CITIRE ŞTIRE:
Tesla şi BYD şi-au publicat rezultatele la vânzări pentru 2023, BYD a devenit lider în ultimul trimestru, însă Tesla însă rămâne lider la electrice pentru întreg anul
3 Ianuarie 2024 - 10:01
Ilie Toma
Tesla şi BYD şi-au publicat rezultatele la vânzări pentru trimestrul 4 şi odată cu asta pentru întreg anul 2023, aceste rezultate fiind deosebit de aşteptate, după ce cifrele trimestrului 3 poziţionau producătorul chinez BYD foarte aproape în urma celor de la Tesla în lupta pentru poziţia 1 globală pentru cele mai multe maşini electrice vândute. Ei bine, în trimestrul 4 marea detronare s-a produs: chinezii de la BYD au vândut la nivel global mai multe maşini electrice decât Tesla, devenind astfel lideri în lume la electrice. La cifrele întregului an, însă, Tesla a rămas încă lider.
Astfel, în trimestrul IV al anului 2023, Tesla a produs 494.989 maşini electrice şi a livrat 484.507 maşini electrice. Asta aduce cifrele totale ale Tesla pentru anul 2023 la 1.845.985 automobile produse şi 1.808.581 automobile electrice vândute, ceea ce constituie o creştere admirabilă de +38% faţă de anul 2022! Producţia a crescut şi ea în mod similar, cu 35%.
Producătorul chinez BYD îşi raportează cifrele atât pe modelele sale pur electrice, cât şi pe cele plug-in hibride, care se mai regăsesc în gama sa în unele regiuni. Cifra totală de vânzări ale celor două tipuri de propulsie e uriaşă, ajungând la 3.024.417 vehicule, ea fiind în creştere cu peste 62% faţă de anul trecut şi ajungând deja în topul celor mai populare mărci din lume. Dacă vorbim de maşini pur electrice cu baterii — acea cifră care e direct comparabilă cu Tesla — atunci BYD a livrat în trimestrul un număr de 526.409 maşini electrice, devansând astfel Tesla la nivel global în ultimul trimestru. La nivelul întregului an 2023, vânzările de maşini electrice ale celor de la BYD s-au cifrat la 1.574.822 automobile. La acest număr se mai adaugă circa 11.500 de vehicule electrice de flotă, în special autobuze, dar noi nu vom cuantifica acest număr în comparaţia cu Tesla, întrucât nu ar fi o comparaţie directă.
Aşadar, cifrele comparabile care contează cel mai mult sunt livrările anuale pentru 2023 — de 1.808.581 automobile electrice pentru Tesla şi de 1.574.822 automobile electrice pentru BYD, unde Tesla încă mai păstrează un avantaj important de peste 233 mii automobile la nivelul întregului an şi-şi menţine poziţia numărul 1 la maşini electrice la nivel global. Dacă vorbim de trimestrul 4, însă, atunci cifrele care contează sunt livrări de 484.507 maşini electrice pentru Tesla şi 526.409 maşini electrice pentru BYD, ceea ce înseamnă că producătorul chinez l-a întrecut pe cel american cu aproape 42 mii unităţi per trimestru. Şi, apropo, creşterea anuală de vânzări la maşini electrice la BYD a fost bineînţeles mai mare decât la Tesla, cifrându-se la +73%!
BYD, apropo, este şi lider mondial la numărul de maşini plug-in hibride produse, întrucât toată diferenţa din cele peste 3 milioane de maşini din cifra sa cumulată şi cele pur electrice o reprezintă modelele plug-in hibride, constituind peste 1,43 milioane de asemenea autoturisme, şi aici existând creştere, dar ceva mai mică, de 52%.
Şi — foarte important în contextul în care mulţi producători din segmentul dinozaurilor se plâng că nu poţi face profit cu maşinile electrice — atât BYD, cât şi Tesla, au înregistrat profituri frumoase în 2023. BYD n-a publicat încă cifra profitului pentru ultimul trimestru, însă ştim că în primele 6 luni compania chineză avea deja un profit de 1,5 miliarde de dolari, iar în trimestrul 3 mai adunase încă 1,3 miliarde de dolari. Deci, cu 2,8 miliarde adunate în primele 9 luni, putem estima minim 3,5-4 miliarde de dolari profit la nivelul întregului an, şi asta chiar dacă maşinile electrice ale celor de la BYD sunt mai accesibile în comparaţie cu Tesla, nemaivorbind de VW.
În mod similar, nici Tesla încă nu a anunţat rezultatele trimestrului 4, dar în primele 3 trimestre compania americană a acumulat profituri de 7,07 miliarde de dolari! Deci, cine se plânge că nu poate face profit din electrice ar trebui să-şi caute cauza problemei în propriile acţiuni, cele actuale şi cele anterioare, nu în consumatori şi piaţă.