Mercedes a comparat tehnologiile camioanelor sale în Alpi: hidrogen lichid cu 1000 km autonomie, hidrogen gazos sau baterii

3 Mai 2023, 15:44
Redacţia PiataAuto.md
Mercedes are două camioane electrice de distanţe lungi în dezvoltare, eActros şi eActros Long Haul creat cu autonomie mai mare. Primul dintre ele e mult mai apoape de lansare, iar inginerii fac tot soiul de teste de viaţă reală cu el. În paralel, Mercedes dezvoltă împreună cu Volvo şi un viitor camion cu hidrogen, cu pile de combustibil, care-şi stochează hidrogenul în formă gazoasă, în rezervoare presurizate. Mai nou, însă, germanii spun că testează acum şi un prototip cu hidrogen lichid, ba chiar spun că îl preferă celui cu hidrogen gazon. Toate aceste tipuri de propulsie au fost de curând conduse în viaţa reală în Alpi, în apropiere de pasul Brenner, unul din cele mai aglomerate din Europa.
Toate camioanele de test au fost încărcate până la o masă totală de 40 de tone, spun germanii. Camioanele electrice au fost prezente în test pentru comparaţie, pentru că inginerii le cunosc deja parametrii. Mai curioasă este includerea celor două camioane pe hidrogen, ambele având motoare electrice şi pile de combustibil, doar că unul stochează hidrogenul în formă gazoasă, în hidrogen, iar altul în formă lichidă.
Problema stocării hidrogenului în formă lichidă e că el trebuie să stea într-un rezervor la o temperatură de până la -259 grade Celsius, iar rezervorul trebuie să fi presurizat şi izolat la maxim de transferul de temperatură. Pe perioade scurte, menţinerea acestei temperaturi e fezabilă, dar ulterior o parte din hidrogen începe a se transforma în gaz şi a se extinde în volum, motiv din care rezervoarele au de obicei o valvă de siguranţă ce permit eliminarea în atmosferă în acest caz, pentru a preveni exploziile. O maşină precum BMW Hydrogen 7, care avea un asemenea rezervor de hidrogen lichid acum 17 ani, îşi pierdea întreaga cantitate de hidrogen într-o săptămână dacă o lăsai parcată din cauza acestui efect.
La acel model BMW, însă, hidrogenul era folosit direct pentru combustie, în motorul cu ardere internă. La camionul cu hidrogen Mercedes, însă, el merge oricum spre pilele de combustibil, pentru a genera electricitate, pentru că aşa e mai eficient. Iar inginerii spun că preferă versiunea ce stochează hidrogen lichid pentru că densitatea energetică e mai mare, astfel încât se poate asigura o autonomie de până la 1.000 km cu zero emisii.
Astfel, aceste teste ar trebui să-i facă pe inginerii Mercedes să înţeleagă care ar fi soluţia cea mai bună pentru propulsia pe bază de hidrogen. Camioanele cu baterii sunt deja decis şi vin în acest an şi versiunea cu autonomie mai mare anul viitor.
Cele cu hidrogen vor ajunge pe piaţă către anul 2026. Şi, dacă tot sistemul propriu-zis de propulsie e acelaşi şi doar stocarea hidrogenului e diferită, nu e exclus să de opteze pentru păstrarea ambelor opţiuni se stocare a hidrogenului, şi lichidă şi gazoasă.
0
7,645
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!