Cel mai mare şi mai avansat reactor tokamak de fuziune nucleară din lume a fost pus în funcţiune în Japonia

4 Noiembrie 2023, 00:04
Redacţia PiataAuto.md
Cercetările în fuziunea nucleară au luat un ritm extraordinar în ultimii ani, iar ştirile despre evenimente majore, care aduc evoluţii esenţiale, sunt foarte frecvente în ultima perioadă. Deşi studiul fuziunii nucleare a pornit încă din anii 1950, o bună perioadă acestea nu au putut depăşi problemele efectelor secundare şi au evoluat cu paşi mici, abia acum având loc adevăratele salturi imense. Reamintim, fuziunea nucleară presupune fuzionarea a doi atomi, masa atomului nou fiind mai mică decât suma celor două iniţiale, iar diferenţa fiind eliberată în energie şi căldură, fără radiaţii. Ea e diferită faţă de fisiunea nucleară care are loc în reactoarele centralelor nucleare obişnuite, acolo atomii grei fiind diseminaţi în alţii mai mici, iar diferenţa e emanată în căldură şi radiaţii. Aşadar energia produsă prin fuziune nucleară nu aduce riscul radioactivităţii şi are şansele tot mai palpabile de a fi o sursă imensă de energie în cantităţi extraordinar de mari pentru omenire.
Foto: Noul reactor din Japonia

Ei bine, reactoarele în care se testează cel mai des fuziunea nucleară sunt numite tokamak şi acestea încearcă să ţină reacţia de fuziune sub control, centrată. Iar întrucât pentru reacţia de fuziune, similară celei de pe Soare, sunt necesare circa 150 milioane grade Celsius, consumul de energie al acestor reactoare e imens. Teoria spune că energia primită înapoi va fi net mai mare decât cea consumată. Şi când omenirea va ajunge la punctul de a putea primi înapoi un energie net superioară, ţinând reacţia sub control pe termen lung, va avea loc o adevărată revoluţie a surselor de energie, când vom putea folosi acest izvor al energiei teoretic nelimitate.
Iar progresul din ultimii ani spre această cale, cum spuneam, e gigantic. În 2022, cercetătorii chinezi au reuşit un timp record de reacţie de fuziune nucleară, de 17 minute şi 36 secunde într-n reactor tokamak. În Franţa e în proces de construcţie un alt reactor tokamak cu efort internaţional, ITER, cu rol de a integra cât mai multe sisteme experimentale în el şi de a le testa pe toate, pentru a găsi cea mai bună combinaţie dintre ele şi a de avea până la urmă formula cu adevărat funcţională şi verificată a acestui tip de reactor. În lina octombrie, o echipă de fizicieni din SUA au anunţat că au descoperit cheia pentru stabilizarea reactoarelor tokamak, prin unde Alfven, Între timp, oamenii de ştiinţă de la laboratorul Lawrence Livermore din California, SUA, au reuşit să creeze prin fuziune mai multă energie decât au consumat, doar că ei nu au folosit un reactor tokamak pentru asta, ci o construcţie cilindrică, cu lasere la ambele capete care au reuşit să pornească reacţia de fuziune într-o capsulă din interiorul cilindrului, de pe centru. Iar acum în Japonia a fost definitivată construcţia celui mai mare şi mai avansat reactor tokamak din lume, JT-60SA, după 15 ani de muncă asupra lui.
Acesta foloseşte magneţi superconductori pentru a ţine în frâu plasma într-o cameră de formă toroidală din centrul reactorului. Iar de curând acesta a început a fi pornit pe scurte secvenţe de test, iar eactorul a reuşit să producă stabil starea de plasmă.
Foto: Construcţia noului reactor din Japonia

Reactorul e proiectat să poată asigura apariţia plasmei la 200 milioane de grade Celsius, pentru o durată de circa 100 secunde per secvenţă. Aceste episoade scurte trebuie să le permită oamenilor de ştiinţă să-şi perfecţioneze metodele de a ţine reacţia sub control de lungă durată. Practic, reactorul Japonia va fi un poligon de testare, pentru a perfecţionare şi avansare către arele deziderat al fuziunii nucleare.
Foto: Etapa de construcţie a reactorului din Japonia

Oamenii de ştiinţă japonezi vor împărţiţi observaţiile lor şi cu echipele internaţionale la ITER, din Franţa, iar asta va ajuta reciproc la avansarea cât mai rapidă spre scopul final al energiei produse prin fuziune nucleară în mod sigur şi în cantităţi uriaşe pentru omenire.
1
14,367
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!