Compania aeriană SAS a început a vinde bilete pentru primul zbor comercial cu un avion electric, proiectat în Suedia, cu o inginerie curioasă

5 Iunie 2023, 14:33
Ilie Toma
Despre avioane electrice vorbim des în ultimii ani şi există deja şi zboruri de test efectuate cu succes, e drept la distanţă scurtă, iar mai multe modele sunt în plin proces de dezvoltare. Totuşi, compania aeriană scandinavă SAS e prima din lume care a început a vinde bilete pentru primul zbor comercial din lume cu un avion electric, zbor care va avea loc în 2028, la bordul unui avion proiectat în Suedia, cu o inginerie curioasă.
SAS există din anul 1946 şi are multe realizări interesante în istoria sa, inclusiv cea de a fi prima companie aeriană care a zburat deasupra Polului Nord. Acum aceştia vor să devină şi primii din lume care vor opera un zbor comercial cu un avion electric, iar biletele pot fi deja cumpărate, la un preţ de 1946 de coroane norvegiene, pentru a onora anul fondării companiei, suma fiind echivalentă cu aproximativ 165 euro.
Avionul electric care va realiza primul zbor şi astfel va marca startul zborurilor comerciale regulate cu avioane electrice este un Heart ES-30, proiectat şi construit de compania suedeză Heart Aerospace. Cei de la SAS au investit în stat-up-ul suedez încă acum 4 ani, alături cu alte câteva companii aeriene, inclusiv din SUA, iar pregătirea avionului de producţia de serie urmează planul promis, acesta urmând a fi livrat primilor clienţi în anul 2028. Iar SAS este prima companie client pe listă. Ingineria acestui avion electric, însă, e deosebit de interesantă şi se deosebeşte de alte avioanele electrice anunţate în dezvoltare.
Foto: Fabrica Heart Aerospace

Propulsia electrică are nişte provocări mari în domeniul aviaţiei, mult mai mari decât în alte transporturi. Bateriile trebuie să funcţioneze până la -50 grade Celsius şi mai jos dacă se doreşte altitudine mare, tocmai de asta majoritatea modelelor dezvoltate acum ţintesc distanţe mai scurte şi altitudini mai mici. Bateriile electrice trebuie să aibă o densitate energetică mare, cea mai mare posibilă, astfel încât să poată stoca maxim de energie la greutate maxim de mică, or, kilogramele lor iau o parte uriaşă din sarcina utilă a unui avion. Deocamdată bateriile cele mai dense, gata de producţie, anunţate pentru aviaţie, sunt de 500 Wh/kg, dar şi asta e departe de a fi suficient, după cum analizam într-un articol dedicat. Iar încă una din provocări e că, spre deosebire de avioanele cu motoare obişnuite, care pot decola mai grele şi ateriza mai uşoare, arzând combustibilul în aer, cele electrice revin la sol cu aceeaşi greutate a bateriilor, iar astfel greutatea de decolare e mai limitată, fiind egală cu cea de aterizare. Şi, în fine, încă o provocare mare vine din standardele aviaţiei, care impun rezerve de autonomie pentru situaţii excepţionale, ca un avion să poată ajunge la un aeroport de rezervă. Iar asta taie enorm de mult din autonomia utilizabilă a unui avion electric.
Cei de la Heart nu anunţă deocamdată toţi parametrii avionului lor, dar ştim că aceştia au un parteneriat cu BAE Systems, pentru a dezvolta baterii de o densitate energetică maximă.
Foto: Aşa arată o baterie a avionului ES-30

În imaginea de mai jos se poate vedea şi locul amplasării bateriilor în construcţia avionului, iar cele două companii promit o fiabilitate la nivel suprem a tehnologiei lor, pe care să se poată cu adevărat miza în aviaţie.
În al doilea rând, avionul electric ES-30 va fi propulsat de 4 electromotoare, a căror putere din nou nu e anunţată, dar acestea sunt cu elice simple, cum era şi de aşteptat pentru propulsia electrică. Avionul va avea o configuraţie standard de 30 de pasageri. Autonomia de zbor anunţată acum pentru primele avioane lansate în 2028 e de 200 km, distanţă care va fi făcută cam în 30 minute, cu tot cu decolare şi aterizare, iar încărcarea bateriilor va putea fi făcută în circa 30 minute pe aeroport.
Aeronava va putea zbura la o altitudine maximă de 6.600 metri sau 20 mii picioare, iar autonomia ar urma să crească ulterior datorită tehnologiei evoluate de baterii la 300 km către mijlocul anilor 2030 şi la 400 km către anul 2040. Dar avionul celor de la Heart Aerospace are o diferenţă majoră faţă de altele electrice: el dispune de propulsoare cu combustibil, care pot porni la nevoie şi mai asigură încă 200 km de autonomie cu combustibilul din rezervoare, asigurând astfel autonomie de rezervă până la cel mai apropiat aeroport sau pur şi simplu o autonomie mai mare. Aceste motoare nu propulsează direct elicele, ci au rol de generatoare electrice, pentru a genera electricitatea necesară propulsiei, funcţionând ca un range extender în cazul maşinilor.
Astfel, avionul nu trebuie să transporte baterii suplimentare doar pentru a avea rezervă de autonomie şi totodată poate fi mai convingător pentru cei ce ar avea îndoieli să zboare cu un avion pur electric, cu energie stocată doar în baterii.
Cei de la Heart Aerospace spun că au deja 230 de avioane comandate de diverse companii aeriene şi opţiuni suplimentare pentru încă 100 de avioane. Prin urmare, avionul electric ES-30 pare să aibă toate ingredientele necesare pentru a ajunge la un produs matur, care să devină primul avion electric operat pe curse regulate cu pasageri.
0
6,022
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!