Citroen a creat o maşină electrică ce poate fi condusă de persoane cu dizabilităţi locomotorii
6 Iunie 2023, 11:23 Ilie Toma
Cândva, mai mult timp în urmă, în lume existau mai multe maşini create special pentru persoanele cu dizabilităţi locomotorii. Apoi, cumva exista prezumţia că mai multe maşini ar putea fi adaptate pentru acest scop, la dorinţă, aşa că producătorii auto, în cea mai mare parte, au încetat să mai creeze maşini de fabrică cu gândul la cei cu dizabilităţi. Acum, însă, Citroen face un gest admirabil şi lansează o maşină electrică special concepută pentru a putea fi condusă de persoane cu dizabilităţi locomotorii.
Maşina e creată pe baza unui Citroen Ami, model electric urban compact, clasificat oficial drept cvadriciclu în mai multe ţări europene, datorită puterii şi greutăţii reduse. Formele sale rectangulare s-au dovedit a fi foarte potrivite pentru funcţionalitatea necesară unei asemenea maşini, în special pentru depozitarea mai uşoară şi în câteva moduri posibile a scaunului cu rotile.
Acest Citroen e creat pentru cei care şi-au pierdut mobilitatea unuia sau a ambelor picioare, spune francezii. Respectiv, proprietarii acestui Citroen Ami pot fi cei care se deplasează în scaun cu rotile.
Pentru a face mai comodă urcarea lor autonomă în maşină, portierele acesteia au un unghi mult mai mare de deschidere, pentru ca şoferul să poată urca mai uşor din scaunul cu rotile în cel din maşină, apoi să-şi poată strânge scaunul şi să-l depozitele alături, în zona destinată de obicei pasagerului dreapta. Acolo bancheta se rabatează astfel încât să facă loc scaunului cu rotile, strâns în formă mai compactă, iar pe planşa de bord există şi elemente de fixare a roţilor, pentru ca scaunului să rămână în poziţie fixată în timpul condusului.
Alternativ, dacă şoferul cu dizabilităţi e însoţit de un ajutor, scaunul poate fi fixat şi în exterior, într-un loc special din zona portbagajului, iar însoţitorul poate lua loc alături de şofer în maşină.
Comenzile de acceleraţie şi frână se desfăşoară cu un levier operat cu mâna, care fie e tras, fie e împins, pentru a accelera sau frâna maşina. Pedalele pot rămâne prezente, dacă se doreşte ca maşina să fie condusă de mai mulţi şoferi.
Citroen Ami, în versiunea sa pentru persoane cu dizabilităţi, e echipat cu acelaşi sistem de propulsie cu un electromotor de 8,2 CP, şi o baterie de 5,5 kWh, care asigură o autonomie de 75 km. Încărcarea la o priză simplă de acasă durează un pic peste 3 ore.