Podurile noi peste Prut dintre România şi Moldova se vor mai lăsa aşteptate, CNAIR a anulat licitaţia pentru proiectarea a 3 poduri

10 Octombrie 2023, 09:17
Redacţia PiataAuto.md
În timp ce adeseori ne minunăm cum în alte ţări se pot construi cu viteză uimitoare poduri, tunele, căi ferate sau orice alte obiecte mari de infrastructură, România şi Republica Moldova nu şi-au putut construi poduri civilizate peste râul Prut de 32 de ani încoace. Până în prezent, pe 631 de km de frontieră a României cu Moldova, există doar 6 puncte de trecere frontierei cu poduri terestre destinate inclusiv automobilelor şi 2 poduri feroviare, lor adăugându-li-se podul de pontoane de la Bumbăta, lansat temporar pentru a fi puse în aplicare lucrurile mai repede. Şi e clar de ce a fost lansat în această formă, pentru că licitaţia pentru construcţia acestui pod, plus altele două, tocmai a fost anulată de CNAIR şi practic tot procesul revine din nou în punctul zero.
Foto: Podul de pontoane de la Leova-Bumbăta

Podurile terestre actuale între România şi Moldova, pe unde se poate trece hotarul cu maşina, sunt Lipcani-Rădăuţi, Costeşti-Stânca (aici fiind vorba de trecerea pe barajul hidrocentralei), Sculeni-Sculeni, Leuşeni-Albiţa, Cahul-Oancea şi Giurgiuleşti-Galaţi. Cel de-al 7-lea punct terestru e Leova-Bumbăta, cel mai recent, cu poduri de pontoane. La Ungheni şi Giurgiuleşti mai există poduri de cale ferată. Şi atât. Deci avem segmente de peste 100 km de frontieră fără nicio trecere terestră, la peste 30 de ani de la apusul perioadei comuniste, iar în 30 de ani cele două ţări ar fi putut să se preocupe mai mult de stabilirea legăturilor adevărate între ele.
Foto: Harta punctelor de frontieră pe care le are Republica Moldova cu cei doi vecini ai său ilustrează elocvent cât de puţine conexiuni există cu România

Ei bine, pe lângă construcţia multaşteptatei autostrăzi spre Iaşi şi Ungheni, cu un pod peste Prut acolo, care pare să se desfăşoare conform planului şi pe lângă ideea unui pod alăturat la Albiţa-Leuşeni, CNAIR (Compania Naţională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere din România) demarase procedurile de licitaţie pentru 3 poduri noi, la Leova-Bumbăta, în locul celui de pontoane, la Stânca-Costeşti şi la Fălciu-Leca, lângă oraşul Cantemir din Moldova. Licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate a acestor poduri a fost lansată în februarie 2023. În aprilie 2023 ministrul Scrioşteanu anunţa că există oferte depuse pentru proiectarea celor 3 poduri. Iar de curând, la 5 octombrie 2023, CNAIR a anulat licitaţia în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Conform condiţiilor licitaţiei, proiectarea trebuia să dureze 6 luni, iar acum, odată cu anularea, procesul revine în faza iniţială, când trebuie anunţată o nouă licitaţie, cu o nouă perioadă de depunere a ofertelor şi o nouă extindere a termenului.
Foto: Statutul actual al licitaţiei în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice din România

Primele informaţii despre o posibilă anulare au apărut circa o lună în urmă, atunci menţionându-se că cele 3 oferte pentru proiectarea celor 3 poduri, depuse de o singură companie, ar fi fost descalificate. În lipsa lor, licitaţia nu mai avea alte oferte şi, respectiv, a fost anulată.
Din februarie până în octombrie au trecut 10 luni, care au fost irosite fără a avansa câtuşi de puţin spre construcţia efectivă a acestor poduri, odată ce acum s-a revenit din nou la etapa zero. Cert e că noile poduri vor mai avea de aşteptat, iar situaţia ruşinoasă când cele două ţări au atât de puţine conexiuni terestre între ele, pentru un râu lăţimea albiei căruia variază între 100 şi 400 metri, continuă.
0
2,532
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!