CITIRE ŞTIRE:
Ingineria curioasă a maşinii electrice Siemens Electric Viktoria, de acum 118 ani
17 August 2023 - 18:05
Redacţia PiataAuto.md
Auzim foarte des spunând-se că maşinile electrice sunt ale viitorului, deja şi ale prezentului, la cât de multe se lansează în zilele noastre. Dar adevărul e că acestea sunt şi maşini ale trecutului nostru îndepărtat, ele fiind mai populare decât cele cu benzină la trecerea din secolul XIX spre XX, ba chiar în multe oraşe existând taxiuri electrice, care-şi reîncărcau bateriile şi care-şi menajau autonomia încât să-şi poată îndeplini misiunile de oraş. Una din cele mai curioase maşini din acea perioadă e Electric Viktoria, un automobil creat de Siemens acum 118 ani, în anul 1905!
Maşina a fost concepută cu confortul şi fiabilitatea în gând, astfel încât să fie plăcută în utilizare, grijile de autonomie să fie reduse la minim, iar ea să funcţioneze ireproşabil, fără rateuri. Pentru că taxiurile electrice erau populare, dar unele încă imperfecte, Siemens Electric Viktoria a fost concepută în primul rând ca un taxi electric luxos pentru Berlin, fiind fabricat tot la fabrica Siemens din Berlin. Totuşi, maşina a fost atât de reuşită, încât au existat şi exemplare deţinute privat.
Maşina avea un motor electric care opera la 88 volţi, şi producea 3,52 kW, sau 4,8 CP. Acesta propulsa puntea spate şi era alimentat de la o baterie pe bază de plumb şi acid. Chiar şi în acele timpuri, Siemens a conceput două dimensiuni de baterie pentru ea, una mai mică, ce-i asigura o autonomie de 60 km, şi alta mai mare, pentru o autonomie de 80 km! Bateria mai mare cântărea 480 kg, iar întreaga maşină cântărea circa 1.500 kg. Viteza maximă era de doar 30 km/h.
Încărcarea bateriei se făcea de la o priză de curent standard, însă nu neapărat de acasă, pentru că-n unele oraşe deja existau prize publice, unde îţi putea conecta maşina pentru a-ţi încărca bateria. Bateria mai mică se încărca în 5 ore, iar cea mai mare — în 6 ore. Dar Siemens avea o soluţie pentru a nu aştepta atât de mult — înlocuirea bateriei, cu ajutorul unui mic utilaj cu roţi. Astfel, după ce-şi parcurge 60 sau 80 km în oraş şi revenea la hotel, de exemplu, bateria putea fi înlocuită, iar cea epuizată se încărca între timp.
Foto: Aşa arăta o staţie de încărcare publică în acei ani
Pentru că Siemens inventase 30 de ani mai devreme generatorul electric aşa cum îl ştim azi, maşina avea deja sistem de recuperare a energiei cinetice la rularea pe inerţie şi frânare, punând energia în baterie! Şi asta se întâmpla 118 ani în urmă!
Foto: Aşa arăta postul de condus la un Siemens Electric Viktoria
Pentru că era concepută ca un produs luxos, cu inginerie mai avansată decât alte maşini electrice, preţul lui Simenes Electric Viktoria era cât se poate de mari, constituind de la 11.000 la 17.000 mărci germane, în timp ce salariul lunar al unui muncitori din fabrici era între 60 şi 150 mărci.
Preţul mare a fost şi elementul care a limitat numărul exemplarelor produse la doar circa 50, între anii 1905 şi 1909. Până azi nu a mai supravieţuit niciun exemplar, dar în 2010 Siemens a creat o replică, după specificările originale. La câteva luni după prezentarea replicii, un profesor şi 4 studenţi care o conduceau pentru a o studia au ajuns într-un accident, profesorul decedând, iar studenţi fiind răniţi. După asta, replica a dispărut din vizorul public, însă mult mai fascinantă e creaţia originală de acum peste 100 ani, care arată cât avansate, oarecum, puteau fi maşinile electrice cu mai mult de un secol în urmă!
Foto: Electromotorul de pe maşină replică din 2010, creat după parametrii originali
Foto: Amplasarea bateriilor. În imagine e replica din 2010
Foto: Aşa arată voltmetrul şi ampermetrul de pe Electric Viktoria