Tesla a anunţat că a produs 20 milioane de celule de baterii din seria 4680, care au permis reducerea preţurilor la modele mărcii

12 Octombrie 2023, 19:02
Redacţia PiataAuto.md
Tesla a anunţat enigmaticele baterii noi din seria 4680 încă în anul 2020, păstrând nespuse multe din datele tehnice ale acestora, aşa cum face adeseori producătorul american. Promisiunile principale erau că aceste celule din seria 4680 vor păstra o densitate energetică de top, dar vor permite producătorului aproape să înjumătăţească costul de producţie al bateriilor, aducând astfel şi reduceri semnificative de preţ final pentru maşinile electrice cu emblema Tesla. Şi judecând după faptul că preţurile de start pentru Model Y şi Model 3 au ajuns sub media generală în SUA, promisiunile sunt îndeplinite. Dar drumul până aici nu a fost uşor.
Foto: Imagine din prezentarea din 2020

Tesla a amânat de mai multe ori startul producţiei la scară largă a acestor baterii, şi nici acum nu dezvăluie cifre foarte exacte despre ele. Ştim doar că bateriile 4680 se pun pe mai multe versiuni ale lui Tesla Model Y, şi vor fi atribuite şi lui Cybertruck. Versiunea cea mai ieftină a lui Model Y are baterii mai simple, pe bază de LFP. Bateriile 4680 au catod de tip NMC, adică format din nichel, cobalt şi mangan, conform analizelor de laborator independente făcute între timp, pentru a afla ceea ce Tesla nu comunică.
Foto: Compoziţia interioară a unei baterii Tesla 4680

Marea revoluţie adusă de aceste baterii este dimensiunea mult mai mare a unei singure celule, fapt care reduce numărul de celule necesare pentru bateria unei singure maşini. La reducerea numărului de celule contribuie şi densitatea energetică mai mare, adică abilitatea de a stoca mai multă energie într-un anumit volum sau raportat la greutate. La fel ca şi în cazul Gigapress, care îndeplineşte mai puţine operaţiuni, celulele mai mari din seria 4680 permit celor de la Tesla să producă mai puţine la număr pentru o singură maşină şi să reducă costul de producţie, fapt ajutat şi de compoziţia din materiale mai ieftine.
Foto: O baterie de Tesla cu celule 4680 în interior

O celulă Tesla 4680 are 46 mm în diametru şi 80 mm în înălţime, de aici venind şi numele 4680. Testele independente au măsurat o capacitate între 23,5 şi 26 Ah pentru o celulă, care operează la 3,7V. Asta înseamnă între 87 şi 96 Wh capacitate brută, sau circa 86,5 Wh până la 95 Wh capacitate netă. Asta înseamnă că o baterie de maşină care trebuie să adică circa 87 kWh ar avea nevoie de 1.000 asemenea celule, în cazul valorii mai mici de calcul de mai sus şi 915 celule la valoarea de 95 Wh per celulă. Întrucât Tesla nu confirmă aceşti parametri cu exactitate, iar ei pot varia uşor de la o versiune la alta, avem aceste două intervale, calculate prin teste de laborator independente.
O capacitate mai frecventă pentru Model Y e de 75 kWh net şi 78,1 kWh brut pentru versiunea Long Range, deci numărul de celule pentru bateria unei maşini ar fi de între 815 şi 900 celule per automobil. Deci, 20 milioane de celule produse, anunţate acum de Tesla, ar fi suficiente pentru circa 22.200 asemenea exemplare de Model Y.
E interesant că Tesla a început producţia la scară mică la sfârşitul anului trecut, apoi în iunie 2023 a anunţat producţia a 10 milioane de celule. Asta înseamnă că din iulie şi până acum s-au mai produs încă 10 milioane. Şi cu siguranţă cadenţa producţiei a fost mai mică în iunie şi e mai mare acum, astfel încât în curând să se poată ajunge la circa 1 milion de celule 4680 produse săptămânal, ceea ce ar suficient pentru peste 1.000 maşini săptămânal, echipate cu aceste baterii şi ar însemna cam 90 MWh de capacitate produsă săptămânal sau circa 4,7 GWh capacitate produsă anual. Însă asta e doar startul adevăratei anverguri de producţie, or, Tesla a anunţat în 2020 că doar la fabrica sa din Texas va produce 100 GWh anual de asemenea baterii 4680!
Şi întrucât Tesla Cybertruck se va lansa în curând, iar acolo mărimea bateriei va fi dublă, pe la 130-135 kWh, producţia de celule 4680 îşi va lua avânt enorm foarte curând.
Apropo, o celulă 4680 cântăreşte doar 358 grame, ceea ce-i conferă o densitate energetică admirabilă de circa 233 Wh/kg. Sigur, în bateria totală a unei maşini se mai adaugă greutatea carcasei sale şi a unor module de control, dar chiar şi aşa, la scalarea dorită, performanţele bateriei sunt admirabile. Iar marele impact al acestor baterii abia urmează, când se va ajunge pe la 20 milioane de celule săptămânal şi aceste baterii vor începe să facă o diferenţă şi mai mare în preţul modelelor Tesla pe piaţă.
0
2,104
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!