Inginerii din Japonia au creat şi testat primul motor cu reacţie pentru rachetă, alimentat cu biometan lichid, produs din excrementele vacilor
12 Decembrie 2023, 20:49 Redacţia PiataAuto.md
Inginerii au o expresie când vor să definească o tehnologie foarte complexă, tehnologie de rachete, asta semnificând de obicei acel nivel de inginerie şi de complexitate în care mii sau zeci de mii de componente trebuie să funcţioneze impecabil şi echilibrat pentru ca racheta finală să funcţioneze ireproşabil. Inginerii de la Interstellar Technologies din Japonia, însă, au combinat tehnologia avansată a unui motor de rachetă, proiectat pentru un model de rachetă numit ZERO şi destinat lansărilor de sateliţi în spaţiu, cu banalele excremente de vaci şi combustibilul produs din ele.
Aşa se întâmplă că în ultimele zile am avut mai multe articole despre biogaz, chiar azi unul din ele fiind despre camioanele Volvo cu biogaz şi menţionam acolo metodele de producţie a lui şi de ce, deşi e cunoscut de mult timp, în ultimii ani se evita să se vorbească prea mult despre el. Dar inginerii japonezi au o altă abordare, care vine să dea o perspectivă interesantă acelei tendinţe ce există în unele ţări de a reduce numărul fermelor de vaci, din cauza că vacile, prin excrementele lor, ar fi o sursă de gaz metan eliberat în atmosferă, iar gazul metan are un efect de seră mai mare decât CO2-ul. Acele tendinţe i-au iritat în trecut pe fermierii elveţieni, care le indicau celor ce le susţineau cât CO2 captează iarba de pe păşunile pentru vitele lor în durata de viaţă, şi câte emisii generează alte industrii mult mai puţin vitale şi mai puţin conectate cu natura. Ei bine, inginerii japonezi arată prin această soluţie că problema emisiilor de gaz metan din excrementele vacilor poate avea o rezolvare utilă şi tehnologizată.
Aceştia au folosit excrementele de la fermele din regiunea Hokkaido Tokachi pentru a produce biometanul lichid, acelaşi biogaz despre care vorbeam mai devreme, filtrat de CO2 şi lichefiat la -160 grade şi mai jos. Combustibilul rezultat este practic identic ca formulă şi compoziţie cu gazul natural extras din pământ şi lichefiat, astfel că motorul propriu-zis ar putea opera şi cu LNG standard, deşi inginerii spun că e adaptat şi la eventuale mici impurităţi. Japonezii spun că formula lor de biometan lichid produs din bălegar de vaci coincide în raport de 99% cu LNG-ul obişnuit, extras din pământ, folosit şi la alte rachete, inclusiv la rachetele SpaceX.
Japonezii s-au inspirat de la motoarele SpaceX şi în folosirea unui injector identic. Aceştia au prezentat şi schema constructivă a noului lor motor, şi au menţionat că primul prototip de test a fost elaborat la scara de 60 kN forţă, iar următoarele motoare pentru racheta ZERO vor fi construit la 130 kN.
Racheta va avea 32 metri înălţime, 2,3 metri diametru şi va cântări 71 tone. În calitate de oxidant motoarele vor folosi oxigenul lichid. Zicem motoarele, pentru că ZERO va avea 9 motoare pentru stadiul 1 de decolare şi 1 motor pentru al doilea. Racheta japoneză va putea transporta 800 kg de sarcină utilă la orbita spaţială joasă a Pământului. Startup-ul Interstellar Technologies promite un cost competitiv cu SpaceX pentru călătoriile în spaţiu, scopul principal al rachetelor sale fiind misiunile pentru lansări de sateliţi.
Acum, odată ce testul motorului, alimentat cu biometan provenit de la vaci a trecut cu bine, inginerii spun că demarează etapa următoare de construcţie a motoarelor pentru prima lansare de test în spaţiu a primei lor rachete. Aceştia au confirmat că şi rachetele de serie vor folosi acelaşi tip de combustibil provenit din excrementele de la fermele de vaci din jur, iar astfel aceste ferme vor putea fi considerate că au un impact de mediu mult mai mic.