Maşina uimitoare din Franţa de cândva, un Citroen CX GTI Turbo, scos la vânzare în Germania usturător, în pofida parcursului mare
29 Mai 2023, 21:34 Redacţia PiataAuto.md
Se zice adeseori că dacă vrei o maşină clasică, ce ţi-ar aduce bătăi de cap constante, îţi poţi cumpăra ori o franceză clasică, ori una italiană. Sau, poţi cumpăra un Maserati de pe vremea când era deţinut de Citroen şi le ai pe ambele într-o singură maşină. Dar adevărul e că unele din aceste maşini franceze şi italiene create în acea perioadă sunt pe cât de problematice, pe atât de fermecătoare în conceptul lor şi-n sutele de picanterii pe care le ascund şi care le formează caracterul. Citroen CX a fost cu siguranţă o asemenea maşină, iar un exemplar foarte curios, scos la vânzare în Germania, ne-a atras atenţia şi ne dă ocazia să explorăm acele picanterii curioase.
În primul rând, Citroen CX a apărut în 1974, la scurt timp după renumitul SM, model despre ingineria căruia am publicat cândva un articol dedicat. Asta i-a permis lui CX să preia sistemul hidropneumatic al suspensiei, care avea extensii şi în sistemul de frânare, dar şi în cel de direcţie DIRAVI, care îşi ajusta forţa în funcţie de viteză. Citroen CX era un model de 4,67 metri lungime, deci era un concurent pentru Audi 100, Mercedes W123 şi chiar niţel spre W116. Într-un cuvânt, era o maşină mare care lupta într-o nişă a confortului oferit din belşug.
Citroen CX nu a debutat cu o caroserie plictisitoare de sedan, ci cu o formă mult mai stilată, cum considerau francezii, de fastback cu un spate accentuat cu linii ascuţite. Maşina a fost concepută folosind tunelul aerodinamic şi avea un coeficient excelent la acea vreme, de 0,36.
Suspensia era atât de moale şi capabilă de a absorbi şocurile, încât despre Citroen CX se spunea adeseori că pluteşte imun la gropi şi denivelări. Nu doar că sistemul hidropneumatic făcea o treabă excelentă în absorbţie şi eliminarea reculului la suspensii, ci suspensia mai era şi fixată de caroserie prin alte elemente flexibile, care să amortizeze şi mai mult sunetele şi şocurile. În rezultat, maşina avea o suspensie absolut magnifică în ţinuta de drum, care o făcea şi manevrabilă, dar şi fabulos de confortabilă, astfel încât până şi-n zilele noastre cei care au ocazia să meargă în aceste modele rămân frapaţi. Am mai spus că tehnologia suspensiei a fost apoi cumpărată de la Citroen şi de Rolls-Royce, Bentley şi Mercedes, într-atât de genială era.
Citroen CX mai are şi o mulţime de picanterii la interior. Volanul avea o singură spiţă în partea de jos, lăsând vizibilitate spre planşa de bord, dar toate comenzile din jurul volanului erau poziţionate astfel încât şoferul să le poată opera menţinând mâinile pe volan. Şi e o ergonomie gândită în anii 60-70!
În funcţie de dotare, ani şi motorizare, existau câteva interpretări ale cadranelor de bord, iar pe maşina despre care vorbim azi se poate vedea şi un soi de display care arată uşile deschide, proiectând şi arătând exact care uşă a rămas neînchisă.
E curios că Citroen CX a fost dezvoltat iniţial pentru a avea motoare cu piston rotativ, într-o perioadă când Citroen era convins că va dezvolta asemenea tip de propulsoare, dar ulterior s-a dezamăgit în ele, iar maşina a primit motoare convenţionale, care au avut de-a face cu un compartiment motor foarte restrâns, proiectat pentru formele mai compacte ale propulsoarelor rotative. Dar au încăput până la urmă, motoarele fiind poziţionate transversal şi propulsând puntea faţă.
Imediat după lansare, Citroen a dat faliment şi a fost cumpărat de Peugeot, CX fiind considerat şi ultimul Citroen adevărat din epoca independentă a mărcii franceze. Modelul a fost grăbit de lansare pe piaţă şi a avut imperfecţiuni la început, pe care noul proprietar, Peugeot, nu s-a grăbit să le rezolve. Şi probleme nu veneau de la sistemele esenţiale ale maşinii, ci de la componente uzuale şi banale, care dădeau bătăi de cap. Şi apoi, adesea se spunea că suspensia maşinii ar face faţă şi unor motoare mai puternice, şi e păcat că CX nu le avea.
La un moment dat, în 1984, Citroen CX a primit un motor turbodiesel de 2,5 litri, din familia Peugeot. Pentru că era atât de aerodinamic, CX a devenit imediat cea mai rapidă limuzină diesel din lume, fiind capabil să atingă 195 km/h!
Şi, în fine, ajungem la motorizarea maşinii despre care vorbim azi — GTI Turbo, lansată abia în 1985, drept cea mai puternică versiunea. Atunci fanii Citroen au zis că în sfârşit CX a primit un motor pe măsura suspensiei sale! E un motor de 2,5 litri, care putea împinge maşina până la 220 km/h! Motorul scotea 149 CP şi 294 Nm şi a rămas în istorie drept cel mai puternic oferit vreodată pe CX, ceea ce-l face foarte dorit printre colecţionari.
Aşa cum s-a putut vedea în imaginea de mai sus cu cadranele de bord şi vitezometrul, însă, exemplarul ăsta are 336 mii km parcurşi, deci a fost condus plenar la viaţa sa. Maşina e fabricată în 1987, apropo, cu doar 4 ani înainte de scoaterea din producţie a modelului, din 1991.
Exemplarul ăsta a trecut cândva printr-o reanimare meticuloasă, dar la nivel estetic maşina parcă tot ar mai avea nevoie de un pic de împrospătare din partea noului proprietar. Vânzătorul său din Germania spune că ea e în condiţie tehnică impecabilă şi pluteşte şi astăzi pe autobahn aşa cum n-o face niciun Mercedes modern!
Citroen CX a fost un model produs în peste 1 milion de exemplare pe durata carierei sale, dar maşinile bine păstrate încep să coste deja foarte mult, mai ales dacă sunt în motorizare GTI Turbo sau Prestige Turbo. Există deja maşini vândute cu peste 100 mii euro, iar în asemenea context, să aflăm că maşina despre care vorbim azi costă doar 20.750 euro ne poate lăsa nedumeriţi. Pe de o parte, am putea pune totul pe seama parcursul mare, şi atunci am putea crede chiar că preţul e cam usturător de mare. Dar problema e alta. Şi e una care poate îndepărta şi cei mai aprigi fani de maşini franceze. Adevărul e că neamţul proprietar a rulat maşina asta şi cu un sistem de gaz GPL, în ciuda faptului că avea sub capotă motorul turbo, cel mai căutat pe Citroen CX şi focusat spre performanţă, nu spre costuri mici în consum. Deci e un soi de blasfemie suferită de această maşină. Teoretic, îi poţi face o reanimare completă a motorului, debarasându-te de sistemul de GPL, dar la setul de bătăi de cap obişnuite, trebuie să accepţi încă atâtea pe deasupra. Aşa că modelul e fabulos, motorizarea la fel, dar exemplarul ăsta necesită mult curaj în a fi ales.