Marea Britanie amână angajamentele de a renunţa în totalitate la maşinile cu combustie şi renunţă la mai multe interdicţii

21 Septembrie 2023, 11:50
Redacţia PiataAuto.md
În timp ce UE a decis interzicerea motoarelor cu ardere internă din 2035, Marea Britanie era un exemplu şi mai ambiţios, cu un plan curajos de a renunţa în totalitate la aceste motoare şi mai devreme, în 2030. Pe lângă asta, planul de atingere a unei balanţe zero de emisii CO2 la nivel de ţară până în 2050 mai conţinea o mulţime de interdicţii, precum cazanele de gaz în case, care trebuiau înlocuite cu pompe de căldură, şi impunerea proprietarilor de clădiri de a ridica eficienţa energetică a acestora. Acum prim-ministrul Marii Britanii, Rishi Sunak, a anunţat o amânare neaşteptată a interdicţiei pentru maşinile cu motoare cu combustie şi renunţarea la mai multe interdicţii din planul original.
Astfel, conform amânării anunţate, interdicţia pentru motoarele diesel şi pe benzină nu va mai intra în vigoare în anul 2030 în Marea Britanie, ci în 2035, prim-ministrul anunţând că astfel ţara sa se aliniază aceluiaşi termen cu UE şi alte state din lume.
Totuşi, acest anunţ a fost deja întâmpinat cu critici dure din partea unor producători auto, precum Ford, care spun că amânarea le dă peste cap planurile de restructurare a producţiei şi livrărilor în Marea Britanie, în tendinţa lor de a trece la maşini electrificate şi de a investi în fabrici care să producă deja doar maşini electrice în regat. La fel, şi KIA e criticat decizia guvernului britanic, amintind că are în plan lansarea a 9 modele noi electrice în Marea Britanie, pregătindu-se şi investind în ele, iar acum cererea pentru ele poate fi periclitată din cauza unor asemenea amânări, subminând investiţiile făcute.
Foto: Evoluţia cererii pentru maşini electrice în ultimii ani în Marea Britanie şi schimbarea ei după anunţarea interdicţiei pentru cele cu combustie, preconizată iniţial pentru anul 2030

Până şi VW, renumitul producător care a capitalizat întrecut enorm pe motoare diesel, a fost la fel de iritat în comentarii, spunând că e nevoie de o politică clară, care să nu submineze certitudinea şi încredere companiilor într-o asemenea perioadă de mari transformări. Doar Toyota a salutat decizia, spunând că ea va ajuta şi companiile, şi consumatorii să se adapteze.
E important să spunem că noile amânări conţin şi păstrarea permisivităţii de a vinde maşini diesel şi pe benzină la mâna a doua după anul 2035. Prim-ministrul britanic şi-a motivat decizia de amânare prin faptul că impunerea achiziţiei unei maşini electrice începând cu 2030 va necesita un cost încă prea mare pentru familii, pe care nu e corect ca guvernul să-l impună cetăţenilor. Totuşi, el a spus că se aşteaptă ca cetăţenii să decidă benevol preponderent în favoarea maşinilor electrice deja către anul 2030.
Amânarea anunţată presupune şi amânarea interdicţiei cazanelor pe gaz, modificând termenul de din 2026 în 2035. Conform versiunii anterioare a politicii, până în 2026, toate cazanele pe gaz trebuiau înlocuite cu pompe de căldură sau alte soluţii care să nu presupună arderea de hidrocarburi, iar guvernul oferea şi un ajutor financiar pentru fiecare pompă de căldură. Acum interdicţia a fost amânată cu tocmai 9 ani, dar ajutorul financiar va creşte de la 5.000 la 7.500 lire sterline, ceea ce acoperă adeseori o mare parte din costul unei pompe de căldură noi, pentru suprafeţele unui apartament sau a casei mici, şi ar acoperi cam 60-80% din costul pompelor de căldură pentru casele mai mari.
O altă interdicţie ridicată e cea prin care proprietarii de case erau obligaţi să le îmbunătăţească eficienţa energetică, prin mai multe opţiuni de lucrări care se puteau face. Clădirile noi ar fi urmat să poată fi aprobate doar cu un grad de eficienţă de la C în sus. Ambele stipulări, atât pentru clădiri noi, cţt şi pentru cele vechi, au fost excluse.
Există şi excluderi care vor fi agreate mult mai larg, întrucât conţineau interdicţii discutabile. Spre exemplu, carnea nu va mai fi taxată suplimentar, cum se intenţiona anterior pentru a limita presupuse efecte climatice ale bovinelor sau altor animale, întrucât guvernul britanic a ajuns la concluzia că nu e normal să forţeze schimbări de dietă la cetăţeni, iar o asemenea politică ar afecta fermierii britanici. Însă ceea ce menţionăm mai sus despre carne nu a fost inclus în planul iniţial, ci era doar o propunere legislativă suplimentară, care nu fusese adoptată. Deci, practic, acum s-a exclus o propunere şi se va exclude în mod similar o propunere de a interzice sondele de gaze şi petrol din mările de lângă Marea Britanie, pentru că asta n-a fi avantajos ţării.
Totodată, prim-ministrul Sunak a anunţat că ţinta Marii Britanii de a ajunge la un zero net în emisii CO2 până în 2050 rămâne în vigoare în urma amânărilor şi ajustărilor enunţate.
2
1,867
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!