MAN a creat un motor cu combustie pe hidrogen, destinat camioanelor şi utilajelor agricole, care poate funcţiona şi pe motorină sau ulei vegetal hidrotratat
16 Noiembrie 2023, 16:01 Redacţia PiataAuto.md
Folosirea hidrogenului drept sursă de energie pentru mobilitate este adeseori prezentată drept o alternativă pentru propulsia electrică şi stocarea energiei în baterii. Doar că hidrogenul poate fi folosit prin două metode ca sursă de energie în propulsie — fie în pile de combustibil pentru generarea electricităţii, folosită la rândul ei la punerea în mişcare a electromotoarelor, fie în combustie directă în motoarele cu ardere internă, în care hidrogenul ia locul combustibilului şi şi mişcă mecanic pistoanele şi arborele cotit al unui motor. Cea de-a doua soluţie este experimentată tot mai mult în ultimii ani, inclusiv de Toyota, iar acum şi producătorul de camioane MAN a creat un nou motor care foloseşte hidrogenul într-un asemenea mod, în combustie directă. Mai mult ca atât, acelaşi motor e conceput din start să poată accepta şi motorină la nevoie, iar a treia opţiune e să folosească ulei vegetal hidrotratat. Un motor excepţional de universal, deci!
Foto: Noul motor MAN cu combustie pe hidrogen
Noul motor al celor de la MAN are numele de cod H4576 şi a fost dezvoltat pe baza motorului diesel D3876, trecând prin modificări constructive profunde, pentru a face faţă combustiei pe hidrogen. Modificările nu au ţinut doar de sistemul de injecţie — până şi cei 6 cilindri au devenit mai mari în alezaj, crescând de la 138 mm pe versiunea diesel iniţială până la 145 mm pe cea cu hidrogen. Cursa cilindrilor a rămas aceeaşi, de 176 mm, dar modificarea alezajului a dus şi la creşterea capacităţii cilindrice totale, de la 15,3 litri la 16,8 litri. Inginerii MAN spun că acest lucru a fost nevoie pentru o mai bună combustie a hidrogenului, ţinând cont de densitatea lui energetică.
Odată cu asta, motorul a primit noi pistoane, noi injectoare specializate pentru injectarea hidrogenului gazos, noi conducte pentru transportarea hidrogenului din rezervoare spre motor, un set de bujii specializate, un sistem nou de recirculare a gazelor de eşapament şi de tratare a acestora, dar şi un nou modul de control electronic al motorului şi, bineînţeles, o nouă turbosuflantă. În rezultat, noul motor dezvoltă 500 CP, ceea ce-l recomandă inclusiv pentru exploatări în munci de offroad dificile cu camioane sau tractoare agricole.
Primul vehicul demonstrativ pe care a fost instalat acest utilaj e un tractor cu şenile destinat nivelării pârtiilor de schi, de model PistenBully 800 W.
Cei de la MAN spun că metoda combustiei hidrogenului nu e ecologică în mod implicit, întrucât rata mai mare de compresie în combustie poate favoriza formarea oxizilor de azot la din azotul şi oxigenul ce participă la combustie, ca parte a aerului atmosferic. Prin urmare e nevoie de ajustarea cu precizie a combustiei şi de tratarea gazelor de eşapament, pentru a se asigura că singurele emisii vor fi vaporii de apă, care sunt total inofensivi, pe lângă lipsa CO2-ului.
Şi tot inginerii MAN amintesc că încă în 1996 ei au creat un autobuz experimental ce folosea hidrogenul în combustie, adaptat de pe baza unuia ce funcţiona pe bază de gaz natural comprimat, sugerând astfel că au experienţă de aproape 3 decenii cu aceste tehnologii, doar că ele au stat pe raft nefolosite până acum.
Ei bine, acum MAN spune că e gata să pună în producţia la scară largă aceste motoare şi să echipeze orice vehicule cu ele, de la camioane până la tractoare sau orice alte vehicule specializate. Iar pentru cei care se întreabă de unde vor lua hidrogen în câmp, MAN nu are un răspuns concludent, indicând infrastructura e o problemă generală, pentru care pot fi găsite totuşi soluţii uneori. Iar dacă apar situaţii când livrarea de hidrogen nu e posibilă, atunci motorul poate trece la funcţionare pe motorină obişnuită sau chiar ulei vegetal hidrotratat. Dar, dată fiind dificultatea de infrastructură, vom vedea acest motor cel mai probabil echipând doar flote ale unor companii specializate, care pot să-şi asigure livrări de hidrogen la locul activităţii lor şi care vor putea spune astfel că generează zero emisii CO2 cu camioanele lor sau utilajele lor agricole.