În loc de camioane electrice, o companie din SUA anunţă semiremorci electrice cu propulsie şi baterii, compatibile cu orice camion

10 Mai 2023, 16:16
Redacţia PiataAuto.md
Camioanele electrice cu baterii sunt deja tot mai prezente în lumea noastră, inclusiv în segmentul modelelor de distanţe lungi, cu cap tractor şi semiremorcă. Unii producători le au deja în producţie, precum Volvo FH Electric, care promite o autonomie de 300 km, sau sunt foarte aproape de a lansa asemenea modele, precum Mercedes cu eActros Long Haul. Dar experienţele de viaţă reală sunt încă departe de a atinge 300 km cu remorca plină, aşa cum a arătat călătoria de 3.000 km a unei companii elveţiene de la începutul acestui an, unde camionul a încărcat cam o dată la 150 km în mediu, pentru a evita anxietatea rulării cu bateria pe roşu. Mai recent, Volvo a arătat că totuşi e posibil de atins o autonomie mai apropiată de 300 km într-un test propriu. Dar în toată vâltoarea de încercări şi evoluţii a acestor camioane, o companie din SUA a anunţat că vine cu o idee diferită, în care vrea să producă nu camioane electrice, ci semiremorci electrice, cu propulsie proprie şi baterii, care ar fi cuplate la orice camion.
Companiei îi spune Range Energy şi ideea lor de bază e să aibă o semiremorcă de dimensiuni standard, care se cuplează într-o şa standard la capul tractor, dar marea diferenţă e că acea semiremorcă are baterii şi un electromotor care propulsează una din punţile ei. Astfel, remorca ar putea fi cuplată la orice camion, diesel sau electric, şi ar fi cea care poate propulsa camionul, în loc să o tracteze camionul pe ea.
Cei de la Range Energy spun că bateria remorcii are 200 kWh capacitate, iar asta ar fi suficient pentru circa 100 mile, în funcţie de relief, ceea ce echivalează cu circa 160 km. Autonomia e calculată pentru un regim în care capul tractor nu participă la propulsie, ci doar remorca execută această funcţie, la o masă totală de 80.000 lbs, admisă în SUA, echivalentă cu circa 36,3 tone. Forţa de propulsie a electromotorului ar fi de 475 CP şi 14.000 Nm, cuplul final obţinut prin reductor.
Acum, cea mai curioasă parte vine la modurile în care autorii ideii îţi imaginează că reţeta lor poate funcţiona. Ei spun că remorca lor poate fi cuplată la un camion electric, de exemplu, oferind astfel o rezervă adiţională de autonomie. Spre exemplu, un camion Tesla care pretinde 500 km autonomie, ar putea obţine încă 160 km în plus datorită remorcii. Practic, camionul ar rula până aproape de epuizarea propriilor baterii, după care ar include remorca drept unitate de propulsie, şi el ar rula inert.
Foto: Schiţa grafică în care un camion Tesla ar avea cuplată la el o asemenea remorcă electrică autopropulsată

O altă combinaţie ar fi cuplarea remorcii la un camion diesel şi folosirea acesteia ca propulsie periodic, în locul motorului diesel. Însă, din câte se pare, motorul camionului diesel ar trebui să funcţioneze la ralanti pentru a asigura viabilitatea tuturor sistemelor de la bord, iar remorca ar avea rol de propulsie, dar şi de ajutor adiţional la frânare, pentru a nu supraîncălzi frânare. În toată ecuaţia marele element lipsă e cum se va asigura comunicarea intenţiei de acceleraţie a şoferului cu sistemul de propulsie de pe remorcă, iar Range Energy nu menţionează nimic despre asta deocamdată. Dat fiind că uneori motorul capului tractor ar trebui să funcţioneze în continuare, presupunem că ar fi nevoie de instalarea unei a doua pedale sau a unei comenzi similare, care să comunice cu remorca. Autorii ideii spun, însă, că remorca lor poate reduce consumul de diesel cu 41% şi, implicit, şi emisiile.
Foto: Construcţia schematică a sistemului de propulsie de pe semiremorcă, cu un set de baterii şi un electromotor ce propulsează o punte

Bateria de 200 kWh poate fi încărcată la o putere de până la 350 kW, întrucât operează pe arhitectură modernă de 800V. Singura problemă majoră e că sistemul celor de la Range Energy cântăreşte 4.000 lbs, deci circa 1,8 tone, care consumă din sarcina utilă. Camioanele electrice sunt exceptate în SUA şi Europa de la limitele masei totale cu circa 1 tonă în plus, însă o asemenea remorcă electrică nu se clasifică pentru excepţii. Aşa că acum cei de la Range Energy vor obţină includerea tehnologiei lor în lista de excepţii.
Marele avantaj, pe care aceştia mizează, e că remorca lor i-ar face, pe de o parte, pe şoferii de camioane mai încrezători să folosească camioane electrice, având rezervă de autonomie suplimentară, iar pe de altă parte ar putea transforma orice camion diesel instantaneu într-unul cu propulsie electrică, cel puţin parţial, fără nevoia de a înlocui total camionul. Cât de atractivă va fi această idee în viaţa reală, pentru cei care deţin şi conduc camioane, rămâne de văzut.
0
3,808
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!