemplu, geometria şi dimensiunea spaţiilor vitrate, iar montanţii din faţă sunt mascaţi cu culoare neagră, ceea ce redă camioanelor un design mai diferit. Cabina are şi mai multe elemente de siguranţă pentru cei de la bord, inclusiv siguranţă pasivă, în caz de accidente sau răsturnări.
La nivel de inginerie, şi atunci când vorbeam de camioanele Roman sau DAC, produse în România, spuneam adeseori că în lumea camioanelor, mai ales a celor specializate, o inginerie bună poate fi doar perfecţionată decenii la rând, şi ea va fi oricum actuală şi performantă. Iar Tatra, cu aceste noi camioane, demonstrează exact asta. Noul Tatra Force păstrează acelaşi concept de tub de tracţiune cu semiaxe independente, care conferă esenţa capacităţilor de trecere a acestor camioane. Noile Tatra Force vor fi produse iniţial în formula 4x4, 6x6 şi 8x8, dar, întrucât tubul de tracţiune e modular, va urma cu siguranţă şi versiunea 10x10, dar şi eventuale ale formule atipice.
La fel de fidelă tradiţiei rămâne şi ingineria motorului care echipează noile Tatra Force. Cehii au ales să păstreze în continuare un motor diesel V8, răcit cu aer, dar nu e pur şi simplu păstrarea aceluiaşi motor, ci perfecţionarea celui precedent, alături de lansarea unui motor de generaţie nouă. Astfel, motorul precedent V8 a primit control electronic al injecţiei şi dezvoltă 462 CP, devenind astfel mai puternic.
Iar pe lângă asta, noile camioane Tatra Force vor primi şi un nou motor V12 răcit cu aer, care va livra o putere de 440 kW, deci 598 CP, sau aproape 600 CP! Prin urmare, Tatra nu doar că păstrează ideea motoarelor sale răcite cu aer, ci şi lansează un motor nou V12, de tocmai 600 CP!
Noile camioane pot face uz de cutii de viteze manuale de 10 sau 14 trepte, de origine Tatra, o cutie automată Allison, cu 6 trepte, sau un ZF Traxon automată cu 12 trepte. Cei care vor vrea să opteze pentru motoare răcite cu lichid, vor putea să o facă alegând un motor de origine Cummins, disponibil şi anterior în gama Tatra.
Tatra menţionează că acum noua generaţie Force a fost lansată sub forma versiunilor de pompieri, cu primele exemplare produse pentru o expoziţie dedicată salvatorilor şi pompierilor, dar noua generaţie este deja disponibilă şi sub formă de vehicule pentru orice alt uz, inclusiv militar, inclusiv cu cabină blindată.