CITIRE ŞTIRE:
Un automobil electric, creat de un grup de studenţi din Germania, a parcurs 2573 km cu un singur plin al bateriei, marcând un record mondial
21 Septembrie 2023 - 16:33
Ilie Toma
Un record mondial de o anvergură excepţională a fost marcat de un grup de studenţi de la Universitatea Tehnică din Munchen (MTU) şi creaţia lor, o maşină electrică. Automobilul lor a parcurs 2.573 km cu o singură încărcare a bateriei, doborând recordul anterior cu aproape 1.000 km! Şi a făcut asta fără vreun panou solar, cum am putea crede.
Recordul a fost stabilit pe teritoriul aeroportului din Munchen, în interiorul unui hangar uriaş, folosit pentru repararea avioanelor mari de obicei, studenţii făcând astfel uz de suprafaţă plană, fără urcări şi coborâşuri, a acestuia. Parcurgerea unei asemenea distanţe le-a luat 6 zile studenţilor, aceştia făcând schimb la condus, şi dormind pe saltele, tot în hangar.
Pentru a atinge recordul mondial de distanţă parcursă cu o singură baterie, studenţii au ales strategia de maraton, prin care merg mai lent, cu viteză constantă, pentru a ajunge la eficienţă maximă în consum şi a rezista mult timp. Maşina acestora poartă numele muc022 şi a fost creată anul trecut pentru alte competiţii de consum, iar acum a fost uşor modificată pentru acest nou record, primind o baterie ceva mai mare.
Dar noţiunea de ceva mai mare în acest caz înseamnă incredibil de puţin. Capacitatea bateriei e de doar 15,5 kWh! Asta înseamnă că timp de 6 zile şi 2.573 km, maşina lor electrică a consumat doar 15,5 kWh, ceea ce înseamnă 0,60 kWh/100 km sau 6 Wh per kilometru!
E un consum extraordinar de mic, la care nu a visat vreodată nicio maşină de serie, şi nici măcar vreun concept al unui producător auto, precum Mercedes EQXX, care stabilise acum un an şi câteva luni un
record de 1.202 km cu un plin al bateriei, dar având un consum de 8,7 kWh/100 km, deci de 14,3 ori mai mare!
Foto: Mercedes EQXX, în timpul marcării recordului său din 2022
Maşina studenţilor e mult mai uşoară, însă, cântărind doar 170 kg fără şofer, şi e superb de aerodinamică, având un coeficient de doar 0,159. Ea e propulsată de un electromotor cu magnet permanent, sincron, de doar 400 W, deci 0,544 CP.
Recordul anterior, pe care l-a doborât maşina studenţilor, era de 1.608,54 km, parcurşi de o maşină electrică, cu un singur plin, fără ajutor de la panouri solare. Automobilul studenţilor din Munchen a parcurs această distanţă în 4 zile, dar pentru că bateria nu era descărcată încă, a mai continuat două zile şi s-a oprit după 2.573,79 km şi 99 ore de condus efectiv, ceea ce se traduce într-o viteză medie de 26 km/h.