Norvegienii se plâng că preţurile pentru încărcarea maşinilor electrice la staţiile publice sunt de 7-8 ori mai mari decât acasă
31 Mai 2023, 15:23 Redacţia PiataAuto.md
Am trecut cu toţii printr-o perioadă de scumpire dramatică a resurselor energetice, iar asta însemna că şi electricitatea devenise mult mai scumpă. În cazul maşinilor electrice, preţul la prizele fast charge a fost şi mai mare, ajungând chiar să se apropie sau să depăşească preţurile rulării cu motorizări diesel. De mai mult timp preţurile la resurse energetice sunt în tendinţă de descreştere, dar norvegienii se plâng că discrepanţa dintre preţul la încărcătoare publice fast charge şi preţul electricităţii de acasă e mult prea mare, se arată într-un articol publicat pe site-ul auto norvegian motor.no.
Această discrepanţă s-a accentuat acum pe fundalul reducerii preţului la electricitatea casnică, în timp ce preţurile la încărcătoare fast charge s-au redus foarte puţin sau deloc. Dacă un norvegian îşi încarcă maşina electrică acasă, acesta plăteşte între 1,29 şi 1,47 coroane per kWh, sau între 0,11 şi 0,12 euro/kWh, iar în nordul Norvegiei preţul e şi mai mic, de circa 0,50 coroane/kWh, sau 0,042 euro/kWh. Apropo, în Republica Moldova preţul la electricitate casnică e mai mare — preţul norvegian ar însemna 2,10-2,29 lei/kWh (sau 0,80 lei/kWh în nordul Norvegiei, unde e mai ieftin), în timp ce preţul din Moldova e de 2,99 lei/kWh.
Ei bine, pe fundalul unor asemenea preţuri la electricitatea de acasă, norvegienii se plâng că preţurile de la staţiile publice sunt exorbitante. Supercharger-ele Tesla sunt cele mai ieftine dintre toate staţiile fast charge şi sunt doar de 6-7 ori mai scumpe în comparaţie cu energia de acasă. Aceştia oferă preţuri şi mai bune pentru posesorii de Tesla, dar chiar şi pentru ceilalţi preţurile la Tesla sunt mai mici decât la alte reţele de staţii de încărcare.
Reţelele cu cele mai exorbitante preţuri sunt Ionity, care taxează 8,40 coroane/kWh, deci cam 0,70 euro/kWh, iar Cirke K şi Mer sunt foarte apropiate.
Prin urmare e o diferenţă majoră dacă îţi încarci maşina electrică acasă — cu 0,11-0,12 euro per kWh sau chiar 0,05 euro/kWh dacă trăieşti în nord — sau la staţii publice de încărcare — cu preţuri de 0,42 euro în cazul reţelelor mai accesibile sau până la 0,70 euro/kWh în cazul celor mai scumpe. Făcând o paralelă cu Moldova, preţul la prize fast charge e de asemenea simţitor mai mare, dar diferenţa nu e de 5-7 ori, totuşi. În prezent, acest preţ în Moldova e de 8,46 lei/kWh, sau circa 0,44 euro/kWh.
Peste tot în lume preţul la prize fast charge e firesc să fie niţel mai mare, întrucât conţine de obicei mai multe taxe, inclusiv TVA standard, şi mai amortizează şi preţul prizei fast charge şi a infrastructurii, dar, totuşi, o diferenţă de 7-8 ori pare dincolo de orice limite. Problema e că maşinile electrice moderne au baterii atât de mari, încât e mai dificil să le încarci acasă simplu, dacă nu instalezi o priză trifazică, ce-ar putea asigura măcar vreo 11 kW de putere. În caz contrar, cu 3-4 kW putere standard o încărcare a unei baterii de 75 kWh, de exemplu, poate dura mai mult de 24 de ore.