Şeful poliţiei confirmă şi dă detalii: poliţistul care a lovit pietonul de pe traseul de lângă Bozieni a fugit iniţial de la locul accidentului
8 Septembrie 2023, 09:18 Redacţia PiataAuto.md
Acum două zile, poliţia din Moldova a anunţat despre un accident grav, produs în seara de 5 septembrie pe traseul dintre Hânceşti şi Cimişlia, în care un poliţist, aflat la volanul unui BMW X5, lovise un pieton care circula pe un traseu neiluminat, în condiţii de noapte. Pietonul fusese rănit, însă după ce a fost preluat de medici, a decedat în drum spre spital. Ieri seară, însă, şeful poliţiei, Viorel Cernăuţanu, ne-a oferit detalii noi, după ce am reuşit să-i adresăm direct întrebări despre acest caz.
Poliţia a anunţat atunci că la locul accidentului a venit un alt şofer, care declarase că, cu puţin timp înainte de accident, el evitase la limită acelaşi pieton, şi prezentase şi un video în care era clar că pietonul era aproape invizibil în condiţii de noapte. Şi totuşi, poliţia a anunţat că şoferul poliţist a fost reţinut pentru 72 de ore, chiar dacă avea alcoolemie zero, iar noi i-am întrebat atunci pe cei de la poliţie de ce a fost nevoie de reţinerea poliţistului, dacă aparent existau dovezi de justificare a lui? Atunci, poliţia ne-a spus că, în contextul atâtor cazuri recente cu accidente cu poliţişti, a fost dispusă reţinerea, pentru a nu lăsa loc de interpretări. Însă se pare că poliţia a uitat să comunice unul din cele mai importante detalii din acest accident, care tocmai că naşte interpretări.
La scurt timp după apariţia primelor ştiri despre acel accident, au apărut informaţii neconfirmate că poliţistul ar fi fugit de la locul accidentului. Le-am cerut celor de la IGP să confirme sau să infirme aceste informaţii, iar aceştia ne-au tot zis că sunt detalii din anchetă, pe care doar procurorul de caz le poate oferi, şi ne-au informat că, de fapt, şoferul a apelat la 112, sugerând că fuga de la locul accidentului nu prea poate fi adevărată. Doar că ieri, când am fost invitaţi la o întâlnire a şefului IGP cu presa, i-am adresat întrebări directe şefului poliţiei despre acest caz, iar dânsul a confirmat: poliţistul şofer a fugit iniţial de la locul accidentului, lăsând pietonul rănit fără ajutor!
Iar asta e cel mai grav detaliu, în acest caz! Pentru că acele minute sau zeci de minute, cât pietonul a stat fără a fi ajutat, ar putea să fi fost cruciale pentru salvarea vieţii lui, or, acesta a murit în ambulanţă, în mâinile medicilor! Să fi fost chemaţi medicii mai devreme, să fi intervenit şoferul pentru a opri o hemoragie sau alt ajutor elementar, viaţa acestuia, posibil, ar fi putut fi salvată!
Şeful IGP confirmă că tot poliţistul ar fi apelat la 112 ulterior şi a anunţat cazul. Dar se pare că a durat ceva timp până acesta a ajuns să dea ochii cu cei care anchetau accidentul, întrucât BMW-ul fusese deja şi anunţat în căutare de poliţişti, imediat după accident, o procedură care, cu tot cu emiterea actelor digitale către toate inspectoratele de poliţie, durează cel puţin câteva zeci de minute. Şeful IGP ne-a mai spus că, de fapt, şoferul poliţist cunoştea victima, aceasta fiind un prieten de familie. Să fi fost doar ăsta motivul pentru care a existat în cele din urmă o conştiinţă pentru a suna la 112 şi a anunţa accidentul, iar ulterior de a recunoaşte vina? Dacă era un pieton total necunoscut? Şi apoi, dacă şoferul poliţist cunoştea victima, dar a lăsat-o să zacă fără ajutor, nu e asta oare şi mai cinic?
Prin urmare, dacă iniţial părea că poliţistul e doar un şofer ghinionist, care a avut nenorocul să dea peste un pieton îmbrăcat în haine întunecate, acum toată istoria acestui accident ia o întorsătură în care poliţistul se poate dovedi vinovat de decesul unui om, nu neapărat prin accidentul iniţial, ci prin tot ce a făcut după. Şeful IGP spune că poliţistul a invocat şocul iniţial, dar dacă şi poliţiştii au şoc iniţial, cu pregătirea şi experienţa lor, atunci cine n-ar trebui să aibă şoc? În acest context, apar şi mai multe întrebări dacă în acest caz era cu adevărat poliţistul la volan iniţial sau poate un membru de familie despre care nu se putea afla că ar fi condus maşina? Sau poate în maşină se afla ceva ce nu putea fi expus colegilor poliţişti? După noi, materialul video prezentat drept justificare tot ar trebui pus la îndoială, dacă nu cumva a fost filmat post-factum, cu oră setată ca fiind cea potrivită, pentru a servi drept circumstanţă atenuantă? Odată ce există fuga de la locul accidentului, totul trebuie pus la îndoială. Şi e păcat că poliţia n-a comunicat iniţial despre acest element definitoriu al acestui accident, iar acum e clar de ce a fost nevoie de reţinerea pentru 72 de ore a poliţistului.